Det finns olika anledningar till varför färre av dem som åker fast för en plåtpolis bötfälls nu än tidigare. Antalet har minskat kraftigt från 65 000 under 2009 till 45 000 under 2011, trots att ungefär lika många fotograferades, rapporterar Sveriges television.
Polisen uppger till SVT att det har blivit vanligare att föraren fällen ner solskyddet i bilen, vilket gör att Polisen inte kan identifiera honom eller henne. Och kan inte föraren identifieras så kan inte Polisen utreda fortkörningen.
Ett annat problem är att de som kör företagsbilar ofta kommer undan böter eftersom företagen som äger bilen inte lämnar ut deras namn, rapporterar SVT. Det ska röra sig om minst 75 procent av företagen, däribland ”vissa välkända storföretag”, vilket leder till nedlagda utredningar.
I dagsläget finns ingen lag som tvingar en bilägare att ange en förare som kör för fort.
Diskutera: Hur ser du på att det är så lätt att smita från fortkörningsböter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Personligen har jag en fast monterad tomtemask!
Men att köra med Burka och Niqab är ju också fullt lagligt.
Haha... Bra sagt saabnisse :)
Det är egentligen tragiskt att folk verkar sätta i system att trixa vid kamerorna. Det enda som det här kommer att leda till är att vi får än värre övervakning och kanske till och med lagändringar. Och vips sitter vi där med polisen som har rätt att kräva att ägaren lämnar ut namnet på föraren. Vid vägran kommer ägaren att få böta både för fortkörningen OCH lagtrots. Kontentan av detta trixande vid kamerorna blir garanterat lagändringar och tack vare detta sitter vi sedan i skiten allihopa - allt för att många bokstavligen ber om det! Och på köpet kommer vi att få hastighetsmätningar även mellan kamerorna och då har även den lilla - och sista - "friheten" att köra på lite extra ryckts undan. Tack till alla er som tvingar fram ännu värre hastighetsövervakning och lagändringar. Tack så "#"#¤%&%¤#¤%&/ mycket!
Man kan tycka vad man vill om fartkameror men är företaget seriöst lämnar de ut uppgifterna. Seriösa åkerier jobbar för att förarna ska hålla sig till lagen. Åkeriet lämnar böterna till föraren med fotot och låter denne betala. Egentligen borde polisen kunna kolla upp vem som kört via förarkorten. Vid en revision på ett åkeri måste det framgå när och vilken förare som kört ett vist fordon.
Lika självklart kommer detta att leda till att böterna kommer att påföras bilägaren så får denne ta ut pengarna från den som kört, om det är han själv eller annan. Jag tror inte att ägarna till företagsbilarna då är lika måna om att hemlighålla vem som kört vid ett visst tillfälle.
Så blev det tidigare med parkeringsböter bl.a. Allra klokast är dock att köra i den hastighet som är angiven.
Har läst om en transparant film som man kan klistra över reg.skylten som gör att kameran i skåpen inte kan se reg.numret – utan det blir bara vitt, som en reflex.
Vet inte om det fungerar eller så. Men det låter ju onekligen effektivt för den som vill fuska.
Hade inte svenska myndigheter varit så fixerade vid vem som kör så hade man kunnat bötfälla 100% av fordonen på bilden.
Gör som Tysken gör: Rigga en fartkamera, alla som kör förbi plåtas (de som kör för fort) böterna skickas till registrerad ägare av fordonet, denne om han/hon / företaget ska nog se till så att rätt person för böterna! För vem vill betala andras böter??
Funkar klockrent
ja det där med burka är ju minst sagt intressant! De borde vara förbjudet vid bilkörning dels för detta vi pratar nu, identifiering. Men också för sikten, tänk er hur bra man ser "döda vinkeln" med endast en rektangulär glugg med nät som utkikshål.
Bra skrivet Kapten, jag tror du har rätt där för oftast när folk av en eller annan anledning hittar på sätt att undgå lagar så skärps ofta lagarna för att täcka upp hål och detta slår tillbaka på alla igen etter värre.
Ta bort "varningsskyltarna" innan kamerorna, så minskar problemet med folk som hinner "gömma" sig! Och sluta samtidigt att berätta när ni poliser står utmed vägarna och gör kontroller! Detta att försöka vara kompis med bilisterna är fånigt, med tanke på att trafiken inte är att leka med.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.