Det har varit intensiva diskussioner kring de råmaterial som används i elbilsbatterier de senaste åren. Nu kommer en rapport från organisationen Transport & Environment som visar att vanliga bensinbilar slukar över 400 gånger mer råmaterial över sin livstid än en batteridriven elbil.
Dessutom arbetar elbilstillverkarna för att minska mängden kobolt, nickel och litium i batterierna. Motsvarande förbättringspotential finns inte på samma sätt för förbränningsbilar.
”Råvarubehovet hos elbilarna bleknar i förhållande till bränslet som förbränns av bensinbilar”
När en genomsnittlig elbil återvinns har den förbrukat drygt 30 kilo råmaterial. För en vanlig bil med förbränningsmotor är den siffran 14 000 kilo, eller 460 gånger högre.
Anledningen är de 17 000 liter olja som behövs för att driva bilen under den beräknade livslängden.
– Analysen visar att råvarubehovet hos elbilsbatterierna bleknar i förhållande till bränslet som förbränns av bilar med fossila bränslen, som till skillnad från batterier heller inte kan återvinnas, säger T&E:s transportanalytiker Lucien Mathieu.
Siffrorna bygger på att elbilen laddas med förnybar energi, men även med ”smutsig” el från exempelvis kolkraftverk är elbilen renare i längden än en förbränningsbil.
Läs också: Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.