Bilindustrin i Sverige är ordentligt skakad. Sannolikt räddas Volvo. Men Saabs framtid är oviss - det konstaterar analytikerna.
- För Volvo förefaller en räddningsaktion relativt sannolik. En tänkbar köpare är Renault. Det är mycket svårare med Saab. Det finns frågetecken när det gäller styrkan i varumärket, integrationen med GM och Opel. En lösning är möjlig, men Saab har en längre väg att gå än Volvo. Saab har lägre volymer och har gjort förluster i 20-30 år. Modellprogrammet är långt efter, man har bara 9-3 och 9-5, säger Michael Andersson, fordonsanalytiker på Evli, till Dagens Industri.
Det har varit en mörk vecka för bilindustrin i Sverige. I måndags meddelade Ford att Volvo är till salu - och på tisdagskvällen lämnade General Motors besked om att samma öde kan vänta Saab.
Beskeden överraskar inte svenska fordonsanalytiker och analytikerna ger Volvo störst chanser att överleva.
- Jag skulle misstänka att Volvo har lättare att hitta köpare en potentiell köpare i och med att man har något större volymer och tydligare varumärkesprofil, säger Anders Bruzelius, verkstadsanalytiker på Swedbank Markets, till Dagens Industri.
"Nedläggning är inte omöjligt"
General Motors har slagit fast att företaget överväger samtliga alternativ, inklusive nedläggning, för Saab. Och fordonsanalytikerna vill inte utesluta att Saab läggs ned.
- På sikt är det nog inte omöjligt, men i ett första skede försöker nog svenska staten se till så att alla leva vidare eftersom det är så många andra som är beroende av bilföretagen i Sverige, inte minst i form av underleverantörer, säger Anders Bruzelius, och fortsätter:
-Men på längre sikt kan man inte utesluta en nedläggning. Det har försvunnit andra bilmärken tidigare. Kanske vill någon ta över varumärket, eftersom det står för något, men lägger ner tillverkningen och sätter upp det någon annanstans.
"Alla är skadeskjutna"
Spekulationerna om Volvo och Saabs framtid går på högvarv och de båda bilmärkerna kopplas samman med ett flertal olika köpare. Men någon uppenbar lösning finns inte i dagsläget.
- Alla är så skadeskjutna - om du frågat mig för ett år sen hade jag varit säkrare på att ryssar, kineser eller araber hade varit möjliga köpare. De senare har fortfarande pengar, men saknar industrikunskap. En kinesisk eller indisk köpare är en gissning så god som någon, säger Michael Andersson.
Det har varit en mörk vecka för bilindustrin i Sverige. I måndags meddelade Ford att Volvo är till salu - och på tisdagskvällen lämnade General Motors besked om att samma öde kan vänta Saab.
Beskeden överraskar inte svenska fordonsanalytiker och analytikerna ger Volvo störst chanser att överleva.
- Jag skulle misstänka att Volvo har lättare att hitta köpare en potentiell köpare i och med att man har något större volymer och tydligare varumärkesprofil, säger Anders Bruzelius, verkstadsanalytiker på Swedbank Markets, till Dagens Industri.
"Nedläggning är inte omöjligt"
General Motors har slagit fast att företaget överväger samtliga alternativ, inklusive nedläggning, för Saab. Och fordonsanalytikerna vill inte utesluta att Saab läggs ned.
- På sikt är det nog inte omöjligt, men i ett första skede försöker nog svenska staten se till så att alla leva vidare eftersom det är så många andra som är beroende av bilföretagen i Sverige, inte minst i form av underleverantörer, säger Anders Bruzelius, och fortsätter:
-Men på längre sikt kan man inte utesluta en nedläggning. Det har försvunnit andra bilmärken tidigare. Kanske vill någon ta över varumärket, eftersom det står för något, men lägger ner tillverkningen och sätter upp det någon annanstans.
"Alla är skadeskjutna"
Spekulationerna om Volvo och Saabs framtid går på högvarv och de båda bilmärkerna kopplas samman med ett flertal olika köpare. Men någon uppenbar lösning finns inte i dagsläget.
- Alla är så skadeskjutna - om du frågat mig för ett år sen hade jag varit säkrare på att ryssar, kineser eller araber hade varit möjliga köpare. De senare har fortfarande pengar, men saknar industrikunskap. En kinesisk eller indisk köpare är en gissning så god som någon, säger Michael Andersson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saab kan inte avyttras som separat märke. Saab är så integrerade i GM Europe på alla sätt, såväl konstruktion som produktion. Det är bara varumärket som kan brytas ut. På ungefär samma sätt är Alfa Romeo och Lancia är så integrerade att Fiat inte kan sälja dessa.
Jag tror att någon slags lånegaranti på några miljarder är bäst (och att bli kvar inom GNE).
Jag förstår inte varför svenska "analytiker" tjatar om Renault som köpare av Volvo. VD:n Carlos G har uttryckligt sagt att de inte är intresserade av Volvo, att Volvo inte har något att tillföra Renault, att Volvo inte passar Renault-Nissans profil.
Renault är intresserade av märket Jeep, inte av Volvo.
Svenska analytiker talar om Renault därför att Gyllenhammar föreslog en fusion mellan Volvo och Renault för många år sedan, men de svenska aktieägarna röstade nej på stämman och Gyllenhammar avgick som en följd av detta. Då var Renault ett helt annat företag än vad de är idag. Idag är Renault ihop med Nissan och har en produktporfolio som Volvo konkurrerar med istället för att komplettera, som de kunde göra för 10 år sedan. Tiderna har förändrats och när ska svenska "bilanalytiker" se dagens verklighet istället för att tro att Renault och Volvo är som de var för 10 år sedan?
Mycket som skrivs om det här är ju bara spekulationer.
Naturligtvis kan varken Ford eller GM gå till kongressen och begära pengar utan att påstå att de ska se till att förändra för sina utländska biltillverkare.
De måste ju i första hand måna om sina egna inhemska arbetare.
Det behöver ju i praktiken varken innebära nedläggning eller försäljning.
Volvos nuvarande modellprogram är ju väldigt hårt integrerat med Ford och det försvårar verkligen en försäljning.
När det gäller Saab har ju GM plöjt ner 25 miljarder i nya modeller som ska presenteras nästa år.
Man kan kallt räkna med att de till stor del baseras på en blandning av Opel och Saabdelar vilket gör det svårt, för att inte säja omöjligt, att sälja Saab utan det påverkar Opel och tvärtom.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, PER ÅR.
Når man læser disse svenske debatter om Volvo og SAAB undres man over den kritiske indimellem næsten (selv?-)hadske indstilling mange fremfører. I burde da være vældigt stolte. Især SAAB har historisk - sin beskedne størrelse til trods -gang på gang bidraget med væsentlige tkniske og designmæssige innovationer som hele bil-branchen senere har taget til sig. Sammenlign med en kæmpe-producent som Toyota der intet nyt er kommet med og som blot ecellerer i kedsommelighed! Samtidig er SAAB designmæssigt helt i front: Hvilken estate kommer blot i nærheden af SAAB 93 sportwagon?? Kanske Alfa Romeo - INGEN andre!! Det er godt gået, at kunne forene harmoni og selvstændig karaktér på denne måde!
Der burde (af den svenske stat?) gøres et stort arbejde for at beholde SAAB og intensivere arbejdet med innovative, miljøbesparende løsninger.
Volvo kommer säkerligen överleva som bilmärke - men saab får det svårt, och det är GMs fel. Om GM gett mer pengar till nya saabmodeller hade inte saab stått här med sitt rent usla modellprogramm; två mellanklassare och en cabriolet...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.