Vi Bilägares forum

Mercedes satsar på 800 volt och eget operativsystem

Mercedes satsar på 800 volt och eget operativsystem

Mercedes ska använda 800-voltsteknik i nya elbilsmodeller – inte bara de dyraste.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-31 06:20

Kommentarer

Rätt väg att gå med eget operativ om man har kapacitet för det, vilket Mercedes har.

Uppdaterat: 2022-10-31 17:55

Tror jag inte, det är bättre med en gemensam standard än att försöka hitta en hemmagjord.

Att man kan tillverka bilar med stjärna behöver inte innebära att man är en stjärna på att dribbla med ettor och nollor.

Uppdaterat: 2022-10-31 19:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ur ett företags synvinkel ska man ha kontroll på det som är core, och det kommer flyttas från stjärnan i fronten till mjukvara där man vill ha kontroll över egenskaperna. De som inte har egen kapacitet använder Google men då kan det slinka igenom fenomen som att bli utelåst.

Uppdaterat: 2022-10-31 21:35

Det finns både för- och nackdelar, men jag lutar åt att ge Mercedes rätt.

saabnisses inlägg fick mig att tänka på en gammal goding: Män med hjärna kör gärna bil med stjärna! Jag måste helt enkelt byta bilmärke =)

Uppdaterat: 2022-11-02 01:25
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det kostar extremt mycket att utveckla eget operativsystem och få det att fungera fullt ut utan störande problem och det är något som andra leverantörer fått erfara.

Och det gäller att komma ihåg att det är något som kunden får betala, vilket det fungerar bra eller med buggar.

Det är alltid bäst att sträva efter en gemensam standard än att experimentera med eget.

Eftersom jag jobbat med en hel del äldre motorer från olika länder vet jag vilka problem det ger med myriader av gängdimensioner som man tidigare använt.

Där har man kommit längre idag.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse

Det handlar om kontroll. Att införliva någon annans operativsystem i bilarna är ett risktagande och man vet aldrig vad som händer med support, utveckling, säkerhet samt övriga osäkerheter gällande långsiktighet.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:53
Axa skrev:

Saabnisse

Det handlar om kontroll. Att införliva någon annans operativsystem i bilarna är ett risktagande och man vet aldrig vad som händer med support, utveckling, säkerhet samt övriga osäkerheter gällande långsiktighet.

Var inte det motiveringen också för dåtidens datortillverkare? Men eget system blev till slut en återvändsgränd, och de blev av kunderna tvingade att skrota sin egen mjukvara, och övergå till defacto-standard t.ex Unix.

Uppdaterat: 2022-11-02 11:15

40-talisten

Nåja. Idag finns bla Android, Windows, iOS, macOs och Linux.

Ja, flera använder Unix eller derivat av denna som språk men likväl är det olika OS.

Fundera på skillnaderna och vem som har lyckats bäst när det gäller kombinationen hårdvara/OS.

Uppdaterat: 2022-11-02 13:14

...och inte minst Chrome OS men även detta är sprunget ur Unix/Linux. När vi talar om OS för desktops alltså. På serversidan finns det en mängd främst av äldre datum men visst har man konsoliderat även där. Svaret på vem som lyckats "bäst" gällande OS/HW beror nog på vem man frågar. Men jag förstår av tidigare inlägg vad just ditt svar är, Axa. Men världen är inte så enkelt så att det alltid finns bara ett "rätt" svar.

Uppdaterat: 2022-11-02 16:55