Vi ska inte vara rädda för Kina och stänga ute världens största marknad, det menar Vi Bilägares testchef Marianne Sterner som tror att kinesiskt ägande i Volvo kan innebära nya möjligheter.
På torsdagen presenterade Volkswagen sitt resultat för årets tredje kvartal. Vinsten uppgick till 1,5 miljarder euro, men i den summan ingår inte Volkswagens kinesiska samarbetsbolag.
Lär av Volkswagen
Dessa samarbeten uppger Volkswagen vara koncernens viktigaste marknad och under årets första nio månader genererade de en vinst på 500 miljoner euro.
- Vad säger att Volvo inte skulle kunna göra samma sak? Volkswagens framgångar visar att det är en väldigt lukrativ marknad, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.
Men vad är magkänslan, Volvo med kinesiska ägare?
- Kinesiska ägare, rätt skött, kan innebära att Volvo lyckas öppna världens största marknad. Vi kan inte stänga ute världens största marknad för att vi är rädda.
- Om affären skulle genomföras får Volvo tillgång till en kinesiska marknad som skriker efter driftsäkra och bra bilar. Dessutom kan det hjälpa Volvo att utveckla en mindre bil, en Golf-Volvo.
Marianne Sterner påpekar också att i Geelykonceptet ingår PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson som rådgivare, båda tidigare chefer för Volvo Personvagnar.
- Två så pass erfarna och framgångsrika Volvochefer kan inte ha fel, de sätter hela sitt anseende på spel här. Så de måste ha på fötterna. Jag tror inte det är farligt med kinesiska ägare, Volvo kommer inte att sjunka i havet.
Vad skulle kunna vara farligt med kinesiska ägare?
- Kinesisk företagskultur skiljer sig enormt från svensk kultur. Jag tror inte att Volvo skulle må bra av att ledas av kineser i Torslanda, man ska fortsätta med svensk ledning, säger Marianne Sterner.
Kan det bli en konflikt mellan svensk och kinesisk kultur?
- Där ser jag möjligtvis en risk, att man inte förstår varandra. Men vad är det som säger att kineserna skulle ta över i Volvos styrelserum?
- Att äga är en sak, att leda en annan, säger Marianne Sterner.
Tror du att Geely är rätt ägare? Man tillverkar ju trots allt billiga småbilar.
- Titta på vad Audi gjorde för 20 år sedan med deras gubb-bilar, där har ju synen på deras modeller reviderats ganska snabbt. Vad Geely gör i Kina i dag är inte intressant, det är vad de kommer att göra som är intressant.
Diskutera: Vad är din magkänsla om kinesiska Volvoägare? Håller du med Marianne Sterner?
Lär av Volkswagen
Dessa samarbeten uppger Volkswagen vara koncernens viktigaste marknad och under årets första nio månader genererade de en vinst på 500 miljoner euro.
- Vad säger att Volvo inte skulle kunna göra samma sak? Volkswagens framgångar visar att det är en väldigt lukrativ marknad, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.
Men vad är magkänslan, Volvo med kinesiska ägare?
- Kinesiska ägare, rätt skött, kan innebära att Volvo lyckas öppna världens största marknad. Vi kan inte stänga ute världens största marknad för att vi är rädda.
- Om affären skulle genomföras får Volvo tillgång till en kinesiska marknad som skriker efter driftsäkra och bra bilar. Dessutom kan det hjälpa Volvo att utveckla en mindre bil, en Golf-Volvo.
Marianne Sterner påpekar också att i Geelykonceptet ingår PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson som rådgivare, båda tidigare chefer för Volvo Personvagnar.
- Två så pass erfarna och framgångsrika Volvochefer kan inte ha fel, de sätter hela sitt anseende på spel här. Så de måste ha på fötterna. Jag tror inte det är farligt med kinesiska ägare, Volvo kommer inte att sjunka i havet.
Vad skulle kunna vara farligt med kinesiska ägare?
- Kinesisk företagskultur skiljer sig enormt från svensk kultur. Jag tror inte att Volvo skulle må bra av att ledas av kineser i Torslanda, man ska fortsätta med svensk ledning, säger Marianne Sterner.
Kan det bli en konflikt mellan svensk och kinesisk kultur?
- Där ser jag möjligtvis en risk, att man inte förstår varandra. Men vad är det som säger att kineserna skulle ta över i Volvos styrelserum?
- Att äga är en sak, att leda en annan, säger Marianne Sterner.
