Amerikanska Tesla Motors växer sig allt starkare, visar den nya resultatrapporten som nu släppts av tillverkaren. Sedan lanseringen av den eldrivna sedanen Model S ser företaget en försäljning som ökar allt mer eftersom tiden går.
Under det första kvartalet 2013 blev Teslas nettoinkomst 15 miljoner dollar och nu under det andra kvartalet var den uppe i 26 miljoner dollar. 5 150 exemplar av Model S har levererats till kunder under det andra kvartalet, vilket innebär samma nivå som konkurrenterna Nissan Leaf och Chevrolet Volt och 650 bilar fler än tillverkaren hade räknat med.
Totalt finns nu 13 000 exemplar av Tesla Model S på världens vägar, varav de flesta i Nordamerika. Nu växer dock efterfrågan i andra världsdelar och denna vecka har det första exemplaret levererats i Europa. Bilen hamnade i Norge, ett land där Tesla förutspår att de ska ha sålt 800 exemplar innan året är slut. Efter Europa är det Asien som Tesla tänker fokusera på.
Tesla Model S är bakhjulsdriven och drivs av en elmotor monterad baktill i bilen. Den finns i ett utförande med 362 hk medan en annan version har 420 hk. 0-100 km/tim ska kunna avverkas på mellan 4 och 6 sekunder beroende på version. Med 85 kWh litiumjonbatteri ska räckvidden vara runt 40 mil.
Diksutera: Vad tycker du om Tesla Model S?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hade jag de ekonomiska resurserna skulle det här helt klart vara ett alternativ.
Nu lär väl inte räckvidden i praktiken vara så lång som uppgivet, men får Tesla fart på idéerna om batteribytesstationer så kan man ju leva med det.
Bilen är ju mer en långfärdsbil än en stadsbil, så nog vill jag ha en räckvidd på åtminstone 50 mil.
Bolagets måttliga intäkter utgörs väl fortfarande till skrämmande stor andel av försäljning av koldioxidkyrkans avlatsbrev ("ZEV credits") till andra biltillverkare?
En verkligt snygg bil som jag klart skulle kunna tänka mig att köpa men troligtvis blir priset inte i paritet med vad vi vanliga löntagare får betalt.
Räckvidden på 40 mil är klart godkänt om nu detta verkligen stämmer och inte är endast ett teoretiskt antagande.
Man skulle kunna tänka sig en Tesla S fast med en mera modest motor.
Behovet av 362-420 Hk är kanske inte så överdrivet stort.
Med en mera modest motor, skulle räckvidden öka då kanske? Det blir kanske som Roy önskar då en räckvidd på 50 mil istället.
Det intressanta med den här bilen är ju hur batteriet kan klara 40 mil.
De visar ju inte batteriet eller hur man monterar det i videon men det måste vara något extra stort för att ge 85 kWh.
Priset på härligheten torde vara skyhögt.
De luftkylda batterierna ligger i golvet och tar minimalt med plats.
Det finns två kapaciteter, 60 och 85 kWh.
Teslorna kan nog göra lite nytta för luften i Los Angeles men elen kommer förutom från kärnkraft i allt större utsträckning från frackad naturgas. Jag skulle kunna tänka mig ett antal miljövänligare alternativ. Men utvecklingen duger som ingenjörsteknisk intellektuell övning.
Problemet för den här elbilen är inte räckvidden utan laddtiden.
En resa mellan Ystad-Kiruna skulle ta nästan en vecka med uppehåll för laddning.
Det är ungefär samma restid som i järnvägens barndom.
Laddstationer med utbytbara batterier skulle naturligtvis lösa det problemet, men det är orealistiskt att tro att några sån akommer.
Först måste alla elbilstillverkare enas om en standard, därefter infrastrukturen o.s.v. och nu har de flesta tröttnat.
Kvar finns nog bara ett antal hängivna entusiaster som inte gått över till hybrider.
Men bilen är snygg, det kan jag hålla med om, en av de få som inte byggs av pajaser för pajaser.
Saabnisse har förstås rätt.
En räckvidd på 25 mil vore inget problem om det gick att tanka bilen på någon minut.
Vi får väl gå ihop allihop och köpa en liten del var
Nu tar det 20 minuter att ladda batteriet vid Teslas snabbladdare vilket kan vara en lagom paus efter 40 mil tycker jag som mycket sällan åker 40 mil eller längre sträckor, framöver hoppas Tesla få ner tiden för laddningen till 5-10 minuter.
Så här ser det svarta batteriet ut.
http://evworld.com/news.cfm?newsid=30151
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.