Flera biltillverkare planerar att gå över till 800-voltsteknik i elbilarna. Porsche var tidigt ute med den här tekniken, och efter det har bland andra Hyundai och Kia hakat på.
Det ska även Mercedes göra, uppger koncernchefen Ola Källenius i en intervju med Green Car Reports.
– Vi kommer gradvis gå över till en 800-voltsarkitektur, säger han.
En av de första modellerna som får 800-voltsteknik blir den eldrivna versionen av G-klass, som döps till Mercedes EQG. Men tekniken ska även dyka upp i mängder av andra elbilar från Mercedes som bygger på den nya plattformen MMA.
Det intressanta med MMA-plattformen är att den främst är tänkt för mindre bilmodeller – som nästa generation EQA och EQB – och inte större och lyxigare elbilar. 800-voltsteknik verkar alltså vara något som även billigare elbilar från Mercedes ska få.
Tekniskt ska MMA-plattformen ha stöd för snabbladdning på upp till 350 kW, men det återstår att se vilka modeller som får så hög laddeffekt.
Att använda 800 volt innebär att det inte behövs lika hög strömstyrka för att uppnå en viss effekt. Energiförlusterna och vikten minskar, effektiviteten ökar och bilen kan laddas med högre effekt. Samtidigt kan komponenterna bli lättare vilket drar ned på tjänstevikten.
Ola Källenius står även fast vid sitt beslut att utveckla ett helt eget operativsystem för Mercedes bilar, istället för att göra som vissa konkurrenter och använda teknik från exempelvis Google.
– I grunden tror vi som biltillverkare att man måste vara arkitekten för sitt eget operativsystem, säger Ola Källenius och beskriver hur bilens mjukvara, molntjänsterna och bilförarens digitala konto är sammankopplade i en ”triangel”.
Kommentarer till artikeln (9)
- 2 november 2022 ...och inte minst Chrome OS…
- 2 november 2022 40-talisten Nåja. Idag finns…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.