Nästa artikel
Saab: "Vi ser fram emot ett nytt år"
Nyheter

Saab: "Vi ser fram emot ett nytt år"

Publicerad 5 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
2008 blev ett tufft år för Saab i Sverige. Biltillverkarens försäljning minskade med cirka 20 procent - men nu hoppas företaget på en vändning.

- Vi ser nu fram emot ett nytt år även om krisen ser ut att hålla i sig. Saab kommer att presentera flera nyheter under 2009 vilket känns oerhört spännande. Jag hoppas dessutom att vi får se ett antal åtgärder från regeringen för att stimulera marknaden och på så sätt få fart på försäljningen igen, säger Patrik Riese, chef för GM Sverige, enligt branschnyheter.se.


Den svenska nybilsmarknaden minskade med 17,3 procent under 2008, jämfört med 2007. Saab följde trenden och minskade försäljningen med omkring 20 procent.


- Den stora nedgången i försäljningen jämfört med 2007 speglar tydligt den finansiella krisen. 2008 var ett kämpigt år för hela branschen, säger Patrik Riese, chef GM Sverige.


Samtidigt som Saab försäljning sjönk gick Saabs miljöbilar mot strömmen. Saabs BioPower-modeller avslutade 2008 bland de mest säljande miljöbilarna. 80 procent av Saabs totala försäljning bestod av 9-3 BioPower och 9-5 BioPower - något som får Saab att se ljusare på framtiden.


- Något som dock har varit positivt för Saab är de fortsatta försäljningsframgångarna med våra BioPower-modeller, säger Patrik Riese.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-01-07 08:56
sigge (ej verifierad)

Till Anders:
Om vi hade gjort som du föreslår (alltså köper saab/volvo bilar för att "ta ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve") så hade vi fortfarande köra tvåtakts-saabar & volvo pv. Utveckling av nya bilmodeller kostar massor, och om en tillverkare har en marknad utan att utveckla nya bilar så kommer dom inte göra det (utveckla nya bilar alltså). Jämför med bilar i det forna DDR...
Du kanske inte har något problem med att köra runt i en (nytillverkad) PV designad 1955, men jag kör nog hellre en modern toyota.

#9 • Uppdaterat: 2009-01-07 15:08
Jan (ej verifierad)

Jag undrar just varför sådana här diskussionstrådar alltid drar till sig svartmålare? Måste vara något psykologiskt i stil med att avreagera sig. PG här som inte ens har rätt faktauppgifter. 300.000 bilar gäller kanske för en bottenplatta men knappast inte en enskild modell. Det finns bara ett fåtal bilmodeller världen över som kommer upp i dessa siffror. Att bara komma med att vi skulle börja göra småbilar i Sverige! Vilket trams! Sverige kan bara konkurrera med dyra bilar med särpräglad framtoning som vänder sig till kunder som önskar sig något annat än grannen. I praktiken är Saab och Volvo niscbilar utanför Sverige.

#a • Uppdaterat: 2009-01-07 19:00
Saabnisse (ej verifierad)

Naturligtvis är det som PG skriver, Saab och Opel delar många komponenter, men det är ändå helt skilda bilar.
Man behöver bara gå in till närmaste Saab/Opel säljare, öppna och stänga dörren på resp. bil så förstår man varför det säljs så många fler SAAB än Opel.
Det beror inte enbart på att säljarna betraktar Opel som ett andramärke, vilket är synd, det är verkligen inga dåliga bilar.
Men det finns en kvalitetsskillnad.
Sedan om den är berättigad, d.v.s. om den finns i verkligheten, alltså plånboken, är en annan sak.
Det som är lite underligt är varför inte GM gjort likadant som med Vauxhall, alltså tagit en Opel och Saabifierat, t.ex Astra med Saabemblem, eller Corsa med Saab 9-1 emblem och lite ändringar här och där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.