Nästa artikel
Mercedes EQG är en knäpptyst G-klass med eldrift
Nyheter

Mercedes EQG är en knäpptyst G-klass med eldrift

Publicerad 7 september 2021
Mercedeschefen Ola Källenius har visat upp en eldriven version av terrängikonen G-klass.

Mercedes terrängikon Geländewagen såldes länge helt oförändrad. Den första generationen levde nästan 40 år och gick under den tiden från enkel och spartansk till dyr och lyxig.

För tre år sedan presenterades en helt ny generation och nu kommer den även med eldrift, något som den tidigare Daimlerchefen Dieter Zetsche lovade innan han avgick.

Resultatet är Mercedes EQG, som än så länge klassas som en konceptbil. Men bilen är i princip produktionsklar.

Den kantiga designen är förstås kvar och det återstår att se hur det höga luftmotståndet påverkar elversionens förbrukning och räckvidd.

Jämfört med vanliga G-klass finns en del nya finesser i Mercedes EQG. Reservhjulshållaren på bakdörren är numera en förvaringsbox för laddkabeln, och takräcket och karosskydden längs sidorna har inbyggd LED-belysning.

Mercedes EQG har en elmotor vid varje hjul och ska klara terrängkörning lika bra som förbränningsversionen, enligt Mercedes. Det finns än så länge inga uppgifter om pris eller räckvidd.

– Tidigare har det varit diskussioner om vi skulle lägga ned G-klass. Som jag ser det nu kan G-klass bli den sista Mercedesbilen som byggs, sa Daimlerchefen Ola Källenius under lanseringseventet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.