Nästa artikel
Nya DS5 visas i Géneve
Nyheter

Nya DS5 visas i Géneve

Publicerad 18 februari 2015
DS ska etableras som eget märke i PSA-koncernen. Först ut med DS i stället för Citroëns märke i fronten blir nya DS5 som kommer att visas på bilsalongen i Géneve.
DS fyller 60 år i år och firar med en självständighetsförklaring. Nya DS5 markerar starten för DS som eget märke inom PSA-koncernen och ska fungera som premiummärket i koncernen. DS har varit ett eget märke sedan juni 2014, men det är först nu som en serieproducerad bil kommer med märket i fronten.

Förutom den nya logotypen i fronten så har DS5 fått  nya strålkastare, som enligt DS är designade för att se ut som juveler, och en mängd detaljuppdateringar. Meningen är att göra bilen mer igenkänningsbar och öka premiumkänslan. På insidan har designen effektiviserats, med färre knappar än tidigare och ett infotainmentsystem som kan spegla smarta telefoner.

Nya DS5 kommer att finnas i bilhallarna till sommaren, priset är ännu okänt.

Diskutera: Vad tycker du om nya DS5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#13n • Uppdaterat: 2015-02-21 20:21
Bilnerd

Att sätta reparationen i relation till kostnaden blir fel.De franska vagnarna är ofta lättskruvade medan tyska är jobbiga som tusan. Inte konstigt det blir dyrt då! Men själva problemen är många fler på de franska än japanska. Detkan inte förnekas. Om de sedan blivit bättre vet jag inte heller. För något år sedan skötte vi ett större hyrbilsbolags fordonsflotta. Där fanns både clio och peugeoter, och toyota auris och volvo. Av dessa hade vi Clios inne oftast. Mycket elfel. Toyotorna däremot levde nog ett minst lika hårt liv men klarade sej bara med service. Hyrbilsbolaget var så trötta på clio att de slutade med Renault helt. Peugeot har de kvar. Men samma sak där. Så jag håller inte med men är du nöjd så är det förstås rätt för dej.

#13o • Uppdaterat: 2015-02-21 20:39
Raphael

Bilnerd, där håller jag inte med dig. Kostnaden är ju vad bilen kostar. Det är vad kunden betalar, eller för den delen vad biltillverkaren betalar om det är frågan om en garantireparation. Jag tycker det är helt fel att inte ta med kostnaden som en parameter. En kund vill ha en så driftsäker och tillförlitlig bil som möjligt som kostar så lite som möjligt. Jag har som sagt redovisat Länsförsäkringars rapport från 2013 som utgår från maskinskadeförsäkringen och där är det tydligt att Audi var i botten och Peugeot tillhörde toppen och de bästa samt Volkswagen och Skoda i mitten. Och har kunden inte en maskinskadeförsäkring så hade kunden fått betala rubbet själv och ja då är det mer ekonomiskt för kunden med en Peugeot än en Volkswagen eller Skoda exempelvis.

Vi har även statistiken från Warranty Direct som visar att franskt och japanskt är bäst, och tyskarna kommer först på 6:e plats. Vi har statistiken från UK Reliability Index där flera franska bilar ligger på "Good" (alltså det högsta betyget) och är bättre än genomsnittet. Både Warranty Direct och UK Reliability Index utgår från statistik för verkliga reparationer. Vi har även statistik som visar att köpare av franskt är mer nöjda med sina bilar än genomsnittet, särskilt hög siffra fick Peugeot 508. Vi har Auto Express som har frågat ägarna om deras uppfattning om driftsäkerheten och bland de 10 bästa bilarna fanns franskt med, bästa franska modell var Peugeot 2008, nu var detta om vad köparna tycker och är kanske inte lika tillförlitlig som Warranty Direct och UK Reliability Index som går efter statistik från verkstäder och reparationer, men tittar vi på allt detta tillsammans så är det tydligt att franskt tillhör bland de bästa idag. Så de program för kvalitet som genomförts har varit väldigt lyckosamma och de nya generationerna av bilarna har tagits emot väldigt väl.

Och jag har inte haft något elfel på någon av mina franska bilar och jag har som sagt haft flera stycken - Renault, Citroën och Peugeot. Inget elfel eller något annat märkligt fel. Bara vanlig service och utbyte av slitagedelar som torkare, bromsar, lampor, däck och sånt. Jag kör över 2 000 mil om året och säljer när mina har gått över 15 000 mil. Min nuvarande Picasso har rullat 12 000 problemfria mil.

#13p • Uppdaterat: 2015-02-21 20:44
Bilnerd

Raphael. Problemet som jag ser det är att de tyska bilarna ofta är krånliga. Jag skulle exempelvis byta generatorn på en Audi A6 med V6 för ett tag sedan. Där är det så trångt att det blir dyrare än om jag skulle bytt samma pryl i en Renault. På hundra byten är det då klart att kostnaden drar iväg eftersom man måste lägga mycket mer tid. Men vi vet ju fortfarande inte hur vanligt själva felet är. Bara att det är dyrt. Och det är tyskarna duktiga på. Att ta betalt.... Men att de strular mer än de franska är inte min erfarenhet. Tvärtom. Däremot blir det dyrt när det går sönder. Men vill du ha en bil som håller. Köp japanskt.

