De lastbilar som körs på svenska vägar brukar nästan uteslutande ha en rak front för att maximera lastutrymmet. Med en trubbigare nos och horisontell motorhuv, som lastbilarna har i exempelvis USA, tas en större del av lastbilens längd upp av motorhuv och därmed blir lastutrymmet mindre.
Men nu har regeringen godkänt en ändring i trafikförordningen som innebär att lastbilar med rundare nos blir godkända på svenska vägar. Beslutet tas efter ett tidigare beslut i Europaparlamentet och Europeiska unionens råd.
Tanken är främst att sänka luftmotståndet vilket också ska sänka förbrukningen med tio procent.
”Genom ändringen i trafikförordningen tillåts extra längd för de aerodynamiskt utformade förarhytterna utan att lastutrymmet blir mindre”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
”Bättre arbetsmiljö”
En längre nos på förarhytten kan minska förarnas döda vinkel, vilket gör att andra trafikanter blir mer synliga för förarna.
Förordningen träder i kraft den 1 september 2020.
– Med den här generationens förarhytter skapas en säkrare miljö på vägarna, men också en bättre arbetsmiljö för förarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Inga ”långnosbilar”
Det nya beslutet kommer dock förmodligen inte innebära att vi får se klassiska ”långnoslastbilar” som i USA på europeiska vägar. Istället kommer lastbilstillverkarna dra ut fronten en aning för att skapa en mer sluttande front, som på Teslas lastbil, och det får bara göras för att ge bättre sikt, förbättra aerodynamiken, öka förarens komfort eller lägga till säkerhetsfunktioner – inte för att öka lastutrymmet.
Den utdragna fronten kan även ge lastbilstillverkarna större frihet när det gäller tekniska lösningar för att sänka förbrukningen samt bättre utrymme för batteripaket i eldrivna lastbilar.
Större designfrihet
Hos Volvo Lastvagnar kommer den nya förändringen i trafikförordningen innebära ”en lite större frihet vid utformningen av hytten på europeiska lastbilar”, enligt Susanne Frödin, pr- och informationschef på Volvo Lastvagnar i Sverige.
– Men vad det innebär för vårt framtida produktutbud är för tidigt att säga, säger hon till Vi Bilägare.
Hon bekräftar att nyheten inte innebär att Volvo Lastvagnar ska börja sälja de nordamerikanska modellerna rakt av i Sverige och Europa.
– Den nos som möjliggörs genom denna förändring i trafikförordningen är en kortare nos än de vi har i dag i Nordamerika.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Märkligt att lastbilstillverkare inte kommit på detta förrän nu.
Det tog sin tid för myndigheterna att ta beslutet, nu är det bara o vänta på hur designen kommer se ut på nya lastbilarna.
Skulle tro det blir mer typ "Långfärdsbuss" på fronterna framigenom, dom fronterna är ju vindtunneltestade o klara o tas i bruk snabbt av dom flesta tillverkarna
Hacken: Det är inte lastbilstillverkarna som sinkat. De har som skrivs i artikeln inte haft tillåtelse till detta. Det är Europaparlamentet som äntligen har satt ner foten och våra eminenta inhemska politiker som tagit ett beslut de inte längre kan förhindra. Som vanligt är det de som jobbar praktiskt med problemen och därför kan branschen som har minst att säga till om.
Precis, glimma-48, lastbilstillverkarna kom på detta för evigheter sedan och nu har det slutligen blivit tillåtet genom en regeländring i EU som våra politiker (tack-och-lov) måste följa.
Lägre luftmotstånd ger lägre diesel förbrukning.
Både Volvo LV och Scania har kämpat för detta i många år. Inte minst därför att detta ger möjlighet till mycket bättre deformationszoner och säkerhetsutformning. Lastutrymmets och lastbärarnas dimensioner är idag mer eller mindre standardiserade och för att öka lastutrymmets totala längd strävar man istället mot att tillåta längre kombinationer med flera lastbärare i form av ett modultänkande.
Både Volvo LV och Scania har kämpat för detta i många år. Inte minst därför att detta ger möjlighet till mycket bättre deformationszoner och säkerhetsutformning. Lastutrymmets och lastbärarnas dimensioner är idag mer eller mindre standardiserade och för att öka lastutrymmets totala längd strävar man istället mot att tillåta längre kombinationer med flera lastbärare i form av ett modultänkande.
Som jag tolkar det så har tillverkarna inte velat minska lastutrymmets längd och detta kontra tillåten totallängd gissar jag har bromsat detta tidigare. Men nu blir det tillåtet med lite längre totallängd så länge förlängningen gäller själva hytten. Men det är bara en okvalificerad gissning av en i ämnet okunnig som sagt...
Varför delvis gå över än ån för att hämta vatten? Sänker en lastbil med släp hastigheten från 90 km/ tim. till lagliga 80 km/ tim. sänks förbrukningen med runt tio procent. Det här verkar många åkerier fortfarande inte ha en aning om eller så bryr man sig inte, trots allt tal om branschens bristande lönsamhet.
@John2008: Aldrig hamnat bakom långtradare i 40 km/h i uppförsbackar på motorvägar?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.