Just nu håller Trafikverket på att skylta om över 100 mil väg för att sänka hastighetsgränserna. Målet är att minska antalet personer som omkommer i trafikolyckor.
Men många förare har svårt att hålla hastighetsgränsen redan i dag – och det är inte bara personbilsförare som kör för fort.
När riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) mätte hastigheten på 4 437 tunga fordon – lastbilar och bussar – visade det sig att drygt hälften av alla lastbilar med släp körde för fort. Rekordnoteringen blev en tung lastbil med släp som körde 112 km/tim på E18 i Västerås.
Allra bäst att hålla hastigheten var bussarna där bara en av 262 uppmätta fordon körde för fort. Bland lastbilar körde drygt fem procent för fort och bland lastbilar med släp körde 49 procent för fort.
– Alla skulle tjäna på att yrkestrafiken följer hastighetsgränserna. Miljöpåverkan blir mindre, bränsleförbrukningen lägre, slitaget på däck och bromsar minskar, trafikrytmen blir lugnare och då blir också trafiksäkerheten bättre, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.
Läs också: Klart: Hastigheten höjs eller sänks längs 135 mil väg
Tunga lastbilar får köra högst 90 km/tim på motorväg eller motortrafikled och 80 km/tim på andra vägar eller om lastbilen har släp. Bussar som väger över 3,5 ton får köra högst 100 km/tim om samtliga som färdas i bussen över tre år har tillgång till plats med bilbälte, annars är gränsen 90 km/tim.
Undersökningen gjordes av M Sveriges vägombud under perioden juni till september på 28 platser runt om i landet.
När försäkringsbolaget Folksam tidigare i år kontrollerade hastigheten bland yrkesförare visade det sig att hela 7 av 10 förare körde för fort. Det är en ökning med tio procentenheter jämfört med för bara ett år sedan.
Läs också: Allt fler yrkesförare kör för fort: ”En sorglig utveckling”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vanligt med lastbilar som kör om andra lastbilar på motorväg, även vanligt med lastbilar som inte slår av farthållaren när det blir 70 utan de kör på i 100...
Ett föga observerat problem(hitttills) på vägar som sänks från 90 km/h till 80.
R68 från Lindesberg mot Riddarhyttan har blivit en mardröm att köra för personbilar som försöker vara lagliga.
Lastbilarna lägger sig max 10 meter bakom. Man ser bara delar av grillen i backspegeln, allt med syftet att pressa upp farten eller tvinga personbilsföraren att svänga åt sidan!
Ja, tyvärr börjar alltför många lastbilsförare att bli "vägens busar" och de hastigheter som mätts upp utanför Västerås förvånar mig inte - kör dagligen på de vägarna och hastigheten är väldigt uppdriven bland många lastbilar - likaså omkörningar av varandra.
Långtradare från olika firmor som tävlar mot varandra är inte helt ovanligt, det blir fruktansvärt långa sträckor vid omkörningar. Och ingen av dom ger sig, det är en stor prestigeförlust att bli omkörd av en konkurrent verkar det som.
"Bussar som väger över 3,5 ton får köra högst 90 km/tim."
Nej, de får väl köra 100 på motorväg eller motortrafikled?
I grunden handlar detta tror jag om att de har för korta tider på sig att leverera, de hinner inte med ordentliga pauser etc och då blir det så att de gasar på för att hinna. Villkoren för lastbilsförarna bör ses över. Är nog rätt bra i Sverige, men med åkerier utanför Sverige kan det vara lite sisådär med när det gäller arbetsvillkoren.
Konkurrensen är jättetuff i åkeribranchen, bra men det ska ske på lika villkor. Många förare har så tuffa körtider att de stressas att köra för fort. Myndigheterna måste kontrollera branchen bättre och försöka rensa bort oseriösa.
Detta var ett "omöjligt problem" förr och detta kommer man att diskutera precis lika mycket om 50 år. Jag jobbade i åkeribranschen 1970-1985 och i bussbranschen 1985- 2013 och kan bara konstatera. INGET NYTT. Vi var utsatta för precis samma problem då som nu, d.v.s. vi var ofta sena och arbetsgivarna jagade oss. Att det hänt en olycka som sinkade eller att det var glashalt på vägarna, att man inte kunde komma fram på vägen p.g.a lågt hängande grova grenar osv, gjorde arbetsuppgiften omöjlig och arbetsgivaren krävde att vi skulle bryta mot arbetstidsreglerna för att ta igen förlorad tid. Hur löser man detta? Arbetsschemat bygger på att allt flyter friktionsfritt vilket det bara gör i den hyllade teorin.
Om alla förare kör rätt och struntar i ev. för hårt ställda krav så ordnar det sig.
1: Detta provade jag en gång på 70-talet. Jag körde under en period betongbil och det stod en betongpumpbil och väntade på betongen. När jag kört halvvägs förbjöd arbetstidslagen mej att fortsätta ytterligare en halvtimme och jag drog därför i handbromsen och tog min lagstadgade 30-minuters rast. Detta ledde dels till att betongen brände och dels till att betongpumpen, som väntade, kostade ytterligare "multom" för byggföretaget. Jag för min del hade kört min sista betongtransport och fick gå tillbaka till styckegods.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.