#13q • Uppdaterat: 2015-02-21 20:52
Raphael

Bilnerd, jag tar illa vid mig av din uppmaning att om jag vill ha en bil som håller så ska jag köpa japanskt. Du tror alltså att jag ljuger när jag säger att mina franska bilar har varit helt problemfria och bara genomgått vanlig service och utbyte av slitagedelar? Om jag inte har haft bilar som håller, så vad är det jag har haft? Jag förstår inte varför jag ska köpa japanskt när franskt fungerar så bra som det gör, och dessutom får jag ju komfort, design och allt det som jag uppskattar med franskt. Nej, jag är inte övertygad om att japanskt håller bättre. Även japanska bilar behöver ha service och även på dem byter man lampor, däck, torkarblad och bromsar... Som jag skrev så delar de jag känner min upplevelse också. De har franska bilar som håller. Jag vågar t o m påstå att de flesta franska bilar håller och gör det väldigt bra. Undantag finns det naturligtvis och det är bara att beklaga, men de flesta är glada och nöjda med sina hållbara franska bilar och har precis som jag inte behövt göra mer än vanlig service och byte av slitagedelar. Och statistiken håller med mig, franska bilar idag tillhör de mest driftsäkra. Sen kan det alltid finnas de som har otur givetvis. Jag förstår inte varför jag ska ändra på ett "winning team" och byta till japanskt när jag kör driftsäkert och problemfritt idag och har en bil som håller.

#13r • Uppdaterat: 2015-02-21 20:55
Raphael

Sunes bror, jag håller inte med dig om att japanskt är bäst. Jag tycker inte att japanerna har den bästa designen, de bästa vägegenskaperna, de bästa motorerna, den bästa inredningen, de bästa stolarna, den bästa komforten och fjädringen, de bästa köregenskaperna, den bästa körupplevelsen eller ens den bästa färgskalan på sina bilar. Jag kör franskt för jag anser att franskt är bäst. Design, färger, kör och vägegenskaper, motorerna, inredningen, stolar, komfort... Jag blir glad av att se min bil på gatan, den ser vänlig ut. Jag blir glad av att tvätta den. Jag blir glad av att köra in den i garaget, jag blir glad av att se den när jag öppnar garageporten. Den ler mot mig varje gång. Den välkomnar mig. Den har själ, känsla, personlighet, och den har humor. Jag kan inte tänka mig något annat.

#13s • Uppdaterat: 2015-02-21 21:10
Peugo

På den nya DS5 jag körde har ännu den gamla grillen kvar, får se om den någonsin kommer till Sverige den där nya? Tror att den kommer först med nästa DS5 om jag får tippa. Fjädringen är omgjord i båda och nu är den även värd namnet Citroen. ;)

Mina PSA-bilar har alla varit, konstigt nog, problemfria. Bromsdelar får man byta som i alla bilar, kör bilarna tills dom blir ca 6-7 år gamla.

#13t • Uppdaterat: 2015-02-21 21:14
Raphael

Bilnerd, den statisik jag har hänvisat till har inte enbart listat kostnaderna. Utan det handlar om antal fel också. För att hamna högt i Reliability Index så ska du ha både få reparationer och låga kostnader för reparationerna. Det räcker inte med enbart få reparationer eller enbart låga kostnader. Kostnaden är viktig som parameter eftersom det handlar om vad kunden betalar, hur det känns i plånboken. Konsumenter vill ha driftsäkra bilar som är billiga att äga. Om du har två bilar som både har samma nivå på driftsäkerheten, men den ena är mycket dyrare att hålla igång, så är det ju den bilen som kostar mindre den som är bättre för kunden. Det är mitt perspektiv.

#13u • Uppdaterat: 2015-02-21 21:17
Raphael

Peugo, det nya utseendet levereras till Sverige i sommar. Tillverkningen av äldre versioner fasas ut nu. De kommer inte att göra två versioner parallellt. DS 5 tror jag kommer leva minst i fyra år till innan det kommer en helt ny DS 5.

#13v • Uppdaterat: 2015-02-22 00:51
Lars_A

158 kommentarer!? Jag tänker inte spä på detta men den som är intresserad av garantikostnader per fordon per år kan gå in på Warranty Week. 2013 låg Daimler på c:a $1 400, Volkswagen på 1 350, BMW på 950, PSA på 650, Toyota på 550 och Honda på 350. Allt enligt företagens egna årsrapporter.

#13w • Uppdaterat: 2015-02-22 09:45
Peugo

Den här syftar du på: http://www.warrantyweek.com/archive/ww20140717.html
Kan bli intressant att se (Juli/2015?) hur det såg ut år 2014?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.