Förra veckan presenterade Scania två nya batterieldrivna lastbilar för långdistanstransporter. Räckvidden med det massiva batteripaketet blir strax över 30 mil som bäst.
Men för den som tycker räckvidden blir för kort eller laddstoppen för långa visar nu konkurrenten Volvo upp en vätgasdriven lastbil med bränsleceller.
Volvo har börjat testa bränslecellsdrivna lastbilar som ska lanseras någon gång efter 2025 men före 2030. Räckvidden hamnar på upp till 100 mil beroende på version och last. Att tanka ska gå på 15 minuter, men än så länge finns få vätgasmackar längs svenska vägar.
Tankningen ska vara avklarad på en kvart
De två bränslecellerna ombord har kapacitet att generera 300 kW. Volvo tror att bränslecellsdrivna lastbilar kommer passa bäst på långa sträckor med tung last eller där laddinfrastrukturen är dåligt utbyggd.
– Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina koldioxidutsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 20 juni 2022 gmogmo skrev: Om vätgasen…
- 20 juni 2022 Det här är ju något att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.