Nästa artikel
Framgång för Tesla – S till Europa
Nyheter

Framgång för Tesla – S till Europa

Publicerad 9 augusti 2013 (uppdaterad 12 augusti 2013)
Det går riktigt bra för elbilstillverkaren Tesla Motors, och nu i veckan har Europas första Tesla Model S anlänt till Norge.

Amerikanska Tesla Motors växer sig allt starkare, visar den nya resultatrapporten som nu släppts av tillverkaren. Sedan lanseringen av den eldrivna sedanen Model S ser företaget en försäljning som ökar allt mer eftersom tiden går.

Under det första kvartalet 2013 blev Teslas nettoinkomst 15 miljoner dollar och nu under det andra kvartalet var den uppe i 26 miljoner dollar. 5 150 exemplar av Model S har levererats till kunder under det andra kvartalet, vilket innebär samma nivå som konkurrenterna Nissan Leaf och Chevrolet Volt och 650 bilar fler än tillverkaren hade räknat med.

Totalt finns nu 13 000 exemplar av Tesla Model S på världens vägar, varav de flesta i Nordamerika. Nu växer dock efterfrågan i andra världsdelar och denna vecka har det första exemplaret levererats i Europa. Bilen hamnade i Norge, ett land där Tesla förutspår att de ska ha sålt 800 exemplar innan året är slut. Efter Europa är det Asien som Tesla tänker fokusera på.

Tesla Model S är bakhjulsdriven och drivs av en elmotor monterad baktill i bilen. Den finns i ett utförande med 362 hk medan en annan version har 420 hk. 0-100 km/tim ska kunna avverkas på mellan 4 och 6 sekunder beroende på version. Med 85 kWh litiumjonbatteri ska räckvidden vara runt 40 mil.

Diksutera: Vad tycker du om Tesla Model S?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-08-11 09:58
V8-Power

Fantastisk bil med ett mycket bra pris i Norge. Varför kan vi inte få detta i Sverige?
Jag hade gladeligen betalat det Norska priset.

#m • Uppdaterat: 2013-08-11 10:18
Hackenbush

Med tanke på vad Opels och Nissans elbilar kostar och vad man får så är det priset i Norge på Tesla helt klart mer intressant.

#n • Uppdaterat: 2013-08-11 12:19
Mistro

Ja när man först hörde talas om Tesla så kostade den ju ca 1 miljon och var utav enklare snitt och strikt sportbil.
Nu handlar det ju om en riktigt snygg bil som dessutom kan fungera som familjebil. ( alla behöver ju inte en kombi med drag )
Prissättningen ( i Norge ) är ju heller inte fel med tanke på prestandan.
Stod jag och valde mellan t.e.x en Panamera och den här så är mitt val givet. :)

#o • Uppdaterat: 2013-08-11 15:57
Roy J

Mistro, det finns säkert några som ställer sin bil på uppfarten som rent skrytobjekt - men troligen är de ändå ganska få. De flesta vill nog kunna använda sin bil.
Det här är en familjebil om än en lyxig sådan. Säkert en utmärkt långfärdsvagn men inte lika utmärkt inne i stan. Alltså så vill åtminstone jag ha längre räckvidd än bara för mediansträckorna - de man kör till vardags. En brorsa i Orsa (35 mil), en dotter i Linköping (20 mil), åker gärna upp till vackra Kall (70 mil). Har förresten släkt även i Helsingborg (närmare 60 mil).
Håller helt med om att bilen vore mycket intressant om förhållandena i Sverige vore samma som i Norge.

#p • Uppdaterat: 2013-08-12 09:16
Mistro

Absolut "Roy" vore det optimala om dessa bilar kunde rulla lika långt som vanliga bilar men alla prestigebilar innebär kompromisser inte olikt alla andra bilar.
Köper jag en liten bil så är det för att jag inte behöver en större bil samt för att den är bränslesnål.
Den bilen används då på ett annat sätt än familjebilen och samma sak är det med t.e.x sportbilar.
Få är de som bara har en bil som väljer en dyr sportbil.
De som ändå gör det använder förvisso sin bil men inte i samma utsträckning som t.e.x den traditionella barnfamiljen där bilen gärna skall vara så mångsidig som möjligt.

