Frågan om vad som är bäst för miljön och klimatet – en elbil eller en bil med bensin- eller dieselmotor – har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste åren. Elbilar säljs ofta in med ”gröna” argument men kritikerna har hävdat att elbilen i själva verket kan släppa ut mer än en bensinbil ur ett livscykelperspektiv.
Den myten dödas nu helt och hållet av organisationen och tankesmedjan Transport & Environment i Bryssel som publicerat en ny rapport med uträkningar som baseras på de allra senaste uppgifterna i olika vetenskapliga studier.
”Elbilar mycket effektivare”
Totalt sett släpper elbilar som körs i Europa i genomsnitt ut tre gånger mindre koldioxid än motsvarande bensin- eller dieselbil. Även med en elbil som byggs på ett ”smutsigt” sätt i Kina och sedan körs på el från kolkraftsverk i Polen släpper ut 22 procent än en dieselbil och 28 procent mindre än en bensinbil.
”Elbilar är mycket effektivare än diesel- och bensinbilar som förlorar en stor del av sin energi i form av värme. Elbilar förlorar bara tio procent av energin i motorn medan förbränningsmotorer tappar 70 procent i motorn”, skriver författarna.
De gör också klart att en batterielbil är betydligt effektivare än en vätgasbil som drivs av en bränslecell. Batterielbilen har en övergripande effektivitet på 73 procent. För vätgasbilar ligger den på bara 22 procent, vilket dock ändå är högre än för konventionella bilar som har en effektivitet på 13 procent.
Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna
Sverige lyfts fram som bäst i klassen
I allra bästa fall anger forskarna att batterierna till elbilen skulle byggas i Sverige och att elbilen även körs i Sverige och laddas med förnybar el. Då släpper elbilen ut 80 procent mindre koldioxid än en bensin- eller dieselbil, trots att elbilen släpper ut mer koldioxid under tillverkningsfasen än en förbränningsbil.
”Ännu viktigare är att elbilarna kommer bli ännu renare under de kommande åren när EU minskar koldioxidutsläppen”, skriver författarna, som gör klart att elbilarna presterar bättre än förbränninsbilar i alla situationer, även i länder med smutsig el.
I siffrorna ingår bland annat mängden koldioxid som släpps ut när bilen och bränslet produceras och förbränns och utsläppen när batterierna produceras. Siffrorna för bilarnas förbrukning har inte hämtats från den officiella WLTP-körcykeln utan från bilförarna själva som rapporterat sin egen förbrukning till tyska sajten Spritmonitor.
Läs också: Elbilen billigare att serva – men fortfarande för dyr
Lägre utsläpp med tiden
Forskarna utgår från att dagens energimix i EU till ungefär 40 procent består av kol, gas och andra icke-förnybara källor, men att den icke-förnybara andelen kommer minska till tio procent 2040.
Forskarna har även använt svenska IVL Miljöinstitutets senaste siffror för utsläpp vid batteritillverkning. Där visade det sig att utsläppen för att bygga elbilsbatterier minskat från 150–200 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme 2017 till 61–106 kilo per kilowattimme bara två år senare.
I samband med rapporten släpper Transport & Environment även ett eget verktyg för att jämföra utsläppen från olika biltyper i olika länder. Du kan själv använda verktyget här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.