Nästa artikel
Nya fartkameror ger skarpare bilder
Nyheter

Nya fartkameror ger skarpare bilder

Publicerad 7 februari 2014 (uppdaterad 8 februari 2014)
Snart blir det lättare för polisen att identifiera fortkörare. I år ska 600 fartkameror som ger skarpare bilder sättas upp intill vägarna.

Med start i april och fram till årsskiftet ska 400 av Sveriges 1 100 fartkameror bytas ut mot en ny modell. Under året ska också 200 nya kameror placeras ut. Därefter ska antalet kameror öka successivt tills de täcker 900 mil väg, jämfört med 300 mil i dag.

Det är Trafikverkets plan och företaget som fått uppdraget att leverera den nya kameramodellen är Sensys Traffic som är baserat i Jönköping. Jonas Frilund, vd på företaget, berättar vad som skiljer dagens fartkameror mot de nya:

– Det är ny teknik rakt igenom. De befintliga systemen utvecklades 2005 och började rullas ut 2006. Man kan jämföra med mobilkameror som är mycket bättre i dag än 2005. På kamerasidan sker en kraftig utveckling hela tiden och de nya kamerorna är betydligt bättre när det gäller antal pixlar och skärpa, säger han till Vi Bilägare.

När Trafikverket utvärderade olika kameramodeller använde man bland annat en tavla med bokstäver i olika storlekar, ungefär som tavlan som optikern använder, och placerade den på passagerarplatsen i bilen. Kravet var att fjärde bokstavsraden skulle gå att läsa på bilderna när en bil körde förbi kameran i 200 km/tim. Jonas Frilund igen:

– Vi var de enda som hade en bild där man kunde läsa rad fem i 200 km/tim.

Förra året minskade antalet böter för fortkörning som registrerades av fartkameror med drygt tio procent. Tusentals fortkörare slapp böter på grund av dålig bildkvalitet.

Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror vid Trafikverket, hoppas att den nya kameratekniken ska underlätta arbetet att identifiera fortkörarna.

– Det vet vi inte ännu, men vi ser att bilderna blir tydligare och förhoppningsvis kan det innebära att man kan identifiera fler förare, säger Eva Lundberg till Vi Bilägare.

Hur kommer antalet bötfällda att påverkas?
– Nu kommer polisen att få bilder som är lättare att utreda och det innebär förhoppningsvis att vi kan lagföra fler som registreras av kamerorna, men det vet vi inte ännu, facit får vi efteråt, säger Eva Lundberg.

Diskutera: Vad tycker du om de nya fartkamerorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2014-02-11 23:27
Roger Skagerström

100 kr per km för fort man kör. Då hamnar böterna helt i paritet med hur allvarligt brottet är. Sen kan man kanske lägga en multipel på *2 på 50 och 30-vägar, och *2 om man kör över körkortsgränsen. Kör man i 130 på motorväg så får man 2000 kr i böter om nån gniden konstapel nu skulle orka sätta fast någon för detta fasansfulla brott. 160km/h skulle ge 6000 kr i böter och indraget kort. Osäker på om det är dagsböter på den hastigheten ifs...

Undantaget är väl en multipel på *10 på gånggata för det är ju tydligen värr än folkmord att köra lite för fort än ca 4-6km/h där ;)

Om nu varje km/h är så farlig som trafikverket säger så är väl lagsystemet som det är nu helt fel när bötesbeloppen finns i olika intervaller. Det är samma böter på att köra 2 km/ för fort som att köra 5km/h för fort - och det är ju en 500000-procentig ökning risk mellan dessa fasansfulla hastigheter....

Nej nu orkar jag inte vara sarkastisk mer. Men 100 kr per överträdd km/h skulle helt seriöst ge ett mycket rättvisare bötessystem.

#11q • Uppdaterat: 2014-02-12 08:32
Mistro

Nja,..jag håller inte med dig helt "Hackenbush" då jag har svårt för att jämföra de straffsystem som finns idag. Kör man medvetet för fort som du nämner så håller jag med dig om att det är fel,men om det är värt + 2000kr kan ju diskuteras ifrån fall till fall. Det som jag nämner är ju att hastighetsbegränsningen ofta saknar all logik. VARFÖR ändra hastighet så många gånger att det blir löjligt på en kort sträcka? Sätter man sedan böterna högre än för våldsbrott så är det inte konstigt att folk tappar förtroendet för systemet.

Kör själv en sträcka varje dag på ca 2 mil och där var det tidigare 90km/t som gällde men numera är det 100km/t som gäller och vägen har även fått mitträcken. De allra flesta kör INTE fortare för det och många kör märkligt nog inte fortare än 85-90km/t fortfarande vilket oftast inte stör så mycket då vägen mestadels är tvåfilig. De som kör fortare än 100km/t körde även så fort tidigare och detta "fenomen" kan vi inte komma ifrån men att hävda att folk i allmänhet alltid skulle köra för fort oavsett hastighetsbestämmelser tycker jag är fel.

Själv körde jag väldigt sällan för fort ( medvetet ) på motortrafikled eller på motorväg då den hastigheten kändes bra. I tätort eller där hastigheten var låg hade jag tyvärr svårare för att vara lika duktig. Det är lätt att köra för fort när det känns som om bilen står still och särskilt uppenbart blir detta då man kommer ifrån en väg med högre begränsning. Dock är jag duktigare idag och sätter farthållaren för säkerhets skull för SÅ kul är det inte med böter.

