Även om alla stora bilmärken nu kört igång olika satsningar på elbilar ligger inte alla lika långt framme.
I själva verket är det bara Volvo och Volkswagen som gör tillräckligt för att gå över till eldrift, enligt en ny studie som organisationen Transport & Environment gjort. Utgångspunkten är siffror och prognoser från IHS Markit.
Volvo och Volkswagen bedöms ha ”aggressiva och trovärdiga strategier” för att minska beroendet av fossila bränslen och gå över till elektrifiering. 2030 ska Volkswagen sälja 55 procent elbilar och Volvo räknar med att siffran är 100 procent.
Toyota hamnar sist i undersökningen. Det japanska märket har visserligen lanserat en laddhybrid men än så länge ingen helt eldriven modell i Europa.
Även BMW, Stellantis, Jaguar Land Rover och Mercedes bedöms sakna ambitiösa mål och tydliga strategier kring elbilar, och de är än så länge beroende av laddhybrider. De får även kritik för att inte ha några ambitiösa utfasningsmål för förbränningsmotorer.
Läs också: Elbil billigare än bensinbil tidigare än många tror
Transport & Environment har tagit fram en siffra (0–100) som visar hur förberedda biltillverkarna är på övergången till eldrift, både när det gäller mål och strategi.
Biltillverkare | Poäng |
Volvo Cars | 70 |
Volkswagen | 70 |
Renault | 57 |
Hyundai/Kia | 52 |
Ford | 47 |
Stellantis | 46 |
Daimler | 46 |
BMW | 44 |
Jaguar/Land Rover | 42 |
Toyota | 35 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.