Nästa artikel
"Lita på oss, räkna inte ut Saab"
Nyheter

"Lita på oss, räkna inte ut Saab"

Publicerad 30 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi har inte gett upp, vi tror på framtiden - räkna inte ut oss. Det skriver anställda på Saab i ett brev till General Motors.
Sedan Koenigsegg Group "dragit i handbromsen", som Christian von Koenigsegg uttryckte det, vilar Saabs framtid på General Motors axlar.

Sista vädjan?
I en vädjan inför den amerikanska biljättens styrelsemöte på tisdag har de anställda på Saab skickat ett brev till GM:s ledning.

Saabs kommunikations-
avdelning bekräftar att brevet skickades från de anställda på fredagen.

Brevet publicerades i sin helhet på Saabbloggen Saabunited.com:

To our owners, General Motors

We at Saab have lived with our brand and our cars for more than 60 years. It is a brand that accommodates great passion.

Ever since the beginning in 1947, when engineers from the aircraft industry were lying on the floor outlining the body lines of the first prototype, we have been bearing the stamp of new thinking, desire for continuous improvement, willpower and commitment. We call that “the Saab Spirit", and during the last year it has been more evident than ever.

We have not given up. In times of extreme uncertainty we have delivered and created new prerequisites for our company, and we have built a new vision where to bring our brand and our products. We believe in our future. We know we have the ability.

Trust us. Don't count Saab out. Allow us to bring our roots into the future. It is not only important to us, but also to our 1.5 million customers around the world and all of those people passionate about our cars and our brand
.

-

Diskutera: Kommer "Saabandan" att räcka?
SÅ MYCKET DYRARE HAR BRÄNSLET BLIVIT

Givetvis har bensinen och dieseln blivit dyrare om man ser till kronor och ören – men dagens bränslepriser är också rekordhöga om man tar hänsyn till inflationen och räknar om priserna under perioden 1960–2018 till dagens penningvärde. En stor del av prisökningen kan förklaras med de höjda skatterna. Statistik från SCB och SPBI.

ÅR BENSIN 95 DIESEL
  Snitt- pris vid pump, kr/l Pris i dagens penning- värde, kr/l Skatt/ moms i dagens penning- värde, kr/l Snitt- pris vid pump, kr/l Pris i dagens penning- värde, kr/l Skatt/ moms i dagens penning- värde, kr/l
2018 okt. 15,89 15,89 9,62 16,68 16,68 7,87
2018 jan. 14,86 15,24 9,64 14,74 15,12 7,8
2017 14,13 14,51 9,26 13,85 14,22 7,45 -
2016 13,2 13,8 9,06 12,77 13,35 8,3 -
2015 13,36 14,1 8,69 12,95 13,67 7,88 -
2014 14,33 15,12 8,66 14,2 14,98 7,87 -
2013 14,53 15,3 8,69 14,48 15,25 7,92 -
2012 14,53 15,77 8,8 14,81 15,59 8,03 -
2011 14,09 14,96 8,54 14,09 14,96 7,82 -
2010 12,97 14,13 8,52 12,42 13,53 7,44 -
2009 12,97 13,31 8,45 11,48 12,67 7,33 -
2008 12,54 13,8 8,29 13,12 14,44 7,46 -
2007 11,65 13,26 8,13 10,88 12,39 6,72 -
2006 11,55 13,44 8,2 11,08 12,89 6,84 -
2005 11,14 13,14 8,48 10,48 12,36 6,77 -
2004 10,05 11,91 8,06 8,66 10,26 6 -
2003 0,46 11,25 8,85 7,95 9,45 5,67 -
2002 9,37 11,36 7,87 8,41 10,19 5,82 -
2001 9,52 11,79 7,93 8,7 10,77 5,92 -
2000 9,57 12,14 8,09 8,44 10,71 5,85
1999 8,4 10,76 7,83 6,66 8,53 5,76 -
1998 8,1 10,43 7,84 6,3 8,11 5,74 -
1997 8,27 10,63 7,74 6,65 8,55 5,73 -
1996 7,87 10,17 7,45 6,55 8,46 5,61 -
1995 7,57 9,82 7,2 6,8 8,83 5,52 -
1994 7,52 10,01 7,21 7,06 9,4 5,63 -
1993 7,67 10,43 7,36 6,02 8,19 4,07 -
1992 6,26 8,91 5,98 4,92 7 3,19 -
1991 6,45 9,39 6,2 5,16 7,51 3,33 -
1990 6,29 10,01 6,46 4,78 7,62 3,02 -
1989 4,59 8,07 4,64 3,22 5,66 1,81 -
1989 4,59 8,07 4,64 3,22 5,66 1,81 -
1988 4,28 8,01 4,83 2,67 5,66 1,65 -
1987 8,01 4,83 2,67 5 1,65 -
1987 4,02 7,96 4,55 2,57 5,09 1,51 -
1986 4,01 8,28 4,52 2,3 4,75 1,09 -
1985 4,57 9,83 5,01 3,05 6,56 1,14 -
1984 4,14 9,56 4,3 2,85 6,58 1,22 -
1983 4,07 10,15 4,27 2,52 6,29 1,05 -
1982 3,86 10,49 4,62 2,33 6,33 0,98 -
1981 3,48 10,27 4,84 1,84 5,43 0,74 -
1980 2,88 9,53 4,83 1,48 4,89 0,43 -
1975 1,37 7,46 4,25 0,5 2,72 0,33 -
1970 0,84 6,71 4,71 0,67 5,35 3,27 -
1965 0,77 7,64 5,06 0,61 6,05 3,47 -
1960 0,74 8,79 4,99 0,58 6,89 3,92 -

 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-30 12:46
Haha (ej verifierad)

"It is not only important to us, but also to our1.5 million customers around the world and all of those people passionate about our cars and our brand."
Om det nu är så viktigt: köp mer bilar!

#2 • Uppdaterat: 2009-11-30 12:49
erling (ej verifierad)

Erling sa...
Klas sa...
Åhhhhh va' trött jag är på alla inlägg som vill lägga ner Saab , Herre gud Felix lägg ner dej själv istället , om du varit en robot hade jag stängt av dej för länge sen .
Vi på Saab är vana att kämpa , vi har Saabandan vi kommer aldrig att ge oss , basta !
Saabs bilbyggare vädjar till GM
http://www.automotorsport.se/news/19835/saabs-bilbyggare-vädjar-till-gm/
En sådan förnedring ! Lite stolthet por favor !
28 november 2009 KL 23:45

#3 • Uppdaterat: 2009-11-30 16:34
M (ej verifierad)

jajaja Erling
"vi kommer aldrig att ge oss , basta !"
F**n gör en bil som folk vill ha för en gång skull istället...

#4 • Uppdaterat: 2009-12-01 00:44
WooDz (ej verifierad)

I think it's unfair for people to bitch about saab needing to make a decent car. The 900 was SAAB's last real car and it was successful. People need to realise the difference between what GM has allowed SAAB to produce and what they could have produced. Are Volvo's really so much better? Is an Audi really such a superior car to a Skoda? I believe that giving the right marketing SAAB has a better chance in surviving the financial crisis than a lot of larger corporations. 4 Companies with serious problems on their hands right now are Peugeot/Citroen, BMW, Toyota and FIAT. So let me ask you, what would rather see on the road in the future a SAAB or another completely soulless Toyota?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.