I ett nytt klipp från tekniktidningen Wired får vi följa med in i den amerikanska fabriken där robotar bygger elbilar till vardags.
Dagens bilar monteras till stor del ihop av automatiska robotar inne i fabrikerna. Tesla Motors fabrik i Kalifornien, där 3 000 anställda och 160 robotar samarbetar för att tillverka den eldrivna sedanen Tesla Model S, är ett väldigt bra exempel på det.
Klicka på fönstret ovan för att starta filmen.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tesla modell S blir självklart bra bilar då dom byggs i en Toyotafabrik som Tesla köpte av Toyota 2010 och sedan ägnade ett och haft år att anpassa för göra Teslabilar.
Fabriken var säkert helt ok, men alltför få ville ha produkterna de gjorde.
Helt säkert var det så, Toyota tillverkade bara sextusen bilar i veckan i den bilfabriken fram till den sista Corollan vart klar innan man flyttade produktionen till Canada. Bilfabriken vart sedan ett samarbetspojekt mellan Tesla och Toyota.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Factory
Kan man förutsätta att dessa Teslor som tillverkas här kommer att återkallas i den samma anda som rådde under förra ägarens regi? 100% av dem?
Skojar bara (och jag tycker VW borde ta sitt ansvar). Kunde bara inte låta bli;-)
Jag vill hellre att 100 % av bilarna som har något fel återkallas utan kostnader för bilägaren än att man får vänta på att nationers myndigheter måste säga ifrån för att biltillverkaren skall ta sitt ansvar.
http://news.drive.com.au/drive/motor-news/outcry-on-safety-forces-vw-recall-20130611-2o28i.html
http://www.carscoops.com/2013/05/vw-recalls-91000-vehicles-in-japan.html
Tur att inga fel uppstått i Europa för samma bilmodeller där inga återkallelser görs på grund av samma fel, måste kännas bra för bilägare av dessa bilar i Europa.
Om vi nu ändå ska beröra problem lite allmänt om andra märken med så blev det ju katastrofalt resultat för Jeep Grand Cherokee när den testades av teknikens värld i undanmanöverprov. Den var Verkligen Nära att välta. Jeep förnekade att det var fel på bilen, att maxlasten var för hög satt i papprerna. Dom sa att teknikens värld lastat den för mycket osv. Deras tekniker kom dit. Man testade igen med maxlast, samma resultat i teknikernas åsyn. Ändå sa Jeep sedan när de åkt tillbaka att man lastat för mycket. Bara Lögn och totalförnekelse
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.