Det råder förvirring kring de svenska fartgränserna. Tingsrätten i Ystad har orsakat huvudbry för Trafikverket sedan tre fortkörare friats, trots bevis om hastighetsöverträdelser.
Tingsrätten framhåller att det var nedlagda Vägverket och inte Trafikverket – som tog över Vägverkets verksamhet från den 1 april 2010 – som fastställde hastighetsgränserna för de aktuella vägsträckorna.
Med hänsyn till den så kallade legalitetsprincipen kan Trafikverket inte utfärda straff mot brott som begås mot Vägverkets föreskrifter, enligt tingsrättens tolkning av lagen.
På torsdagen orsakade de friande domarna svarta rubriker i flera riksmedier: ”Fortkörning kan vara lagligt på svenska vägar”, ”Tusentals fortkörare kan gå fria”.
”Namnet spelar ingen roll”
Charlotta Lindmark, chefsjurist på Trafikverket, menar att regelverk tidigare har följt med när myndigheter organiserats om eller bytt namn.
– Vår uppfattning är fortfarande att fortkörning är förbjudet och att föreskrifterna alltjämt är gällande, det spelar ingen roll om myndigheten heter Vägverket eller Trafikverket, säger hon.
Nu räknar Charlotta Lindmark med att de friande domarna kommer att överklagas och prövas i högre instans för att ge en vägledande dom. Än så länge har minst en person hört av sig till Trafikverket för att undersöka möjligheten att riva upp en böteslapp.
– Man kan inte dra så stora växlar på det här ännu. Domarna är inte prejudicerande, säger Charlotta Lindmark.
Vad händer nu med den här frågan?
– Vi analyserar situationen och följer utvecklingen av rättspraxis. Men vår uppfattning är fortfarande att fortkörning är förbjudet.
Påverkar det här förtroendet för Trafikverket?
– Jag hoppas och tror inte att man tappat förtroendet för Trafikverket. Jag hoppas också att det här inte påverkar trafikanternas sätt att uppträda i trafiken. Hastighetsgränserna finns för allas säkerhet.
Diskutera: Vad tycker du om de friande fortkörningsdomarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Påverkar det här förtroendet för Trafikverket?
– Jag hoppas och tror inte att man tappat förtroendet för Trafikverket. Jag hoppas också att det här inte påverkar trafikanternas sätt att uppträda i trafiken. Hastighetsgränserna finns för allas säkerhet."
Man kan inte tappa något som man aldrig har haft.
Om man nu plötsligt tror att det blivit lagligt att köra för fort så kommer man att få problem
Nuvarande nya hastighetsbegränsningar är ju bedrövliga och farligt sövande!Jag begriper inte vilka människor som har åstadkommit detta,man blir inte en "aktiv" bilförare i dessa hastigheter med dagens fordon! Jag kan tänka mej att det är skapat av "experter" från högskoleteorier.Det har blivit så mycket "teori" i bilkörning så det glöms bort att bilkörning är till 90% en praktisk utövning! Förmodligen så har det aldrig funnits så många fortkörare som idag! Jag är en av dessa syndare idag, men jag var det inte före den senaste reformen!
Instämmer med Anders och Oberkommandot :p
Hänvisar åter igen till vägen mellan Motala och Vadstena där man under 2-3 år haft en kamera och skylt uppsatt i fel ordning. Och ingen har åtgärdat det. Sådana snilledrag och andra jättekonstiga lösningar får mig inte att ha något överdrivet förtroende.
Anders, med efternamn Fredriksson, har sannerligen hittat var skon klämmer. Alla dessa forskare med sitt trams om att farten dödar, kan gå hem och lägga sej. Snart kör vi så sakta att alla dör sömndöden. Allra värst drabbas traktorförare. (Ja, även de som kör EPA-traktor lever extremt farligt.)
Det går väl inte att komma ifrån att fart dödar! Det finns otaliga undersökningar som pekar i samma riktning, nämligen den att 90 km i timmen är många gånger säkrare än 100 km/tim på samma vägstandard.
Det är bara det att transportstyrelsen helt gått ur gängorna och fjärmat sig från allt bondförnuft når det gäller hastighet.
Dessutom har man missat att skriva nya författningar i och med ombildningen. Det krävs bemyndigande för att en dom ska kunna verkställas. I svensk författningssamling ska en sådan finnas, kopplad till den myndighet som har ansvaret för den tarfikbestämmelse som skall bestraffas. Här skiljer det sig betydligt från strafflagens bestämmelser. Trafiklagarna har alltid varit komplexa, men det har beslutsfattarna inte fattat. Ett problem som funnits ända sedan mitten på 90 talet då Trafiksäkerhetsverket upphörde! Det finns idag ingen i dagens befintliga verk som rakryggad kan säga i klartext vad som gäller i specifika fall!!
Det är en myt att fart alltid dödar.
När man på 80-talet inom trafiksäkerhetsverket fick för sig att man skulle spara massor med liv under sommaren genom att begränsa farten till max 90 på alla vägar, så ökade istället dödsolyckorna. Man fick skyndsamt avbryta kampanjen.
Varför tror ni att olyckstalen ökade? Jo med sänkt hastighet, krävde inte bilkörningen samma uppmärksamhet längre. Bilkörningen ödergick från att vara aktiv till att bli mer passiv.
Man kan enkelt uttrycka det så att fartgränser ska anpassas i relation till vägens beskaffenhet.
Jag måste siga att det är nånting i de 90km/h. För mig är det mest lullande hastighet när jag kör långa sträckor. Motorn brummar som tamast och inget händer framför bilen så är det lätt att sömna även under de tvåmils körning från jobbet hem. Så jag förstår varför antalet olyckor okade under kampanjen APBM skriver om :). BETYDLIGT SÄKRARE vid 120 till exempel. Då är man mer uppmärksam och pigg. Men det finns olika trafikanter på väggarna. Jag vet att jag blir också 70 aller 80 år gammal snarare än jag tror, och då kanske blir det lite annorlunda. Det är inte lätt att hitta en lösning som skall tillfredsställa alla. Men hastighetsbegränsningarna är väl för att skydda?
Som generalissimo skriver: "Man sigar att det är nåt tokigt med 90. Och även jag idkar sömnad vid denna nästan stillastående hastighet. Vi var ämnade för F1. Istället blev vi sömmerskor på allmänna vägar. Med sina dumma skyltar.
PS. Jag tror inte du, generalsissimo, behöver oroa dej för vad som händer vid 70 och 80. Du grävs ned innan 25.
"– Jag hoppas och tror inte att man tappat förtroendet för Trafikverket"
, Charlotta Lindmark, chefsjurist på Trafikverket.
Tack för dagens skratt!
Ju mer Trafikverket leker med olika fartgränser, desto mindre blir förtroendet!
Man sänker farten och sätter upp kameror på "ofarliga" platser, planterar träd mitt i vägen och höjer farten på andra farligare platser. Hur ska man då känna förtroende?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.