Försäkringsbolaget har granskat tre svenska tidningars däcktester, bland annat Vi Bilägares, och räknat ut den genomsnittliga bromssträckan på olika underlag för dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Siffrorna har sedan jämförts med olycksstatistik.
Folksams slutsats är att dubbfria vinterdäck är bättre lämpade än dubbdäck i södra och mellersta Sverige, där det är barmark under stora delar av vintern.
”Trots att bromssträckan blir något kortare med helt nya dubbdäck, så är det barmark i de delarna av Sverige så stor del av vintern att dubben slits ner och närmar sig dubbfria däck efter bara något år”, skriver försäkringsbolaget.
I norr är dock dubbdäck att föredra, menar Folksam.
”Eftersom väglaget till största delen består av is och packad snö slits inte dubbdäck i samma utsträckning, och dubben ger kortare bromssträcka. Där är rekommendation att alltid använda dubbdäck i vintertid”, heter det i rekommendationen.
Diskutera: Vad tycker du om Folksams geografiska indelning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, är det inte redan så till stor del så det ser ut i trafiken idag? Dubbfritt i söder och dubbat i norr?
En vilsen "expert" föreslog för någon vecka sedan ett totalförbud för dubbdäck. Låt oss själva få välja, efter var vi bor och var vi har vår huvudsakliga körning. Ingen kör f.ö. dubbat på bar asfalt för att det är kul. Men ibland måste man och vi kan inte ha med oss 4 däck och byta för att vi ska en sväng in i stan.
Detta står på nokians sida! Om jag då bor i Helsingborg i landets södra kustområde, då skall jag ha dubb?
Snöiga eller isiga vägar?
Om du kör på isiga mera än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck. Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Dubbfria vinterdäcken passar bättre på snöiga vägar.
http://www.nokiantyres.se/dubbade-eller-odubbade-dack
Det växlar mellan tö och frysning i söder och därför kan det bli blixthalka, men dubbarna slits mer på asfalt än på snö och is och det är mer barmark i söder - så dubbdäck är bara bäst på is som nya. Där dubbarna slits ner så är ett dubbfritt däck (med nordisk gummiblandning och mönster) bättre därför att det dubbfria har en gummiblandning och ett mönster anpassat efter grepp på is - det har inte dubbdäck eftersom de har ju dubben som greppar. Därför är slitna dubbdäck halare än slitna dubbfria (vilket även tester bl a i Teknikens Värld visat där man jämfört slitna dubbfria med slitna dubbade,har för mig att även ViB har skrivit om detta med liknande resultat).
Gud vad man blir trött på alla "experter" som ska citeras i tidningarna, denna gången ett försäkringsbolag.
Folksam har ett bra ryckte för sitt säkerhetsarbete, och jag kan hålla med om rekommendationen.
Det sagt, denna säsong är den första med dubb för mig, få se hur det går (i och runt hufudstaaden)
Ok då skall man köra dubbat på snö och odubbat på ishalka. Kan vara bra att veta.
Är det inte dags för däckbranchen att släppa ett dubbdäck 'lite' som inte sliter lika hårt men som ändå har dubb av någon typ. Okej, de kanske inte stoppar exakt lika bra på is och hårdpackad snö, men bättre än de odubbade? Då kanske de tom kan få tyst på dubbrasslet? Eller iallafall minska det? Är vår marknad för liten för det? Tja, kanske.
@Robert, det skiljer väl nånstans runt 15% mellan de bästa dubbade och odubbade idag. Behövs det verkligen något där emellan?
När det regnar på vintervägar kan det bli så glashalt att bara dubbar hjälper. Då är skillnaden nära på 100%. Problemet är när man köper däck att veta vad det ska bli för väder de närmaste åren.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.