Nästa artikel
Nya fartkameror ger skarpare bilder
Nyheter

Nya fartkameror ger skarpare bilder

Publicerad 7 februari 2014 (uppdaterad 8 februari 2014)
Snart blir det lättare för polisen att identifiera fortkörare. I år ska 600 fartkameror som ger skarpare bilder sättas upp intill vägarna.

Med start i april och fram till årsskiftet ska 400 av Sveriges 1 100 fartkameror bytas ut mot en ny modell. Under året ska också 200 nya kameror placeras ut. Därefter ska antalet kameror öka successivt tills de täcker 900 mil väg, jämfört med 300 mil i dag.

Det är Trafikverkets plan och företaget som fått uppdraget att leverera den nya kameramodellen är Sensys Traffic som är baserat i Jönköping. Jonas Frilund, vd på företaget, berättar vad som skiljer dagens fartkameror mot de nya:

– Det är ny teknik rakt igenom. De befintliga systemen utvecklades 2005 och började rullas ut 2006. Man kan jämföra med mobilkameror som är mycket bättre i dag än 2005. På kamerasidan sker en kraftig utveckling hela tiden och de nya kamerorna är betydligt bättre när det gäller antal pixlar och skärpa, säger han till Vi Bilägare.

När Trafikverket utvärderade olika kameramodeller använde man bland annat en tavla med bokstäver i olika storlekar, ungefär som tavlan som optikern använder, och placerade den på passagerarplatsen i bilen. Kravet var att fjärde bokstavsraden skulle gå att läsa på bilderna när en bil körde förbi kameran i 200 km/tim. Jonas Frilund igen:

– Vi var de enda som hade en bild där man kunde läsa rad fem i 200 km/tim.

Förra året minskade antalet böter för fortkörning som registrerades av fartkameror med drygt tio procent. Tusentals fortkörare slapp böter på grund av dålig bildkvalitet.

Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror vid Trafikverket, hoppas att den nya kameratekniken ska underlätta arbetet att identifiera fortkörarna.

– Det vet vi inte ännu, men vi ser att bilderna blir tydligare och förhoppningsvis kan det innebära att man kan identifiera fler förare, säger Eva Lundberg till Vi Bilägare.

Hur kommer antalet bötfällda att påverkas?
– Nu kommer polisen att få bilder som är lättare att utreda och det innebär förhoppningsvis att vi kan lagföra fler som registreras av kamerorna, men det vet vi inte ännu, facit får vi efteråt, säger Eva Lundberg.

Diskutera: Vad tycker du om de nya fartkamerorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2014-02-08 16:37
Hackenbush

Ivan det kommer mer avancerade system för hastighetsövervakning på sikt.
Att kamerorna inte tar alla som kör för fort vet alla om.
Att kamerorna ändå tar många fortkörare under ett år är det ingen tvekan om.
Totalt registrerade de 229 758 fortkörare förra året. Hade polisen kunnat ta dessa 229 758 fortkörare? jag tror inte det, då hade väl polisen inte fått gjort något annat än stått med laser överallt.

#w • Uppdaterat: 2014-02-08 17:54
Krister_L (ej verifierad)

Jag håller med Ivan Boring. Jag kör mer än 4500 mil om året och har dessutom genom åren blivit av med körkortet 4 ggr pga "hastighetsöverträdelser", men jag har aldrig blivit tagen av en kamera. Jag har aldrig solskyddet nedfällt, har heller aldrig någonsin försök maskera mig, har bara passerat dessa kameror i den av skyltarna "rekommenderade" hastigheten. I något av fallen kan jag ha missat detta, men som tur är, är inte samtliga boxar "bekamerade" ;-)

// Krister

#x • Uppdaterat: 2014-02-08 20:15
snabb95

Varför byta ut den gamla kameran? Låt den stå kvar och sätt upp nya på andra platser. Men spar tills de klarar att mäta medelhastigheten mellan kamrererna.

Som tydligt framgår av tråden är det ju bara mitt för kameran som man håller laglig hastighet och därför är pengarna bortkastade. Nästa byte kommer därför snart att genomföras.

#y • Uppdaterat: 2014-02-09 08:54
Krister_L (ej verifierad)

Ett annat problem som kanske inte har med kameror att göra, men med hastighet och säkerhet, är ju de ny 2-1 vägarna med ett wire-räcke i mitten. Ett förvånansvärt stort antal bilister verkar vettskrämda av hur smal vägen är när det är en-filigt, kryper gärna ned till 80-90km/tim för att direkt öka till 110 när det blir två-filigt. Skapar mycket irritation och ställer till med en hel del bekymmer när de skall passeras.

// Krister

#z • Uppdaterat: 2014-02-09 10:14
saabnisse

@snabb95, förlaget att mäta hastigheten mellan kamerorna har varit uppe till prövning, men det faller på att det är juridiskt omöjligt att bevisa att det är samma förare som kört hela vägen mellan kamerorna även om det är samma person på båda bilderna.

#110 • Uppdaterat: 2014-02-09 12:25
Krister_L (ej verifierad)

Det fungerar ju i andra länder, Italien har detta om jag inte är helt felunderrättad. Det är väl upp till föraren att bevisa att det var en annan tjomme som körde emellan bilderna, kan han inte det: Case closed!

// Krister

#111 • Uppdaterat: 2014-02-09 12:54
Krister_L (ej verifierad)

Nu hör jag ju också till de "notoriska fortkörarna" och välkomnar inte alls införandet av ett dylikt system. Jag körde om en polis för något år sedan (målad VW-buss) och dessutom trampade jag strax efter det på gasen lite före 110-skyltarna. Han ilsknade till och stoppade mig och jag fick en en rejäl utskällning, men slapp böter pga att det var julafton. Undrar om kamerorna kan ta sådana hänsyn, kan dom gå i "economy mode" eller n'åt liknande vissa dagar?

// Krister

#112 • Uppdaterat: 2014-02-09 14:33
saabnisse

Japp Krister, det är just därför vi ska ha riktiga poliser istället för plåtpoliser.

#113 • Uppdaterat: 2014-02-09 14:40
snabb95

saabnisse @ jag betvivlar inte att Du har rätt, men det är i varje fall en praktisk omöjlighet att hinna byta förare två ggr och ändå ha för hög medelfart, om det inte är väldigt långt mellan kamerorna. (I synnerhet om det finns bara en person i bilen.)

Så till Kapten och jes kommentar. Jag är inte alls någon vän av fartkameror i synnerhet inte när jag får böta. Min kommentar var därför att jag tycker det är slöseri att skrota redan uppsatta kameror. De nya kommer inte att öka antalet bötfällda fortförare med många procent såvida de inte mäter medelfarten mellan kamerorna.

#114 • Uppdaterat: 2014-02-09 16:36
Hackenbush

Roligt att läsa vilka idéer och jobb en del arbetar med för att kunna köra fortare än tillåten hastighet. Det är verkligen viktigt att kunna köra för fort verkar det som.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.