Det är inte bara personbilar som går över till eldrift i allt större utsträckning. Även på transportbilssidan börjar fler och fler köpare efterfråga eldrift.
Men det går betydligt långsammare än för personbilar. Förra året registrerades bara 1 977 eldrivna transportbilar i Sverige, visserligen en uppgång på 40 procent, men de utgör fortfarande bara sex procent av alla sålda lätta transportbilar.
Det är en förhållandevis låg siffra trots att många dieseldrivna transportbilar kan ha en förhöjd fordonsskatt på långt över 30 000 kr under de första tre åren.
Bara 6 av 100 nya transportbilar var eldrivna förra året
EU måste skärpa utsläppskraven för lätta lastbilar för att snabba på utfasningen från dieselmotorer, enligt lobbyorganisationen Transport & Environment. Utsläppen från de transportbilar som såldes 2020 var inte lägre än för de transportbilar som såldes 2017, enligt en analys som T&E gjort, och tillverkarna kan klara EU:s utsläppskrav utan att sälja en enda eltransportbil.
– Med patetiska koldioxidmål håller ökningen inom e-handel på att bli en mardröm för vår planet, säger T&E:s fraktchef James Nix till Reuters.
Han tycker att EU borde förbjuda biltillverkare från att lansera transportbilar med laddhybridteknik eftersom det inte kan garanteras att de laddas med el istället för att köras på fossila bränslen.
Flera nya transportbilar kan tankas med HVO-diesel, men i övrigt ligger personbilar betydligt längre fram i utvecklingen för att kapa utsläppen. Vissa transportbilstillverkare tittar nu närmare på bränslecellsbilar som tankas med vätgas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.