Preimumklassens bilar är definitivt inte förskonade från rostskador. Det har Mercedes stor erfarenhet av, likaså numera Audi med sin olyckliga konstruktion av dörrlister på årsmodellserien 2004–2009. Och för BMW är det framför allt bakluckan på 5-serien som ställer till stor oreda, bland kunder och inom de egna leden.
Vi Bilägare har fått belägg för att bedömningarna blir olika beroende på vilken återförsäljare eller inspektör som kontrollerar skadorna. Tobias Hansson från Norsjö i Västerbotten fick besked om att lacksläppet/rostskadorna på hans BMW 520 -08 hos Burlins Motor i Skellefteå var för ringa för att de skulle passera genom nålsögat.
– Och då visade jag ändå upp bilen innan BMW:s treåriga lackgaranti gick ut.
Ett annat fall, Göran Torstensson från Örebro, med sin BMW 520 -07, fick reklamationen hos Carlsson Bil godkänd, men först efter visst tjat.
– Jag är bra på sådant, men någon ny baklucka fick jag inte. Nu är jag orolig för att rosten ska komma tillbaka.
Tobias Hansson blev först halvt om halvt ”lovad” att skadorna skulle regleras hos Burlins Motor i Skellefteå, men efter en inspektion några dagar senare utförd av generalagentens egen representant Jerry Öberg tillsammans återförsäljarens servicerådgivare Kenneth Edström fick han bestämt avslag.
– Som jag uppfattade det skulle de ”tyska huvudmännen bara skratta åt en sådan här ansökan”, säger Tobias när han bad om en motivering till avslaget. Rostangreppen var för små, hette det.
”Tyskarna har sista ordet”
Vi Bilägare och vår rostskyddsexpert Thomas Widström tog del av Tobias egna bilder, och vidarebefordrade materialet till BMW:s informationschef Michael de Geer.
– Någon anmälan om reklamation har aldrig kommit in till vår garantiavdelning, säger han. Om reklamationen kommer in, kompletterad med Tobias egna bilder, är det sannolikt att vi bedömer att skadorna kan åtgärdas utan kostnad för kunden.
I Tobias fall har alltså hanteringen fallerat redan hos återförsäljaren, och där med stöd av BMW:s egen inspektör. När vi ringer upp Jerry Öberg får vi ingen kommentar varför bilen nu uppenbarligen blivit godkänd, utan han hänvisar enbart till BMW:s informationschef.
Tips från andra bilägare och genomgång av ägareforum på nätet ger belägg för att problemet är utbrett, men också att hanteringen av ärendena skiljer sig åt. Ofta förs åsikter fram som ”att det är tyskarna som har sista ordet”.
Vi bollar över frågan till Michael de Geer.
Vilka direktiv ger era tyska huvudmän?
– De riktlinjer som våra återförsäljare arbetar efter kommer från vårt huvudkontor i Tyskland. Men varje reklamation bedöms av återförsäljarna individuellt. Vid osäkerhet är det vår egen garantiavdelning som tar besluten i samråd med återförsäljaren eller verkstaden. Då avgörs om karossdelen ska repareras eller bytas ut.
”Fullgod åtgärd”
Göran Torstensson är besviken över att han inte fick hela bakluckan utbytt – eftersom erfarenheten visar att rostlagningar aldrig blir lika tillförlitliga som originalet. BMW valde att slipa ned och lacka om vid de områden där rosten uppstått.
Som en extra åtgärd har en genomskinlig plastfilm lagts för att förstärka hörnen.
– Omfattningen av rostskadan avgör om bakluckan repareras eller byts ut, säger Michael de Geer. Vår uppfattning är att en fackmässigt utförd reparation av en mindre skada är en fullgod åtgärd. Den tolvåriga rostskyddsgarantin gäller naturligtvis även en reparerad eller utbytt lucka.
Göran Torstensson är ändå orolig.
– Den fråga jag inte får svar på är hur länge platsfilmen står emot solljus och tvättning. Nej, för trygghetens skull hade jag hellre sett att jag fått en helt ny baklucka.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström håller med.
– Förzinkningen förstörs vid lagningar. Vår erfarenhet är att rostangreppen i senare skeden alltid uppenbarar sig vid områden där reparationer gjorts. Nya luckor eller dörrar är alltid att föredra i ett längre perspektiv.
