Nästa artikel
Nya uppgifter: "Kinesiskt intresse för Volvo & Saab"
Nyheter

Nya uppgifter: "Kinesiskt intresse för Volvo & Saab"

Publicerad 4 mars 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
UPPDATERAD 13:40 Turerna kring det kinesiska intresset för Volvo och Saab fortsätter. Nu pekas två kinesiska biljättar ut som tänkbara köpare av märkena.
Det är Wall Street Journal som rapporterar om att de kinesiska biltillverkarna Geely Automobile och Dongfeng Motor Group är intresserade av Saab.

Tidningen hänvisar till källor i USA som ska ha insyn i affären.

Saabs vd Jan Åke Jonsson har tidigare uppgett att ett flertal intressenter följer utvecklingen kring Saab - men har inte gått in på några specifika namn.

Geely även ute efter Volvo?

Geely kopplas inte bara samman med Saab. Enligt Wall Street Journal Asia är den kinesiska biltillverkaren även intresserad av Volvo.

Volvo har tidigare placerats hos just Geely - men då har uppgifterna dementerats. Nu skriver Wall Street Journal Asia återigen om intresset och hänvisar till två personer som är insatta i situationen.

Enligt uppgifterna till Wall Street Journal Asia kan en affär bli aktuell redan under mars månad.

Uppgifter dementeras
Under onsdagen har både Geely och Dongfeng Motor Group dementerat uppgifterna om att ett förvärv är aktuellt. En företrädare för Geely slår även fast att företaget inte är intresserat av att köpa ett utländskt märke. Därmed bör inte heller  Volvo vara aktuellt.

Återstår om dementierna är till för att mörka affärerna - eller om vi ännu en gång kan avfärda ett rykte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-06 13:51
Sven-Göran Lindmark (ej verifierad)

2007 använde transportsektorn totalt 130,3TWh.De olika bränslena utgjorde för:Bensin(45,8TWh)Diesel(41,8TWh),Etanol(2,1TWh)Naturgas(0,3TWh)Flygbränsle(11,1TWh)El(3TWh),Bunkerolja(25,7TWh).Idag produceras 150TWh åerligen med olika metoder.Bensin,Diesel,Etanol utgör 89TWh ,alltså 60% av idag totalt proderad elmängd.Om vi nu skall ersätta dessa bränslen med el,kommer det att kräva en åtskilligt förstorad elproduktion,bara för Sveriges behov.Hur befintligt elnät skall klara denna uppgift kan diskuteras.I vart fall torde en ny infrastruktur med laddstationer/elmackar behövas där men kan byta den tomma batteriacken mot en nyladdad som man betalar i någon automat eller liknande.De som borde ha intresse av denna stora elmarknad borde vara Vattenfall,EON och Fortum.Dessa borde var de naturliga inressenterna att gå in i en Koncern för Volvo och SAAB tillsammans,precis som VAG i Tyskland med flera märken i koncernen.Det finns nog av självförakt i Sverige inför det vi själva producerar.Vi har inte råd att sponsra konkurrenter mot svenska arbetstillfällen.I Tyskland och Frankrike köper kommunerna ,sjukhusen,polisen,militären,räddningstjänsten de inhemska märkena.Kommentaren att Vovo och SAAB måste utsättas för konkurrens håller inte.Volvo och SAAB är redan konkurrensutsatta och är små tillverkare som vi borde vara rädda om.En del verkar inte vara medvetna om detta värde för landet.

#2 • Uppdaterat: 2009-03-06 13:54
Sven-Göran Lindmark (ej verifierad)

2007 använde transportsektorn totalt 130,3TWh.De olika bränslena utgjorde för:Bensin(45,8TWh)Diesel(41,8TWh),Etanol(2,1TWh)Naturgas(0,3TWh)Flygbränsle(11,1TWh)El(3TWh),Bunkerolja(25,7TWh).Idag produceras 150TWh åerligen med olika metoder.Bensin,Diesel,Etanol utgör 89TWh ,alltså 60% av idag totalt proderad elmängd.Om vi nu skall ersätta dessa bränslen med el,kommer det att kräva en åtskilligt förstorad elproduktion,bara för Sveriges behov.Hur befintligt elnät skall klara denna uppgift kan diskuteras.I vart fall torde en ny infrastruktur med laddstationer/elmackar behövas där men kan byta den tomma batteriacken mot en nyladdad som man betalar i någon automat eller liknande.De som borde ha intresse av denna stora elmarknad borde vara Vattenfall,EON och Fortum.Dessa borde var de naturliga inressenterna att gå in i en Koncern för Volvo och SAAB tillsammans,precis som VAG i Tyskland med flera märken i koncernen.Det finns nog av självförakt i Sverige inför det vi själva producerar.Vi har inte råd att sponsra konkurrenter mot svenska arbetstillfällen.I Tyskland och Frankrike köper kommunerna ,sjukhusen,polisen,militären,räddningstjänsten de inhemska märkena.Kommentaren att Volvo och SAAB måste utsättas för konkurrens håller inte.Volvo och SAAB är redan konkurrensutsatta och är små tillverkare som vi borde vara rädda om.En del verkar inte vara medvetna om detta värde för landet.Inte minst den kompetens som finns i all utveckling och produktion hos bl.a underleverantörer

#3 • Uppdaterat: 2009-03-07 12:13
Thomas (ej verifierad)

Kinesiska Saab och Volvo med?
Ledsen för vad som hände med båda märkena på den svenska amerikansk, det var bättre att vara hennes egen, synd de är de bästa bilarna vid gruvan i Rumänien är inte Volvo och Saab, Doru de går, de beundrar bilderna .
Jag väljer med största nöje Saab och Volvo, men för att skaffa pengar att köpa nästan allt som är svensk tillverkning, jag hoppas att jag kommer att besöka Sverige för en gångs skull, för att se min dröm med ögonen, att staten där vi kan

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.