Om sex år blir elbilarna billigare att bygga än konventionella bilar med förbränningsmotorer – även utan hänsyn till subventioner och rabatter. För större bilar och suvar kommer brytpunkten redan om fem år.
Det visar en ny studie gjord av Bloomberg NEF på uppdrag av miljöorganisationen Transport & Environment.
Anledningarna är flera. En av de viktigaste är att priserna på batterier rasat de senaste åren, och fortsätter sjunka. Eftersom batteriet är den dyraste komponenten i en elbil har den stor påverkan på tillverkningskostnaden.
Om fem år beräknas en mellanstor snittelbil kosta 190 000 kr
Biltillverkarna kan även effektivisera tillverkningen när förbränningsbilarna fasas ut. Då kan elbilarna byggas på dedikerade tillverkningslinor som inte delas med bilar som har bensin- eller dieselmotorer.
En annan viktig anledning är att utsläppsreglerna skärps och blir dyrare för biltillverkarna att uppnå.
Snittpriset för en mellanstor elbil ligger i dag på 340 000 kr, enligt rapporten, samtidigt som en lika stor bensinbil i snitt kostar 190 000 kr. Om fem år beräknas båda kosta strax över 190 000 kr.
Läs också: Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.