Fotnot: Tobias Hansson fick slutligen sin baklucka åtgärdad, men han valde att i stället låta utföra reparationen hos BMW-återförsäljaren Lindholms Bil i Umeå. Här räckte det med att skicka bilder via mejl för att få ett godkännande.
Diskutera: Hur ser du på BMW:s hantering av rost?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Märkligt......Ägde en 523iT -00 som då nästan var 6 år gammal.
En bekant bad mig att köra förbi en Bmw-verkstad då han hade sett ett litet rostmärke på bakluckan.
Bilen var ju äldre och det var inget som jag hade tänkt på tidigare men mekanikern tittade snabbt över bilen och konstanterade att motorhuv och baklucka skulle bytas.
Man bytte alltså huven som jag inte hade sett någon rost på samt hela bakluckan inkl. glasluckan.
De ville inte ens se serviceboken och brydde sig inte om miltal e.t.c
Enda vilkoret var att bilen max fick vara 6 år gammal.
Enligt mekanikern var det endast huv och bakluckor som rostade även om jag senare har hört talas om att det även har bytats dörrar e.t.c
Detta är en minst lika stor skandal som rosten på VAG-bilarna.
Fullkommligt horribelt agerande av BMW, att låta återförsäljarna sprida så mycket i sina bedömningar.
Kvalitetssäkring av återförsäljarna är uppenbarligen inte något BMW prioriterar.
Ägarna till denna typ av bilar är ofta mer toleranta för fel än andra. Då många köper denna typ av bilar enbart för statusens skull svider det att inse att bilen kan ha sina brister.
Man kan kalla det en form av placebo-effekt, dvs vetskapen att man lagt ut oskäligt mycket pengar på en bil hindrar bilisten i fråga att inse att bilen kan ha "fel och brister".
Därför kommer ofta BMW och andra direktörs-märken undan med detta ofta ganska otrevliga bemötande mot sina kunder.
Hmmm... det känns lite ovant, Gösta, men här håller jag med dig fullt ut...
Köpte min första (och sista) BMW i maj i år. Fastnade för en svart 520 d touring -08 som gått 8000 mil. Nöjd i början men sedan började kopplingen hacka på ettan och backen. Detta kommer och går och är tydligen känt av BMW på just 520 d. Känns inte så premium...
I början på juli upptäcker jag rost (!) på bakluckans högra kant under glasluckan. Hade aldrig kunnat tänka mig att rosten kommer krypande på en tre år gammal bil som för övrigt är i mycket bra skick. På min verkstad upptäckte de att luckan redan var åtgärdad i januari, något som BMW stått för. Med andra ord tar de inget ansvar för att rosten har kommit igen på samma ställe, det får lackfirman ta var deras besked. Det gjorde de som tur var. Hade även flera ställen med "galvsläpp" på insidan av bakluckans ram. Det står vi inte för säger BMW, det är inte rost! Men helt normalt tydligen på en "premiumbil". Men - sedan upptäcker vi även rost på insidan av ramen till bakluckan på höger sida där plasten ligger och skaver bort lacken, då gick det bra att lämna in bilen för omlackning så nu är även den rosten och galvsläppen åtgärdade. Hoppas bara det håller mer än nägra månader... Inte så mycket premium...
Så, mitt i sommaren blir det väldigt varmt i bilen. Kommer små puffar av kyla då och då. Fläkten går inte att reglera manuellt. Lämnar in bilen för koll av klimatanläggningen. Jodå, antingen är det fläkten eller fläktstyrningen som bråkar säger diagnosverktyget. Klart bilen har ju gått 8 tusen mil och är tre år så det är väl dags att byta prylar eller? BMW fick chansen att fixa detta på goodwill men icke! Som ägare till denna "premiumbil" ska man inte räkna med att tyskarna ställer upp så värst mycket utöver den 2-åriga garantin. Mera sticker huvudet i sanden och låtsas som problemen inte finns. Reparationen kommer kosta mellan 7000-9000:- Om jag köpt en gammal Opel eller något annat som gått 25 000 mil kan jag acceptera att även en fläkt kan lägga av men nu....
Andas inte premium....
