Nästa artikel
Provkörning: Chevrolet Spark 1,2 LT
Provkörning

Provkörning: Chevrolet Spark 1,2 LT

Publicerad 4 februari 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Chevrolets minsta modell ska säljas över nästan hela jordklotet, men frågan är vad den kan tillföra Sverige. Vi Bilägare har provkört Chevrolet Spark.

Från ingenstans kör sportmotorcykeln om oss på höger sida, lägger ett snyggt spår mellan vår bil och bilen framför över till vänsterfilen och sedan tillbaka ut i högerspåret.

Mikrobil för storstan
Föraren är uppenbarligen rädd att skada sin vänstra armbåge eftersom det är där han har integralhjälmen. Huvudet är bart. Det hinner vi se, men inte så mycket mer.

Välkommen till Aten, staden där ingen kör när trafikljusen slår om till grönt eftersom alla vet att det först ska passera några korsande rödljuskörare.

Det är för megastäder som Aten Chevrolets nya mikrobil är tänkt.

Värdsmedborgare
Tillverkningen sker i Sydkorea men lilla Spark ska säljas i såväl Europa som Asien, USA och Sydamerika.

Företrädaren hette Daewoo Matiz, sedermera Chevrolet Matiz.

Att General Motors valt att använda varumärket Chevrolet för de tidigare Daewoo-bilarna är inte så upprörande som vi svenskar med vurm för Bel Air -57 och Elvis Presley vill tro.

GM har i alla tider dribblat med sina märken och modeller, till exempel har Suzuki Swift sålts under namnet Chevrolet och Opel Omega hette en tid Cadillac Catera i USA.

Chevrolet har aldrig varit ett statusmärke i USA, nyheten är möjligen att namnet ska tas ned på jorden även i Europa.

ESP standard
Å ena sidan är det skönt att bara ha 364 cm bil att hålla reda på i den intensiva grekiska trafiken.

Å andra sidan skulle det onekligen kännas tryggare att färdas i något större och tyngre, med tanke på att många atenbor trots vimlet och platsbristen verkar föredra stora och tunga bilar.

Vi försäkras dock om att Spark hade fått fem stjärnor enligt den nya, tuffare betygssättningen i Euro NCAP om bara antisladdsystem varit standard på alla marknader.

ESP blir standard i Sverige, men i de länder där Spark vill bli en storsäljare är minimerat pris viktigare än maximal säkerhet.

Vill sälja 500 om året i Sverige
I Sverige hoppas importören kunna sälja 500 bilar under 2010, med start andra kvartalet. Den förväntat hårdaste konkurrenten, Hyundai i10, såldes i 1 669 exemplar under 2009 och 2 467 under 2008.

Till sin favör räknar Chevrolet ett tuffare utseende, Spark ska inte vara någon "gullig tjejbil" och frontens design bär tydligt släktskap med de amerikanska pickuperna.

Dessutom är Spark en gnutta längre än både Hyundai i10 och Suzuki Alto, varje centimeter kan göra skillnad i så små bilar. (Men Suzuki Splash är i gengäld större än Spark.)

Billiga material
Interiören är enkelt utförd med billiga material men ett par ansatser till ögonfröjd. Dels har instrumentgruppen utformats som en liten låda ovanpå styrstången med syfte att efterlikna en instrumenten på en motorcykel.

Dels har mittkonsolen fått en svängig form som tyvärr går ut över funktionen, min 183 cm långe färdkamrat skaver knäet mot plasten.

Det är självklart även så att justeringsmöjligheter för ratt och stol är begränsade i en så billig bil (i de enklaste versionerna ingår inte justerbar ratt). I baksätet sitter färdkamraten förvånansvärt bekvämt, sin längd till trots.

Inte särkilt pigg
Köregenskaperna är sävliga, den pigghet som brukar kunna känneteckna småbilar finns varken i styrningen eller fjädringsrörelsen.

Två motoralternativ erbjuds, båda fyrcylindriga: 1,0 på 68 hästkrafter respektive 1,2 på 81 hästkrafter.

