Transportstyrelsen drog in 26 596 körkort under fjolåret. Den stora ökningen från nivån 2010 – då 18 565 miste körkortet – förklaras med de allvarliga inkörningsproblem som drabbade Transportstyrelsen sedan myndigheten tog över ansvaret för körkortsfrågor från länsstyrelserna den 1 januari 2010.
Problemen resulterade i långa handläggningstider och en kraftig minskning av återkallade körkort. Siffran för 2011 kan därför beskrivas som en återgång till en normal nivå, enligt Transportstyrelsen. Mellan 2005 och 2009 återkallades årligen omkring 30 000 körkort.
Justitieombudsmannen (JO) riktade i december kritik mot Transportstyrelsen på grund av de orimligt långa handläggningstiderna.
Av de 26 596 körkort som återkallades var 13 361 väsentliga överträdelser av trafiklagstiftning, vanligtvis fortkörning. 7 994 miste körkortet på grund av rattfylleri. Läs mer om återkallade körkort på Transportstyrelsens webbplats.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra att de som inte respekterar hastighetsbegränsningarna förlorar körkortet. men visst är det väldigt många enligt ovan.
@Hackenbush: Jag är inte lika övertygad om att hastigheterna är det stora problemet här. Själv är jag mer oroad över det höga antalet rattfyllerister. Det är den typen av bilförare som jag inte vill möta på svenska vägar under mina närmare 2000 mil om året på landsväg i detta land. Framför allt inte vintertid. Min körning i övriga Europa försiggår huvudsakligen på motorväg, men är även den en källa till oro i fråga om mina "mottrafikanters" nykterhet.
Vi får vänta några år till innan körkortsåterkallelserna får någon effekt, många fortsätter köra utan körkort
Men jag gissar att det snart inte går att köra ett fordon om inte ett giltigt körkort sitter i kortläsaren i fordonet, och det tycker jag är bra.
Hade man prioriterat polisövervakning istället för dessa kameror hade ännu fler varit av med kortet, och då av vettigare anledning.
Det är skrämmande många som fulla och drogpåverkade, i bilar som är olagliga och på ett trafikfarligt sätt. Detta kan kameror inte göra något åt.
Jag vidhåller att det blir billigare att ha kameror längs en farlig vägsträcka än att ha en polispatrull som varje dag skall köra samma vägsträcka och kolla hastigheten
Och jag vidhåller att kameror inte göra något åt de som är fulla och drogpåverkade, i bilar som är olagliga och kör på ett trafikfarligt sätt.
Till skillnad mot kameran som bara står på en plats, och som är lätt att undvika/sänka farten, så kan polisen aktivt arbeta för trafiksäkerheten.
Du måste förstå att fartkameror har inget med rattfulla att göra, det är en annan bit av polisens arbetet. Om fartkamerorna tar fartsyndarna kan polisen ägna sig åt att kolla beteendet istället såsom rattfulla och andra som beter sig illa i trafiken och då välja olika vägavsnitt för detta jobb. Fartkamerorna är för att ha koll på fartsyndare på vägavsnitt där man vet att utan kameror blir snitthastigheten farligt hög.
Kunde man ha en radarkontroll på samma väg varje dag så skulle jag hålla med dig om att det är bättre men det blir nog kostsamt med en hel avlönad polispatrull som bara kollar med laser varje dag.
Hackenbush:
Kruxet är ju att de flesta vet att kameran står där, varje dag, och de sänker farten just vid kameran, varje dag, och strax efter kameran så ökas farten igen till det otillåtna, varje dag. Jag passerar en kamera varje gång jag är ute och kör, och ser detta beteende varje gång.
Med andra ord är kameran tämligen värdelös.
Jag ser ingen poäng i att ställa upp en poliskontroll på samma plats, varje dag. Däremot kan de ju flytta runt och finnas på olika platser hela tiden, både för att kolla fart, beteende, nykterhet och laglighet.
Detta ger ett mycket bättre resultat, och polisen ska ut på vägarna och synas, inte sitta inne vid ett skrivbord.
även med ett beteende som att bromsa in framför kameran så bötfälls ca 1500 bilister för fortkörning med hjälp av kamera varje år så visst gör de nytta.
Det är 1500 bilister som polisen slipper stå vid vägkanten och stoppa.
Vad hade stoppandet av dessa 1500 fortkörare kostat i mantimmar?
Hackenbush:
Nu är det ju så att väldigt många av dem som kamerorna tar, knappast kan anses trafikfarliga.
Att köra 10 km för fort på en öde 40-sträcka mitt i natten är olagligt, men knappast trafikfarligt.
Att köra full/drogpåverkad/olagligt/farligt är alltid trafikfarligt men det vet kameran inget om.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.