Tror du att Geely är rätt ägare? Man tillverkar ju trots allt billiga småbilar.
- Titta på vad Audi gjorde för 20 år sedan med deras gubb-bilar, där har ju synen på deras modeller reviderats ganska snabbt. Vad Geely gör i Kina i dag är inte intressant, det är vad de kommer att göra som är intressant.
Diskutera: Vad är din magkänsla om kinesiska Volvoägare? Håller du med Marianne Sterner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen Ford på min gård, har min Volvoägande granne häcklat mig och min Ford Mondeo med. Nu tystnar han. Men inte jag.
Inget kinesåk vid min kåk, ska jag säga till honom nu.
Riskokare eller Tvättmaskin ? Mitt val är RISKOKARE !
Jag tycker att det är en ganska naiv analys som Marianne Sterner presenterar.
Att hänvisa till PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson som rådgivare säger ju egentligen allt,
"Två så pass erfarna och framgångsrika Volvochefer kan inte ha fel de sätter hela sitt anseende på spel här", jovisst morsning, båda har medverkat till att placera Volvo till där de är idag, i försäljning till Kina.
Jag undrar hur högt deras anseende är?
Ursäkta Marianne Sterner , men när du refererar till vad Audi gjorde för tjugo år sedan passerar du faktiskt lågvattenmärket.
Audi ägdes då, liksom nu, av VW-gruppen och det var helt andra förutsättningar som gällde och det gav också helt andra förutsättningar.
Geely har, om den här affären går igenom, gjort sig skyldiga till industrispionage genom att helt lagligt köpa upp ett företag av Ford till reapris.
Inom tio år finns förmodligen inget kvar av Volvo i Sverige, resterna av Volvobilarnas tillverkning för europeisk försäljning kommer att hamna i några europeiska låglöneländer (där kanske Sverige hamnar enligt de som läser mina kommentarer helt riktigt påstår)
Det här är något av en nationell katastrof som många analytiker inte verkar fatta innebörden av.
Att hänvisa till att Volvo får tillgång till en enorm marknad är ju helt riktigt, men är man så naiv att man tror att dessa "kinabilar" kommer att tillverkas i Torslanda eller Gent är det bara att beklaga.
Kan ju inte bli sämre än nu så kör bara Kör!
Jag tror Sterner har helt fel. Volvo kommer säkert att finnas kvar men inte som svenskt och inte med tillverkning i Sverige. Bara en tidsfråga innan allt är flyttat till Kina och andra lågprisländer. Vi borde istället göra allt som står i vår makt att behålla industrier i Sverige eller årminstone inom Europa. Kina är en fara för Europas välfärd inom kort.
Säger... öh, skriver bara en sak:
Rover 75.
Ibland tycker jag att det låter som det skulle vara nåt fullständigt unikt för västerländska biltillverkare att samarbeta med Kina. Inget kunde vara mer fel. VW har byggt bilar tillsammans med SAIC sedan 1983. GM jobbar också med SAIC och har förutom fabriker också forsknings och utvecklingsavdelnignar i Kina. Daimler har avtal med BAIC, BMW sammarbetar med Brilliance, Peugeot och Citroën med Dongfeng Motors och Toyota och Honda har en joint venture med Guangzou Auto.
Jag tror inte heller att Geely skulle vinna något på att stänga Torslanda och flytta allt till Kina. Tvärtom är det väldigt höga strafftullar på att importera bilar från Asien till Europa. Det är därför som Toyota, Honda, Kia, Suzuki m.fl. bygger nya fabriker inom EU.
Bästa T Wahlström, du tycks ha missuppfattat totalt. Det handlar inte om att samarbeta med ett kinesiskt företag, det handlar om att sälja hela Volvo PV till Kina. Gärna svenska ägare som fortsätter att samarbeta med Kina på svenska villkor. Med kinesiska ägare kommer Volvo att försvinna så fort man tagit åt sig alla fördelar som finns i Sverige o form av teknik, säkerhet mm.
Bäste Wisse, är du inte väl paranoid nu? Om kineserna bara var ute efter att kopiera vore det väl enklare att köpa en V70 och skruva sönder den, än att köpa hela företaget? Dessutom har de inget att vinna på att flytta tillverkningen för den europeiska marknaden till Kina.
Håller helt med SAABNISSE, Kina är ett Superkomunistigt land! De bygger bilar för Bönder. Skulle aldrig köpa en Kinesisk Volvo.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.