Mercedes har inte haft något lätt år. Den svenske chefen Ola Källenius som tillträdde som chef för Daimler i maj 2019 tog över en koncern med flera tuffa utmaningar. Han har bland annat fått se börskursen sjunka rejält det senaste året.
– Våra tidigare effektivitetsmål har täckt upp den kommande omställningen till eldrift, men inte en global recession, sa han under en digital årsstämma under onsdagen.
Men det stod också klart att Ola Källenius ser ljuset i tunneln efter coronakrisen.
Läs också: Trots kurskollapsen: Mercedes behöver ingen hjälp från staten
Även om försäljningen minskat finns ljuspunkter i exempelvis Kina där alla återförsäljare nu är öppna. Globalt sett pekar försäljningskurvorna uppåt och Mercedes lyckades smita före BMW när det gäller försäljningssiffror både för andra kvartalet och första halvåret.
– Vi är försiktigt optimistiska till att andra marknader kommer följa den utvecklingen steg för steg, säger Ola Källenius.
Ett av besluten som Ola Källenius vill ta är att sälja Smartfabriken i Frankrike. Den kan eventuellt köpas av Ineos som ska bygga en modernare efterföljare till Land Rover Defender.
Mercedes ska också lansera nya eldrivna sedanmodellen EQS under 2021 med 70 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Bilen bygger på en egen plattform och delar därmed inte så mycket teknik med andra modeller.
– Den kommer sätta en ny standard, säger Daimlerchefen.
Läs också: Mercedes gör klart: Elbilar går före självkörande bilar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske Daimler blir uppköpta av kineser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.