Nästa artikel
Bentley Continental GT får ny praktfull kostym
Nyheter

Bentley Continental GT får ny praktfull kostym

Publicerad 8 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Lyxkryssaren Bentley Continental GT får nu ett ansiktslyft. Receptet är detsamma - men med mer av allt.
Vid första anblick liknar ansiktslyfta Bentley Continental GT föregångaren som lanserades 2003.

Men trots att framtoningen ger liknande signaler har ingenjörerna från brittiska Crewe fingrat på i stort sett varje yta och linje.

Mjukare linjer

Jämfört med tidigare är bilen ungefär fyra centimeter bredare, motorhuven är längre och grillen har vinklats uppåt.

Strålkastarna fram och bak är nya och numera försedda med ringar av LED-lampor.

Dessutom är karossen mjukare och enklare med färre skarvar än tidigare.

Insidan, som domineras av läder och trä, har finputsats och baksätets benutrymmen har blivit större.

Bilen är strikt fyrsitsig och sätena kan utrustas med ventilation och massage.

Nytt är också en större pekskärm och en inbyggd hårddisk.

W12 med 575 hästkrafter
Samtidigt som Bentley Continental GT levererar komfort kompromissas det inte med prestandan.

Under huven finns en W12-motor på sex liter med dubbelturbo som pumpar ut 575 hästkrafter och ett maxvrid på 700 newtonmeter.

Rörliga delar i motorn har gjorts lättare och den inre friktionen har reducerats.

Men trots att bilen bantat 65 kilo väger den fortfarande 2,7 ton.

Med det i åtanke är accelerationstiden upp till 100 km/tim på 4,4 sekunder imponerande.

Bentley Continental GT slutar inte accelerera förrän toppfarten på 318 km/tim är uppnådd.

Ny V8-motor
Kraften levereras till hjulen via en sexstegad automatlåda vars växeltider halverats jämfört med tidigare.

Lådan kan också direkt växla ner två steg för att klara kurvtagningen bättre.

Förbrukningen för W12-motorn stannar inte förrän 1,65 liter per mil. Den som vill spara bensinpengar väntar istället till senare nästa år då en ny V8-motor lanseras.

Enligt Bentley ska denna ge 40 procent lägre förbrukning.

Båda varianterna kan köras med etanol och är dessutom fyrhjulsdrivna med 40 procent av kraften fördelad till framhjulen för att minimera understyrning.

Ansiktslyfta Bentley Continental GT går till försäljning i mars nästa år.

Diskutera: Vad tycker du om nya Bentley Continental GT?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-08 15:25
JAN (ej verifierad)

Ja, en sådan skulle man ha!

#2 • Uppdaterat: 2010-09-08 15:43
Konservator (ej verifierad)

Tänk att det går att göra t.o.m. en Bentley så standardiserat ful!

Förbannat vare Euro-NCAP:s fotgängarskyddskrav och bildesigners grupptänk och nervositet; alla bilar ser framtill ut som aktern på ett containerfartyg! För att inte tala om sidorutorna som blir små pansarfordonssiktskåror att kika igenom ovanför de löjligt höga dörrlinjerna.

Men de' ska ju vaaa' så, de' ä' ju modeeernt nu... Klistra ett Bentleymärke på en jäkla Audikaross eller något då, om ni vill följa John och se ut som alla andra i kissnödig modeneuros. Det blir åtminstone billigare.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-08 16:25
Per (ej verifierad)

Skitsnygg men tyvärr också skitigt stora utsläpp! Visserligen etanolmotor och det är bra men omkr 2,2 lit/mil (1,65 + 35%) med etanol är väl häftigt.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-08 16:56
Eric (ej verifierad)

Fy så ful... Ser ju ut som en lågprismodell från Toyota!
Gissar dock att den är en smula större .
En verklig bragd att få en Bentley att se ut som en japs...

#5 • Uppdaterat: 2010-09-08 19:49
B-boy (ej verifierad)

Tjaa...engelskt skit..men som andra bil, ok !

#6 • Uppdaterat: 2010-09-08 21:04
Reidar (ej verifierad)

Jag kör systermodellen VW Phaeton, något billigare, samma teknik

#7 • Uppdaterat: 2010-09-09 01:32
lasse med l (ej verifierad)

Urk på burk. Inte alls snygg, samma missfoster som 9-5:an.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-09 05:02
jan (ej verifierad)

ni som tycker bilen ar ful vilka bilar tycker ni egentlien ar snygga

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.