Nog känns det skillnad även när vi kör med bara två vuxna personer och för svenskt vidkommande - där lite längre sträckor ofta ingår i användningen även för de minsta bilarna - verkar 1,2-versionen vara ett vettigare köp, i synnerhet som en hel del utrustning ingår i merpriset.

Den som enbart ska ha en superbillig andrabil för korta skubb väljer förstås enlitersmodellen utan grannlåt. Priserna ligger på ungefär samma nivå som för Hyundai i10.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Spark?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Spark 1,2 LT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Chevrolet Spark 1,2 LT

Pris, kr från: 118 000 kr (1,0 från 98 000 kr).

Modell: Femdörrars mikrobil.

Säljstart: Andra kvartalet 2010.

Mått, cm: L 364/B 160/H 152.

Tjänstevikt: 939-1 058 kg.

Motor: 4-cylindrig, 16 ventiler. Cylindervolym

1 206 (995) cm3. Max effekt 81 (68) hk vid

6 400 varv/min. Max vridmoment 111 (93) Nm vid 4 800 varv/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Prestanda: Toppfart 164 (154) km/tim. 0-100 km/tim 12,1 (15,5) s. 40-100 km/tim på 4:e växeln 21,1 (27,3) s. 80-120 km/tim på 5:e växeln 26,5 (38,6) s.

Bränsleförbrukning, l/100 km: 5,1 vid blandad körning.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: Hyundai i10, Suzuki Alto, Suzuki Splash.

Vad nytt? Helt ny bil, ersätter Matiz.

För vem? Den som behöver en riktigt liten bil för stadsbruk eller en smidig andrabil.

Bra köp? Lågt pris, men ett snäpp upp i pris och storlek ger betydligt större användningsområde (exempelvis Honda Jazz).



Plus: Bra utrymmen trots kompakta yttermått.

Minus: Degig körupplevelse, bakluckans öppningsfunktion, instängd känsla i baksätet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-04 10:06
Arne drak (ej verifierad)

Voila, kommer du hit ofta lr? Du är rätt snygg du....... Karlsson make my day......
Puss hej// :)

#2 • Uppdaterat: 2010-02-04 10:07
Arne drak (ej verifierad)

Voila, kommer du hit ofta lr? Du är rätt snygg du....... Karlsson make my day......
Puss hej// :)

#3 • Uppdaterat: 2010-02-04 12:12
Saabnisse (ej verifierad)

Jag skulle aldrig sätta mig i en sådan här bil i Aten.
Där är det bara stadsjeep som gäller för mig och en stor sak som kan stå emot smällar.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-04 17:29
Bilbranschkonsulten (ej verifierad)

Eftersom jag jobbat med GM och Chevrolet så måste jag säga att de flesta modeller är riktigt trevliga. Frågan är om man når upp i önskade volymer. Bilarna säljs ju än så länge enbart av GM handlare med Saab,Chevrolet och Opel i hallarna. Många har tagit upp andra märken pga Saab-krisen och kommer att länge stor vikt i att lyckas med dom, och internkonkurrens är svårt att förhindra. Samtidigt kommer de här billiga bilarna att konkurrera med bagagnatutbudet, vilket på sikt kan få negativa konsekvenser. Och sist men viktigast. Marginalerna ( förtjänsten) för bilar i den här prisklassen är inget som GM handlarna ar vana vid-eller uppskattar. Det är kaffepengar i motsats till Saab. utan att avsläja några siffror.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-04 21:21
Jonas (ej verifierad)

Varför satsa på en sådanhär???
FIAT är kung på småbilar och har alltid varit, satsa på en FIAT istället - idag är kvaliten på en Panda eller 500 lika bra som allt annat!

#6 • Uppdaterat: 2010-02-05 21:03
pg (ej verifierad)

Det är sådana här skitbilar som Chevrolet vill att vi europeer ska köpa, istället för Saab och Opel.
De här bilarna borde överhuvudtaget inte få säljas i Sverige. Den här typen av Koreanska Chevrolet kan GM ha för sig själv,

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.