Det har hänt en hel del när det gäller utsläppen från elbilar under de senaste åren. En elbil behöver i dag en betydligt kortare körsträcka för att ”köra in” de högre utsläppen som uppstår vid tillverkningen jämfört med en bensin- eller dieseldriven bil.
Men det hindrar inte vissa rapportförfattare från att försöka få elbilar att framstå som sämre än de är.
I slutet av november publicerades en ny rapport om elbilarnas utsläpp som fick spridning i bland annat The Times och Daily Telegraph. Där framgick att elbilen inte kört in de högre utsläppen som uppstår under tillverkningsfasen förrän efter 8 000 mil.
Men rapporten möter nu hård kritik, till exempel från Auke Hoekstra som forskar kring elbilsmobilitet vid tekniska universitetet i Eindhoven.
”En ny 'studie' hävdar att det tar 8 000 mil för en elbil att släppa ut mindre än en bensinbil. Det är bara en missledande broschyr. I verkligheten är det närmare 2 600 mil. Brittiska medier har missletts”, skriver han i ett inlägg på Twitter.
Läs också: Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el
Kopplingar till Aston Martin
Bakom rapporten står enligt The Guardian ett företag kallat Clarendon Communications som började ta fram rapporten strax efter att Storbritanniens premiärminister Boris Johnson meddelat att han vill förbjuda försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer 2030.
Huvudpersonen bakom Clarendon Communications är en deltidssjuksköterska som också är maka till Aston Martins chef för kontakter med regeringen. Företaget är skrivet på parets gemensamma adress, enligt Michael Liebreich som är analytiker och grundare på Bloombergs forskningsenhet för grön energi.
Uppdraget att ta fram rapporten kom från företag som Bosch, Honda och McLaren. De deltog även i arbetet att skriva rapporten som nu går under namnet ”Astongate.”
Läs också: Smutsigaste och renaste bilarna avslöjade: Elbilar i topp
Justerat siffrorna
Bosch bekräftar att företaget står bakom rapporten, som bland annat innehåller data från en rapport som Polestar tagit fram.
Men Clarendon Communications har tagit bort viktiga siffror som kan sänka utsläppen för en bil med upp till 30 procent. Bland annat har rapportförfattarna inte räknat med förbränningsbilarnas förbrukning i verklig trafik, de har inte tagit med utsläppen som uppstår vid framställningen av fossila bränslen och de har inte räknat med att elproduktionen blir mer förnybar över tid.
En brittisk politiker som skrivit förordet till rapporten är besviken på hur resultatet blev.
– Jag var inte medveten om någon koppling mellan pr-firman och Aston Martin, säger han.
Aston Martin har allvarliga ekonomiska problem och har skjutit upp lanseringen av kommande elbilar för att istället utveckla en ny bensinmotor med hybridteknik. Aston Martin har tidigare visat upp elbilen RapidE, men den ”står på paus” tills vidare.
Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som alltid, vem kommer "sanningen" från?
Bosch gillar "gate", först Dieselgate och nu Astongate.
Det här säger ju ändå nånting. Även när dom försöker fuska så kan dom inte dra upp miltalet till längre än 8000 mil. Därefter har ju bilen fortfarande väldigt mycket livslängd kvar och medan fossilbilen blir smutsigare och smutsigare ju äldre den blir så fortsätter elbilen med 0-utsläpp. Under den totala livslängden så kommer ju elbilen vinna med hästlängder. Även när dom fuskar till siffrorna.
Sen kan man ju helt klart ställa sig frågande till relevansen i "inte räknat med att elproduktionen blir mer förnybar över tid". Så väldigt mycket lär ju inte hända under 1 bils livslängd.. Så snabbt går det ju inte tyvärr.
Aston Martin som hade en sådan elegant elektrifiering på gång! Inklusive en helt reversibel originalkonvertering av DB5 där ägaren skulle få tillbaka V8:an i ett elegant visningsskåp. Nu blir det väl konkurs och ett skamligt eftermäle i stället.
Jag har inga synpunkter på huruvida rapporten är vinklad eller inte ( jag har ju inte läst den) men argumenten för det i artikeln känns lite knasiga. Vad är egentligen "verklig trafik" ? Verklig för vem? Alla kör ju lite olika och har olika förutsättningar, om man använd WLTP så är det väl till för att just kunna jämföra... Och hur vet man hur mycket och hur snabbt elproduktionen blir förnybar över tid? Det blir ju mest kvalificerade gissningar och förutsägelser baserat på utvecklingen hittills. Om nu syftet med rapporten var att visa hur det förhåller sig just nu så blir ju det sistnämnda ointressant.
Tycker alla dessa rapporter på något sätt känns vinklade oavsett resultat. Sanningen ligger förmodligen någonstans i mitten.
Den mänskliga psykologin fungerar så att den ikon som ständigt hyllas, aldrig blir kritiskt granskad och det innebär att de fel och problem och brister och svagheter som man borde ta itu med och åtgärda och arbeta bort, förblir orörda.
När man konsekvent tillåter detta mänskliga sättet att förhålla sig till saker och ting, florera och härja efter eget behag i samhället, så byggs det upp en samhällsbild som är en falsk kulis, allt ser så väldigt fint och bra ut eftersom det är den berättelsen som berättas, men i själva verket är samhället fullt av svagheter, fel och brister som man gemensamt i samhällets styrande majoritet kommer överens om att låtsas som de inte existerar.
Resultatet blir ett mycket sämre samhälle än nödvändigt och en trög och långsam utveckling mot något bättre på alla områden.
Panopticon: nja, nere på kontinenten är det just den sortens drastiska omfördelning av elmix eftersom det blivit bättre business att stänga kolkraftverken än att fortsätta driva dem. Det är därför t.ex. Vattenfall nu stänger ett kraftverk de själva byggde 2015.
@Desmoholic, så om jag också hittar på en rapport som säger att det tar 1 miljon mil, så ligger sanningen någonstans kring 500000 mil?
@gmogmo Nej för jag hittade en där det stod att det tog -750 000mil. Den menade att elbilsproduktion suger upp miljöförstörande ämnen och omvandlar dem till hallonglass...
Zoidberg: Går det såpass snabbt så att det är mer än en marginell skillnad på en elbils livslängd? Problemet med elproduktion är ju att det är så massivt så även om det är många kraftverk som stängs så gör det ändå bara en marginell skillnad på slutraden. Hade varit kul att se några riktigt positiva siffror på nått sånt. :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.