När det gäller krocksäkerhet har bilköparna vant sig vid att den testas av Euro NCAP, som sätter ett betyg på mellan en och fem stjärnor.
Sedan några år testas även miljöprestandan och utsläppen i nya bilar av Green NCAP. Nu har organisationen släppt resultatet för ytterligare 24 bilmodeller.
Green NCAP mäter utsläppen betydligt mer noggrant och under mer realistiska förhållanden än i den vanliga körcykeln.
Bäst i senaste upplagan av testerna blir elbilarna Hyundai Kona och Renault Zoe som båda levererar toppbetyget fem stjärnor. Effektiviteten ligger på topp jämfört med bensin- och dieseldrivna syskonmodeller.
Därefter följer bensinhybriden Toyota C-HR med 3,5 stjärnor – den får beröm för att hybridsystemet effektiviserats och är smartare än i Honda CR-V som bara får 2,5 stjärnor.
Mercedes C220d med dieselmotor får också beröm för utsläppsreningen som lyckas rena avgaserna på ett imponerande sätt – även om resultatet förstås är långt ifrån en lokalt utsläppsfri elbil. Mercedes C-klass får tre stjärnor i betyg och ”visar vad som kan uppnås med bra motordesign och utsläppsrening”, enligt Green NCAP.
Två gasdrivna bilar finns med i testomgången och ingen av dem lyckas särskilt bra. Seat Ibiza får visserligen tre stjärnor men motorn får jobba hårt och den saknar partikelfilter.
Audi A4 g-tron får bara två av fem stjärnor trots att den kördes på gas och inte på bensin. Utsläppen av metan och ammoniak var höga och de senare regleras inte av några lagkrav. Drivlinans effektivitet kunde också vara bättre, men om bilen tankas med svensk biogas hade resultatet förmodligen blivit betyligt bättre.
Populära suven Kia Sportage har fått mildhybridteknik till dieselmotorn men utsläppen av framför allt kväveoxider blir alldeles för höga när motorn får jobba hårt.
Den senaste testomgången innehåller tyvärr inga laddhybrider, men det ska dyka upp i nästa omgång som kommer i februari. Green NCAP ska även göra om testerna för att i större utsträckning ta hänsyn till utsläppen i hela kedjan från framställningen av bränslet eller drivmedlet till att bilen körs, ”well-to-wheel”.
I dag tar Green NCAP hänsyn till det som brukar kallas ”tank-to-wheel”, det vill säga utsläppen från att bränslet hamnar i bilen plus körning.
Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar
Audi A4 40 g-tron | 2 |
BMW 320d | 2,5 |
Dacia Duster Blue dCi 115 | 2,5 |
Honda CR-V Hybrid | 2,5 |
Hyundai Kona Electric | 5 |
Jeep Renegade 1,6 Multijet | 2 |
Kia Sportage 1,6 CRDi | 1,5 |
Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 | 2 |
Mercedes C220d | 3 |
Mercedes V250d | 1,5 |
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T | 2,5 |
Opel Zafira Life S 2,0D | 1,5 |
Peugeot 2008 1,2 Puretech 110 | 3 |
Peugeot 208 1,2 Puretech 100 | 3 |
Peugeot 3008 1,5 BlueHDi 130 | 2,5 |
Renault Captur 1,3 TCe 130 | 3 |
Renault Clio TCe 100 | 3 |
Renault Zoe R110 ZE50 | 5 |
Seat Ibiza 1,0 TGI CNG | 3 |
Suzuki Vitara 1,0 Boosterjet | 2,5 |
Toyota C-HR Hybrid | 3,5 |
VW Passat 2,0 TDI | 2,5 |
VW Polo 1,0 TSI | 3 |
VW Transporter California 2,0 TDI | 1,5 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elbilen renast, det var inte oväntat.
Man måste ta med hela produktionskedjan i beräkningen ännars blir det fel. Elbilarna ligger ju back vid start pga. tillverkningen av batterierna.
@Marauder det har gjorts flera sådana jämförelser med varierande resultat. Personligen tror jag flera har rätt även om de kommer fram till olika saker. Det är helt enkelt svår att göra en rättvis jämförelse.
Men det körs in relativt snabbt med sk svensk elmix. Inom 2000-6000 mil, beroende på batteristorlek, blir de samlade utsläppen från elbilen mindre än för fossilbilen. Redan från start uppnås "noll" lokala utsläpp.
@Grosser jag tror inte riktigt det är så enkelt. Det finns ju även beräkningar som visar på att det kan ta upp till 18-20k mil också.
Men ännu bättre skulle det nog bli för elbilen om batterierna tillverkades i sverige eller annat land med bra elmix, t.ex. Island.
@Desmoholic, du hänvisar till den förra VTI-studien som ersattes av en ny studie bara ett år senare. De siffrorna du drar upp stämde för elbilar tillverkade mellan 2011 och 2013. Samma beräkningar på bilar tillverkade 2016 landade på 2000 mil.
@Zoidberg Vilka elbilar och vid vilken produktionsanläggning? Eller gör man genomsnitt? Vid vilken tid på dygnet producerades dem? (Elmixen skiljer sig ju över dygnet), Har man räknat med ökade partiklar från däckslitage ( elbilar är ju generellt tyngre). Det finns så många variablar som påverkar så jag känner att det blir svårt att göra en korrekt analys som gäller generellt.
EU-kommissionen föreslår nu att vattenkraft inte längre ska klassas som hållbar energikälla. Det är inte bara utsläpp som är viktigt utan öven inverkan på närliggande miljö och ekosystem. Det går inte att släppa en lista och lämna hälften av faktorerna utanför.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.