Tekniken kallas EverGrip och den omfattar tre delar. För det första har Michelin tagit fram en ny typ av gummiblandning som bland annat innehåller solrosolja.
För det andra är däcket uppbyggt på ett nytt sätt. När vanliga däck slits blir mönstret smalare, men på Michelins nya däck ska mönstret i stället bli bredare.
Och för det tredje har däcket två uppsättningar mönster. Det andra är gömt under det första och extramönstret börjar användas först när det översta är slitet.
Tack vare de åtgärderna ska det nya däcket prestera lika bra slitet som nytt, i alla fall enligt Michelin, som lämnar en garanti på nästan 10 000 mil när det nya däcket börjar säljas i USA senare i år. Om och i sådana fall när däcket kommer till Sverige är oklart.
Klicka på videofönstret ovan för att se en informationsfilm från Michelin.
Diskutera: Vad tycker du om Michelins nya däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänker M. ta död på sig själv? Låter onekligen bra, kanske för bra för att vara sant och då är det ofta det också.
Michelin har av tradition satsat på längre hållbarhet än andra tillverkare, ett Michelin-däck rullar längre. Detta är utmärkt bra för vi behöver hushålla med naturens resurser, det är dags att skrota slit och slänget och satsa på produkter som håller, inklusive däck som kan rulla länge. Jag är glad att Michelin har förstått detta och ser det som en marknadsmöjlighet. Men givetvis kommer de ta rejält betalt för däcket också.
Sedan är det väll så att NYA däck av olika fabrikat har olika mönsterdjup från början. Kanske inte helt ointressant i sammanhanget var det gäller livslängden.
Motverkar knappast slitage.
Däremot motverkar det försämring av däckets prestanda i takt med förslitningen.
Däcket har INTE samma bromssträcka när det är slitet - se filmen - men "bra".
Mönstrets utformning gör att däcket har större förmåga att "pumpa" vatten när det är slitet än STD.
Kommer som A/S= allseason - alltså inte tänkt för Sverige.
Så som nämnts: amerikanska däck är oftast AS (åretrunt), därmer är däckets gummiblandning mycket (!) hård... ´åretrunt´ betyder bara att däckmönstret är grövre medan gummimaterialet är samma som i ett miljö-sommardäck. Alltså däcket låter mer, slits mer men är kasst i regn och hopplöst i halka. Och inga personbilsdäck håller i 10.000mil... vad än Michelin eller reklamen lovar.
"Och inga personbilsdäck håller i 10.000mil... vad än Michelin eller reklamen lovar."
Hur kan du vara så säker på det, du menar alltså att utvecklingen och tekniken inte går framåt? Artikeln handlar om ny teknik, nya gummiblandningar och ny mönsterteknik. Alltså inte om de tidigare personbilsdäcken, utan om ny teknik.
Michelin har haft dubbla mönster (mönster i två olika nivåer) i flera år, särskilt för vinterdäcken. Redan första Michelin Alpin-däcket för många många år sedan, kan det vara 20 år sen?, visade ett nytt mönster med fler sajpningar när däcket var slitet till hälften - detta för att till viss del kompensera för det grundare mönstret.
Men, det gäller att ha koll på däcken så att de inte snedslits. Annars är investeringen nära meningslös.
för sådär 50-60 år sedan körde man upp till 10 000 mil på Michelin-X däck. Det var då det!
Som S-E S är inne på så hade Michelin länge ett rykte som slitstarka däck. Sen kom däckstester igång på allvar och intresset för även väggrepp ökade.
Tror av skäl som Bortom redan anfört att däcket får det svårt i Europa.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.