#11r • Uppdaterat: 2014-02-12 09:43
Pi

Gissar att den enorma differentiering på max hastighet som finns på många sträckor idag är helt medvetet för att vi skall bli osäkra och sänka farten. Kanske ändå inte helt fel tänkt för i många fall tycker jag faktiskt att tempot generellt blivit lite lägre på vägarna men visst håller jag med om att det skulle vara surt att torska på 2000--3000 kr i böter bara för man missat en av alla dessa tavlor - speciellt om man normalt är noga med att hålla begränsningarna. Kan säga att en mig närstående som normalt aldrig kör för fort torskade på just en mobil fartkamera som stod i en utförsbacke alldeles efter en ändrad (sänkt) fartbegränsning... Visst var det ouppmärksamt men det räckte inte att släppa gasen och rulla ner till rätt hastighet - det gick tyvärr 6 km/t för fort på den i övrigt ödsliga vägen vilket blev dyrbara km...

#11s • Uppdaterat: 2014-02-12 12:51
Mistro

Ja det är ju just detta som jag menar "Pi" då det är vanligt att man gör just så nämligen släpper på gasen då man närmar sig en lägre hastighetsskylt,..inte så sällan när hastigheten är låg nog så skall man öka igen o.s.v
Minns en sträcka som var rena "tortyren" att köra på och ingen utav oss i de 5 bilarna som körde efter varandra lyckades hålla rätt hastighet hela tiden trots farthållare som god hjälp. Vi satt minst två personer i varje bil som hjälptes åt att hålla reda på hastighetsändringarna men det hjälpte inte då jag själv blev fotad två gånger. ( dock kom aldrig några böter )

Alla sa precis samma sak då vi kom fram: Hur i h..vete har man tänkt här? Det KAN INTE finnas någon som helst praktisk förklaring till varför man ändrar hastigheten så tätt. Med de nya skyltarna så blir det många hastigheter att hålla reda på och jag har som sagt svårt för att känna mig som en bov för att man missat en av dessa ...

#11t • Uppdaterat: 2015-05-12 03:22
Speeder84XL

Tänkte "putta upp" denna igen
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080912/soderlind-buskorande-trafikexperter
Man undrar ju hur det står till i skallen på dessa s k trafikexperter när dom ska försöka tvinga alla andra att hålla nåt som dom inte ens själva kan hålla....
Men jag har inte så mycket emot kamerorna om det leder till att dom manuella hastighetskontrollerna blir färre. Poliser med laser och civilbilar är ju det riktigt jävliga (svårare att undvika). Annars är det ju bra att polisen är ute, så länge dom ger fan i att stå terrorisera folk som överstiger en godtyckligt satt hastighet (en hastighet som dom som satt den inte ens kan hålla själva) på motorvägar, 2 + 1 och fina landsvägar

#11u • Uppdaterat: 2015-05-13 15:47
Speeder84XL

@Antifeministen
Hastighetsmätarna i bilar och på motorcyklar visar i stort sett alltid för hög hastighet - dvs om man kör 110 på mätaren så går bilen i verkligheten oftast nånstans mellan 99 och 107 (det är olika på olika bilar).
Kamerorna däremot, måste ju mäta rätt hastighet (man drar t o m av 1 km/h från uppmätt för att verkligen garantera att uppmätt aldrig kan bli högre än verklig fart) - annars kan man ju bestrida det juridiskt och kräva att dom kollar att kamerans radar är korrekt kalibrerad (är den inte det blir man ju friad från böter/indraget körkort). Men att sätta dit nån för 1-2 km/h överskridande fattar t o m Trafikverket inte är möjligt praktiskt. Så man brukar tillåta 5-6 över - så vid ca 95-96 km/h får man böter på 90-väg. Det betyder att man i många fall kan köra 100 på sin mätare och klara sig tack vare felvisningen.

Jag har en portabel GPS-mätare som jag brukar använda som hastighetsmätare (som en navigator men enklare utan kartor och bättre för just hastighetsmätning - snabbare mätning och är mindre störningskänslig). Jag har även en radarpistol så man kan mäta passerande fordon samt sin egen hastighet i t ex tunnlar (där inte GPS funkar). Från början köpte jag dessa prylar för att mäta tåg, när jag åkte båt, flyger mm (kul att se farten) - men det visade sig va riktigt användbart även i bilar.

Ju fortare man kör desto större blir felet också - så om man som mig gillar fart och vill se hur fort man kör, är det inget skoj att använda bilens mätare. T ex 140 på mätaren på motorväg känns ju segt med många bilar, medan håller man det verklig fart så har man hygglig fart iallafall (då har merparten av bilarna 150-160 på hastighetsmätaren)

Och jo - det är ju sjukt att dom påstår att kamerorna förbättrar miljön. Det blir alltid mer eller mindre bromsande framför dessa - och det behövs ju inte så mycket för att "äta upp" den miljövinst man får av dom som sänker farten hela vägen. Även om dom ny lyckats mäta att snittfarten på en väg sjunkit även mellan kamerorna så är ju inte det lika med minskade utsläpp - det kan lika bra kompenseras av att trafiken måste accelerera oftare.
Ibland är det dålig planering som gör att man måste bromsa - men kommer man i t ex 130+ km/h (verklig fart) på en bred fin väg som dom satt 80 på så kräver det 100-tals meter att få ner farten om man bara släpper gasen (så tidigt ser man inte alltid kameran och det är ju lite trist att man måste köra sakta en så lång sträcka). Ok - då tycker dom vi som kör fort är miljöbovar - men det minskar ju knappast utsläppen att dessutom orsaka fler accelerationer.
Annars om kamerorna leder till färre poliser med laser och civilbilar med trip track har jag faktiskt inte så mycket mot dom (men bara då - annars är dom ett otyg)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.