Se Claes Johansson från tidningen Klassiker analysera beskedet om Saab - jämte hans Saab 92 från 1955.
Ford 15M RS från 1968 startade det hela, motoriserad av en 1,7-liters V4:a och chassit var sportjusterat. Under beteckningen 17M fick Ford RS en 2-liters V6-motor. Även en 2,3-liters version kallad 20M tillverkades.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Han har nog rätt i det han sägen Saab är inte skoj längre..Minns min fars gamla 96a V4 som han ägde och körde i 27 år. Ångrar nästan att jag sålde den när han gick bort härom året.
Visst var Saab-bilarna mycket mer intressanta förr! Jag kan inte förstå varför inte GM lät Saab släppa loss mycket mer och vara en kreativ del av GM. Vid tidpunkten då GM köpte Saab hade man t.ex. på gång en revolutionerande motor med variabel kompression - och ett tag trodde jag att det var den man var ute efter. Men i stället har man låtit Saab bli mer och mer alldaglig. En bra bil, en av de allra säkraste, men lite slätstruken jämfört med äldre Saabar. En nysatsning måste innehålla ett stort mått av ny intressant teknik - för det är ju det som man förväntar sig av en Saab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.