Inget slutgiltigt beslut
Nu kommer Ford och Geely att inleda fördjupade förhandlingar om framtiden för Volvo Personvagnar. Ford poängterar samtidigt att inga slutgiltiga beslut har fattats.
- Ford anser att Geely har potentialen att bli en ansvarig framtida ägare av Volvo och föra verksamheten framåt samtidigt som man bevarar bolagets kärnvärden och dess oberoende som ett svenskt varumärke, säger Fords vice vd Lewis Booth i pressmeddelandet.
Inga tidsgränser
Ford skriver också att man inte sätter någon tidsgräns för diskussionerna med Geely.
- Volvos ledning välkomnar dagens besked som ett positivt steg framåt, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell i samma pressmeddelande.
Vid en eventuell försäljning kommer Ford inte att behålla något ägande i Volvo. Dock meddelar man att framtida samarbeten kan bli aktuella, men vilken typ av samarbeten som avses är ännu oklart.
Kinesiskt Volvo kvar i Sverige
Kinesiska Geely meddelar i sin tur att de fördjupade diskussionerna kommer att lägga grunden för ett möjligt förvärv av Volvo. Samtidigt meddelar man att Volvos anläggningar i Sverige samt de fackliga avtalen kommer att behållas om affären skulle genomföras.
Geely menar att man kommer att stärka Volvos tillgång till den viktiga kinesiska marknaden, men också att företaget kommer att ledas av en oberoende ledningsgrupp med huvudkontor i Göteborg.
- Vi är glada över de framsteg vi gjort i våra diskussioner med Ford, säger Geelys styrelseordförande Li i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
- Givet att vi kommer överens om de slutliga villkoren, kommer Geely att beakta och stärka Volvos världsberömda varumärkesarv och garantera bolagets fortsatta ledarskap som en biltillverkare i premiumsegmentet med ett internationellt anseende inom säkerhet och miljöteknologier.
Nya möjligheter
Enligt Geely kommer en stärkt närvaro i Kina skapa nya möjligheter för Volvo.
- Detta är ett viktigt strategiskt steg för Geely. Det visar vårt stora åtagande för Volvos närvaro på över 100 marknader och har sin grund i vår styrkeposition inom den kinesiska bilindustrin, säger styrelseordförande Li.
Pris ännu okänt
Enligt tidigare uppgifter ska Geely ha bjudit 15 miljarder kronor till Ford för Volvo. Om denna summa fortfarande gäller eller om den stämmer över huvud taget vill ingen inblandad uttala sig om.
- Nu går man in i en diskussion med Ford. Struktur och innehåll i affären är svårt att förutspå. Men man kan säga så här - Geelys finansiering är säkrad, säger Anders Fogel, talesperson för Geely i Sverige, till Dagens Industri.
- Fram till nu har det varit en ganska lång process, jag tror att alla parter är intresserade av att gå i mål så fort som möjligt. När i tid det blir vill jag inte spekulera i, säger Anders Fogel.
1. Den regerande mästaren vinner igen. Segern är ohotad. C4 Grand Picasso är Citroëns mest lyckade bil på år och dar. Bilvärldens svar på den trendiga superpappan. En surdegsbakande vd som är både föräldraledig och springer maraton under 3,5 timme. Snål som en småbil. Komfort likt en premiumkombi. Hög sittposition som en VW Tiguan. Bredare lastutrymme än Volvo V70. Därtill möjlighet att ta med två bonusbarn på kortare resor. Det är bara fyrhjulsdrift saknas för att Grand Picasso ska vara helt rätt överallt. Men se till att Citroënhandlaren ger bra rabatt på en bil MED autobroms.
2. Renault gör testlaget besviket gällande komfort, runt om-sikt och körkänsla. Men Renault är bäst om den tredje stolsraden är viktig. Därtill är den snål och har modern säkerhetsutrustning. Väljs med familjehjärnan, inte med bilhjärtat.
3. Det blir en tredjeplats med mersmak för Zafira. Opel är förarens bil. Inte lika smart eller rymlig som fransoserna och klart dyrare att äga. Men den är ändå skapligt rymlig och väldigt trivsam. I väntan på nya Insignia heter Opels bästa kombi Zafira.
Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Grand C4 Picasso är marknadens kanske bästa familjebil. Rymlig, bränslesnål och mycket komfortabel. Trevlig design, men jag gillar inte de joxiga bildskärmarna och den långsamma elbakluckan. Zafira blir tvåa, förarens val och en solid bil med fiffigt baksäte om man inte har fler än två barn. Tyvärr dryg på dieseln. Grand Scenic ser spännande ut men motsvarade inte riktigt mina förväntningar på vare sig komfort eller körupplevelse.
Kommentar av Nils Svärd, testledare: Renault har stor erfarenhet av smart förpackade flexbilar, men Grand Scenic adderar inget mervärde utöver skaplig tredjerad och bra säkerhetssystem. Zafira är en trivsam bekantskap, men hopplöst föråldrad i vissa avgörande hänseenden. Kvar är C4 Grand Picasso. En otroligt kompetent bil som jag tycker klår både premiumkombi och de bästa suvarna. På alla fronter. Fler borde släppa på prestigen och våga köpa en familjeorienterad "minibuss".
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett smart drag av lagligt industrispionage.
Usch!
Heja "projekt Jakob!"
Hur lite jag än må tycka om volvo så inser jag också de negativa konsekvenserna av ett kinesiskt övertagande av volvo när det gäller svenska familjers utkomst! RÄDDA VOLVO FRÅN SHANGHAIINFLUENSAN NU!!
Jag tror inte Ford menar allvar med "Geelyaffären",det verkar vara en konstruktion för att få upp rätt prisnivå. Vid en försäljning till Kina måste de ju också överlåta de tekniska lösningar som följer med Volvo och dom tror jag de helst ser att de stannar i Sverige.
Varför skulle kinesiska ägare vara sämre än amerikanska? Sämre än att gå in konkurs? "Jakob" kommer aldrig kunna hosta upp de nödvändiga penagrna...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.