Tror därför att räckvidden för Tesla S är mer än nödvändig då den inte lär köpas som långfärdsvagn utav någon oavsett.
Är väldigt glad för Teslas skull då det länge såg väldigt mörkt ut,..synd att dess teknik ännu inte är tillgänglig i familjebilar för oss med lägre inkomster.
Prestanda kostar otroligt mycket för räckvidden så jag tror nog att den räckvidd som många söker hos en elbil lätt kunde uppnås om man skruvade ner toppfarten och accelerationen.
En bil som t.e.x gör 0-100 på ca 9-10 sek och toppar kanske 160 upplevs som tillräckligt pigg för de flesta i vardagen.

#q • Uppdaterat: 2013-08-12 16:54
doktor olle

Jag bor i USA och har en Model S. Mycket praktisk som familjebil och jag har inte upplevt några som helst problem med räckvidden. Man pluggar ju in den hemma på natten så att den är laddad varje morgon. Den går något längre än de 480 km som angivits när man lärt sig hantera "gasen" och regenerative-bromsning. Tesla har satt upp snabbladdare längs några av motorvägarna i USA där du får halv laddning på 20 minuter. Tycker jag är lagom för kaffe och bensträckare efter 5 timmars körning. Snabbladdare kommer nog till svenska motorvägsstopp också när det sålts en viss mängd bilar. De har redan satt upp en i Norge.

Sammanfattnignsvis upplever jag MINDRE besvär med att köra Teslan än med min bensinbil som behöver stanna på mack och tanka varje vecka.

#r • Uppdaterat: 2013-08-13 04:24
Roy J

Mistro, varför skulle denna härliga vagn inte vara lämplig på långresor?

Det var intressant att läsa doktor olles erfarenheter.

#s • Uppdaterat: 2013-08-13 08:32
Mistro

Ja det var verkligen intressant att läsa om "Olles" erfarenheter vilka visar att en elbil kan fungera hur bra som helst även för de som ibland behöver köra lite längre sträckor.
Tycker att det är en fantastisk utveckling sedan Tesla först såg dagens ljus.
Nu fattas bara att Topgear med flera skall hitta skäl att totalsåga den.

Man kan tolka som man vill "Roy" men jag menade bara att bilen inte köps p.g.a sin kompetens som långfärdsbil.
Långpendlare lär alltså inte köpa bilen med tanke på att spara pengar.
Med en så bra räckvidd så är det ju klart att även skeptiker kanske tänker om,då den jag faktiskt fungerar även på "årets utflykt".

http://www.youtube.com/watch?v=LoFVO31CbE0&list=PLK0RUac3DMb8GAUrJwlU-TP1p5eFXvPo7

#t • Uppdaterat: 2013-08-13 22:29
saabnisse

Det kommer aldrig att upprättas några laddstationer till Tesla i Sverige och därför är den och förblir värdelös för långkörningar.
För att det skulle vara lönsamt att upprätta laddstationer skulle det krävas att Tesla säljs i samma utsträckning som V70, vilket aldrig kommer att ske, eller att alla elbilstillverkare enas om en batteristandard som gör ett snabbt batteribyte möjligt, vilket kanske kan ske, men inte ännu på flera decennier.
Dessutom måste det säljas oerhört många fler elbilar för att det så småningom kan bli lönsamt med laddstationer.

Nej jag tror fortfarande mer på gas som drivmedel inom överskådlig tid, sedan må elbilen vara hur bra som helst.

#u • Uppdaterat: 2013-08-14 08:55
Mistro

Det måste dessutom vara rejäla laddstationer för att korta ner laddtiden på en Tesla S annars tar det lång tid att ladda fullt.
Annars borde det ju vara betydligt billigare att bygga laddstationer än vanliga bensinmackar men jag förstår att det är tufft för vem skall betala för det?
Lönsamheten i en vanlig mack är ju usel utan dess dyra "tillbehör" i butikerna.
En ide vore nog att befintliga mackar även inför laddstolpar för snabbladdning,..borde vara en hyfsat billig investering.
På 10 min kan man nog få "bränsle" till några mil mer men jag håller med Saabnisse om att det behövs stationer som byter ut batteriet men problemet är ju att dessa är dyra och att biltillverkarna inte stöttar detta.

Det finns sådana stationer b.l.a i Danmark men de har gått i konkurs då det bara var Renault som hade bilar tillgängliga. ( bilar som för övrigt fortfarande inte finns i Sverige )
Får hoppas att de ändå räddas kvar annars backar ju utvecklingen tillbaka igen.
http://www.youtube.com/watch?v=4lp_6VyIeSY

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.