Först sattes Till Salu-skylten upp för Volvo. Nu är det Saabs tur. General Motors vill sälja dotterbolaget.
- Vi undersöker alla möjligheter, inklusive en försäljning. Vi kommer att agera omedelbart, säger GM:s vd Richard Wagoner vid en presskonferens.
Den amerikanska bilindustrins kris påverkar Volvo och Saab allt mer. Sent i går kväll kom beskedet att General Motors vill sälja Saab. Och det kan bli en snabb affär.
- Det är svårt att svara på, men ju förr desto bättre, säger Rick Wagoner.
I måndags bekräftade Ford att Volvo är till salu. Nu kommer alltså nästa slag mot svensk bilindustri. Saab har omkring 4 000 anställda i Sverige - och den planerade försäljningen skapar oro.
Nu hoppas Michael Ardeheim, IF Metall Södra Sörmland, på hjälp från den svenska regeringen.
- Pengar måste läggas på utbildning så att de som nu riskerar att förlora sina tjänster inom bilindustrin kan få utbildning och jobb, säger Michael Ardeheim till Aftonbladet.
Näringsminister Maud Olofsson (c) vill dock inte utlova några insatser.
- Jag förstår de anställdas oro över Saabs situation. Vi måste nu analysera närmare vad GM:s besked konkret innebär, men framför allt fortsätta våra konstruktiva samtal med fordonsindustrin för att kunna hitta möjliga utvecklingslösningar, säger hon via sin pressekreterare.
Den amerikanska bilindustrins kris påverkar Volvo och Saab allt mer. Sent i går kväll kom beskedet att General Motors vill sälja Saab. Och det kan bli en snabb affär.
- Det är svårt att svara på, men ju förr desto bättre, säger Rick Wagoner.
I måndags bekräftade Ford att Volvo är till salu. Nu kommer alltså nästa slag mot svensk bilindustri. Saab har omkring 4 000 anställda i Sverige - och den planerade försäljningen skapar oro.
Nu hoppas Michael Ardeheim, IF Metall Södra Sörmland, på hjälp från den svenska regeringen.
- Pengar måste läggas på utbildning så att de som nu riskerar att förlora sina tjänster inom bilindustrin kan få utbildning och jobb, säger Michael Ardeheim till Aftonbladet.
Näringsminister Maud Olofsson (c) vill dock inte utlova några insatser.
- Jag förstår de anställdas oro över Saabs situation. Vi måste nu analysera närmare vad GM:s besked konkret innebär, men framför allt fortsätta våra konstruktiva samtal med fordonsindustrin för att kunna hitta möjliga utvecklingslösningar, säger hon via sin pressekreterare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror inte att GM säljer Saab.
Man har ju investerat över 25 miljarder i nya modeller som ska presenteras inom kort.
Saab är alldeles för hårt sammankopplat med Opel även om Saab är unik och detta gör det nog svårt att hitta en köpare som inte samtidigt vill ta över Opel/Vauxhall.
Jag tror att allt det här snacket om att sälja är ett spel för galleriet.
Det är förmodligen ett politiskt trick för att visa att man inom både Ford och GM främst värnar om de amerikanska bilarbetarna.
Det är oerhört trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo väljer vi samtidigt att bli arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the long run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet som måste finansieras via allas våra kollektivt inbetalda skatter!
Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent.
Till John:
Ett av problemen med ditt sätt att se på saken är att varken volvo eller saab kan leva på att bara sälja bilar i sverige.
Ett annat är jag jag INTE vill betala 350.000 kr ha en undermålig bil bara för att volvo/saab ska ha något att göra.
Självklart skulle sverige drabbas hårt om saab och/eller volvo gick i konkurs, men man kan inte ha kvar ett förtag BARA för att det ger sysselsättning. Då skulle vi ha kvar skivmaskinstillverkning mm fortfarande....
Det dög inte för Saabledningen att sätta Saabemblem på Opelbilarna.
Ett prestigeval som kan vara ödesdigert för Saab.
Det var ju så att kampen inom GM när det gäller nya mellanklassen hamnade till Tysklands fördel. Det var aldrig tal om att det skulle bli mer än en modell på den nya plattformen.
Det enda man hört talas om är påståenden från, framför allt svensk press, att nya Saabmodeller skulle vara i antågande. Spionbilder presenteras, som är gamla bilder på Insignian t.ex. Ett utkast från beslutet i modellfrågan ger vid handen att Saab helt förlorade chansen att tillverka en helt ny bilmodell i och med beslutet. Samtidigt lades ett förslag från Opel om att lägga kombitillverkningen till Sverige.
Jag känner inte till exakt vad som hände då, men arbetskostnaderna för att tillverka bilen skulle bli för stora i Sverige. Detta som en följd av att Tyska bilarbetare sänkte sina löner, allt medan Svenska arbetare krävde mer betalt.
"Folk" köper Toyta för att dom gör bra bilar som inte kostar skjortan,fast även dom börjar trissa upp priset så nästa stora tippar jag blir Huyndai&Kia för dom verkar göra vettiga bilar som är billiga och det vill folk ha.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.
Ja.SKROTA SAAB!!!! TACKA GM
för ALLT dom gjort för den
sjunkande skutan SAAB!Inget
att dalta med längre!!SAAB
har gjort sitt......
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.