Det är inte bara biltillverkare som pressas av tuffare konkurrens från nya uppstickare och hårdare utsläppskrav. Även i lastbilsbranschen händer mycket just nu – vi har till exempel skrivit om svenska utmanaren Volta Zero och om Scanias nya ellastbil.
Men att elektrifiera själva dragbilen är bara en del i pusslet. Scania visar nu upp ett lastbilssläp med solcellspaneler som ska kunna användas för att sänka dragbilens förbrukning.
Problemet med de solcellspaneler som använts av flera bilmärken hittills är att de är relativt små, och att de därför mest kan bidra med relativt lite ström för att exempelvis driva bilens luftkonditionering. Men Scanias släp har 140 kvadratmeter med solpaneler längs sidorna och på taket.
Panelerna bidrar med ström för att ladda upp en dragbil med laddhybridteknik. Scania vill inte uppge hur mycket elräckvidd som adderas med panelerna men förbrukningen ska sänkas med mellan 5 och 10 procent. Den siffran kan dock fördubblas om lastbilen körs på soligare breddgrader.
Läs också: Scania visar ny ellastbil – beskrivs som en ”milstolpe”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Paneler på taket på släpet känns ju rätt naturligt, men på sidorna, där blir det väldigt dyrt för lite effekt.. Släpen står ju "aldrig" under tak heller till skillnad mot många personbilar så det är kanske ingen dum idé.
Jag trodde inte det skulle komma förrän solceller når minst 30 % verkningsgrad. Men priset har kanske sjunkit så mycket på solcellerna att det redan nu blir lönsamt.
Alltid hjälper det något.
Den försäkringspremien som kommer bli för ekipaget o tilläget för inköp av specialtrailer/bil, allt för en besparing på ca 3:-/mil gör det till en mycket dålig affär!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.