Även åkerier som transporterar tung last långa sträckor kan tjäna på att byta från diesel- till eldrift. Det menar forskarna bakom en ny rapport från Chalmers tekniska högskola, som tagit fram räkneexempel baserat på verkliga data från ett åkeri i Helsingborg.
– Jag är själv förvånad över resultaten och hoppas att fler åkerier och lastbilstillverkare vågar satsa på elektrifiering nu när vi visat att det kan vara kostnadseffektivt, säger Johannes Karlsson, doktorand i reglerteknik på Chalmers, i ett pressmeddelande.
I studien har forskarna tittat på scenarion där tunga lastbilar kör mellan Helsingborg och Stockholm, med två olika batteristorlekar och och två tänkbara priser för snabbladdning.
De utgick från ett lågt dieselpris, 1,2 euro plus moms, och antog att service- och reparationskostnaderna är lika höga för de två framdrivningstyperna.
Att byta till eldrivna lastbilar och skaffa nödvändig laddutrustning innebär dock en stor investering. För att det ska löna sig har forskarna i en tidigare studie visat att batteriet i en eldriven lastbil behöver laddas och laddas ur minst 1400 gånger, vilket är något som de flesta kommersiella fordon överskrider under sin livstid.
Kommentarer till artikeln (6)
- 2 juni 2023 lsoderlund skrev: Det kan…
- 2 juni 2023 johnkommentar skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.