Han tar över rodret för tyska biljätten vid årsskiftet.
Daimler, där bland annat Mercedes-Benz personbilar ingår, berättar i ett pressmeddelande att de stuvar om i ledningen. Dieter Zetsche lämnar posten som vd 2019 och efterträds då av Ola Källenius.
– Ola Källenius har förtjänat min och kollegors respekt på flera områden. Samtidigt bidrar han med ett värdefullt internationellt perspektiv. Jag välkomnar därför beslutet att styrelsen gjort detta framåtsträvande personalbeslut, säger Dieter Zetsche.
Ola Källenius var tidigare chef för forskning och utveckling på Mercedes. Han började jobba hos biltillverkaren som trainee 1993 och har sedan dess har sedan dess avancerat snabbt. Han blir första icke-tysk att leda företaget sedan starten för drygt 130 år sedan.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes val av ny chef?
– Ola Källenius har förtjänat min och kollegors respekt på flera områden. Samtidigt bidrar han med ett värdefullt internationellt perspektiv. Jag välkomnar därför beslutet att styrelsen gjort detta framåtsträvande personalbeslut, säger Dieter Zetsche.
Ola Källenius var tidigare chef för forskning och utveckling på Mercedes. Han började jobba hos biltillverkaren som trainee 1993 och har sedan dess har sedan dess avancerat snabbt. Han blir första icke-tysk att leda företaget sedan starten för drygt 130 år sedan.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes val av ny chef?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis! Får hoppas på fler dieselbilar nu då.
.
Mercedes vet att diesel är framtidens bränsle så räkna med fler motorer med skönt vrid, rimlig bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp.
Diesel och bensin är samma `skit´ men utvecklingen går framåt. I en framtid med nya batterityper (inte dagens) kan vi lämna dessa bränslen därhädan men ingen ska tro att miljöproblemen därmed är lösta. Vi människor har en märklig förmåga att alltid inteckna gjorda landvinningar genom en ökad konsumtion.
Klarsynt @ Varför skall man släpa på en tung, kall och stinkande dieselmotor som oftast stå stila medan elmotorn driver, nu när de flesta bilar är hybrider inom några år.
@snabb95
För att få laddar sina laddhybrider? De får ju skattelättnader, med mera, för att köpa dem och därefter kan de välja den bästa energikällan helt fritt: diesel.
.
Dubbelpost
Klarsynt @ Inga laddhybrider kommer att tillverkas med dieselmotor av i #5 angivna orsaker. Dessutom skulle en laddhybrid med dieselmotor bli dyrare än en med bensinmotor vilket helt diskvalificerar dieselmotorn i personbilar.
Det tillverkas laddhybrider med dieselmotorer.
Jag känner ganska många som kör laddhybrid, men ingen av dem låter bli att ladda batterierna. Varför skulle man göra så?
Jag tror jag sparar nånstans mellan 80 och 90 kr/arbetsdag på att hålla min bil med ström. Det blir några tusenlappar att använda till andra nöjen.
Kanske han kan ta och sparka deras nuvarande designer då :P Det går ständigt utför :P
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.