Väntar nu bara på att kabelpaketet till bakluckans alla funktioner ska gå av. Den gör nämligen det på touringmodellerna, något som är väl känt av BMW eftersom de tagit fram en utbytessats till densamma. Just nu byter man på 07-08:or. Kvaliteten på kabeln är skit, antagligen för få trådar i varje kabel. Det gör att man bara kan böja den ett antal gånger sen går den av. Man kan undra om utbyteskabeln är är samma skräp som den första? Kostnad för byte på BMW, ca 14 000:-
Känns premium eller....?
Bilen är svensksåld och fullservad samt välvårdad. Står här nu med en "premiumbil", 3 år gammal och drygt 8000 mil med en baklucka som är åtgärdad tre gånger, hackande koppling och dysfunktionell klimatanläggning. Kan bara säga att den ska bort och att en BaderMeinhofWagen aldrig mer ska finnas i min ägo. Detta inte bara för problemen utan för organisationens sätt att blunda för undermålig kvalitet. BMW centralt tar inte sitt ansvar, även om min lokala verkstad gör vad de kan. Nu finns bilar med 5, 7 och 8 års garanti, något som verkar behövas, inte minst hos BMW.
Ska plocka fram gamle Audin igen, nu avställd. En 99:a som rullat 40 000 mil. Visst finns lite rost men allt fungerar - även klimatoranläggningen. Tack för ordet.
Ordvalet "olycklig konstruktion" får mig att rysa! Får man arbeta som konstruktör av karosseridetaljer hos de tyska företagen och kunna så lite om elementärt rostskydd på 2000-talet? Den tekniken var välkänd redan på 60-talet hos de seriösa svenska och amerikanska biltillverkarna! Och även en del tyska som t ex VW kunde tillverka relativt välbyggda bilar vad gäller rostskydd.
Så vad har hänt, är det så att den nya generationen måste "uppfinna hjulet" på nytt?
Hej!
Kanske kan det i det här sammanhanget nämnas att när jag gjort den högst ovetenskapliga jämförelsen av "upplevd" och "uppmätt" tillförlitlighet, med Car Reliabilty Index som grund, fann jag att tre tyska bilmärken sticker ut. D v s att den upplevda tillförlitligheten är påtagligt högre än den uppmätta. Dessa tre märken är Volkswagen, Audi och BMW. För Mercedes saknas data. Endast två märken är värre: Jaguar och Alfa Romeo.
Ventilknack, rost och och maskinproblem, man läser saker hela tiden.
Ägarna betalar enbart för märket. Det är så BMW överlevt alla år trots rätt så taskiga produkter.
Skicket på bilarna kanske kan hänga ihop med hur den sköts? Kan ju vara så att en dyrare bil köpts av en person som inte behöver vara rädd om eller orkar bry sig om bilen. Säger inte att det alltid är så, men jag har sett många exempel på det.
För er som är smarta nog att se den "verkliga" kvalitén hos tyska bilar så är det ju enkelt. Skippa dem! Är det något att diskutera? Verkar vara något ni inte kan släppa?
"Många köper denna typ av bil enbart för statusens skull"...Genom sig själv känner man andra...
Tyska bilar är i regel inte skräp. Men det är inga dirket bra bilar. Grymt överskattade och till överpris även om kvaliteten höjts något de senaste 10 åren hoppas jag.
Visst betalar man för mer än märket t.e.x komfort och prestanda.
Köper man en Bmw så är det aldrig en tråkig bil man får men den kostar så mycket att man också förväntar så mycket mer.
Det gör man även efter 10 år även om den så kallade premiumbilen har rullat 30.000 mil och har haft 8 ägare.
Det är inte rätt att säga att Bmw,Audi och MB är skitbilar men det retar mig att alla deras fel tystas ner.
Motorpressen inte minst är duktiga på att vinkla sina artiklar så att de låter enligt önskad utsago.
Så om vi nu bortser ifrån all prestanda och prestige och enbart tittar på hur mycket bilarna kostar att äga....Hur mycket kostar det då att äga en 3 år gammal Premiumbil i några år kontra en bil i det "nedersta segmentet" ( Ta t.e.x Peugeot som knep Jumboplatsen )
I "folkmun" skulle detta ju ha fått en given utgång eftersom att alla "vet" hur dåliga Franska bilar är,..men jag är inte lika säker.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.