Mercedes har lanserat flera nya elbilsmodeller, men de vanliga bensin- och dieselbilarna är fortfarande extremt viktiga för lönsamheten.
Daimlerchefen Ola Källenius vill inte sätta något specifikt slutdatum för när förbränningsmotorerna ska fasas ut, något som koncernen nu dras inför domstol för.
– Vår affär kring förbränningsmotorer är extremt robust och producerar kassaflöden som vi investerar i framtiden, har Ola Källenius sagt i en intervju med Financial Times.
De flesta stora biltillverkare har valt att inte bygga elbilsbatterier ”på egen hand” utan istället använda sig av underleverantörer. För några dagar kom dock beskedet att Mercedes ska samarbeta med Stellantis för att bygga elbilsbatterier.
I en intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung försvarar Ola Källenius beslutet att börja utveckla och bygga egna battericeller.
– Vår inställning är klar: Vi väntar inte på omställningen – vi driver på den, säger han.
Enligt Ola Källenius kommer det nya samarbetet med Stellantis resultera i nästa generation battericeller som kan anpassas specifikt för Mercedes. Han vill att koncernen blir ”världsbäst” på batteriteknik.
Att börja utveckla och tillverka egna halvledare för att lösa den allvarliga chippbristen ser han dock som helt uteslutet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.