Priserna på elbilar och batterier har minskat drastiskt de senaste åren, samtidigt som tekniken och räckvidden blivit betydligt bättre. Även om elbilen fortfarande kan vara dyrare att köpa än en förbränningsbil blir milkostnaden ofta lägre.
Men bland tyngre fordon är det fortfarande många företag och förare som tvekar inför att gå över till eldrift. Bara 1 av 100 lätta lastbilar som registreras i Sverige är än så länge eldriven, och bland tyngre fordon som ofta används för fjärrtransporter finns än så länge inte så många alternativ till dieselmotorn.
Men eldrivna lastbilar kommer vara ekonomiskt konkurrenskraftiga snabbare än många tror. Det visar en ny studie från Stockholm Environment Institute (SEI) som Dagens Industri skriver om.
– Vi har jämfört en stor bredd av storlekar på lastbilar och givet att man har tillgång till snabbladdning är tunga transporter mer konkurrenskraftiga än lätta. Det går lite emot det som varit konventionell kunskap tidigare, säger Olle Olsson, senior forskare på SEI och en av författarna bakom studien.
”Inom 5–10 år på sin höjd är de allra flera av fallen ekonomiskt fördelaktiga”
Nyckeln är alltså att det finns tillgång till snabbladdning. Det kan i vissa fall vara problematiskt redan i dag för vanliga elbilar, och tyngre fordon kan kräva ännu snabbare laddning på grund av de större batterierna.
Å andra sidan måste förarna ta paus efter ett visst antal körtider, och pausen måste vara minst 40 minuter.
– Trenden är att kostnaden för batterier går ner och att de blir bättre. Inom 5–10 år på sin höjd är de allra flera av fallen ekonomiskt fördelaktiga. Förmodligen går det snabbare än så, säger Olle Olsson.
Läs också: Scania visar ny ellastbil – beskrivs som en ”milstolpe”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.