Nästa artikel
Farligare att cykla än att köra bil
Nyheter

Farligare att cykla än att köra bil

Publicerad 4 maj 2012 (uppdaterad 7 maj 2012)
Cyklister är mer olycksdrabbade än bilister. Ny statistik visar att hälften av alla som skadas allvarligt i trafiken gör det i cykelolyckor.

Färdas du på cykelsadeln lever du farligt i tätbebyggda områden. 48 procent av alla trafikskador som orsakar bestående funktionshinder utgörs av cykelolyckor, det visar siffror från akutsjukhus i nio av Sveriges största städer

Andelen bilolyckor som resulterar i allvarliga skador är 28 procent. Därefter följer moped (8 %), fotgängare (7 %), motorcykel (5 %) och buss (2 %). Det innebär att cyklister är den trafikgrupp som löper störst risk för svåra skador.
 
Folksam, som sammanställt statistiken, uppmanar nu landets kommuner att prioritera cyklisternas säkerhet. Maria Krafft på Folksams trafikforskningsavdelning:

– Kommunerna bär ett stort ansvar för att förebygga trafiksäkerheten i våra städer. Det finns kommuner som är igång och har en cykelstrategi men det är snarare undantag än regel.

Diskutera: Hur kan cykelolyckor förebyggas i trafiken?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-04 11:32
Hackenbush

Om cyklister började att se sig om innan de kör ut på gator eller svänger och om de börjar ge tecken innan de svänger, ja om cyklisterna öppnar ögonen och inser att det finns annan trafik än de så kanske olyckorna kunde minska.

I byn där jag bor cyklar många i mörker utan lampor eller reflexer, de cyklar ofta vänstertrafik och de kollar sällan om det kommer någon trafik innan de kör ut på en huvudled eller annan gata. Det är helt enkelt horribelt.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-04 11:58
Simon no1

Cyklister har ofta tron på att de alltid har företräde, dessutom cyklar de mot enkelriktat och hur många slarvar inte med hjälm.....

#3 • Uppdaterat: 2012-05-04 12:02
KaptenOberkommando

Men vad fan är det här för "undersökningar" och "statistik"? Behöver man undersöka detta för att få veta (förutom då möjligen i konkreta siffror)? Hur skulle det vara om man i stället börjar undersöka varför det är så här och hur ansvarsfördelningen ser ut? Folksam och Maria Krafft får det att låta som att det - som vanligt - är bilisternas fel varenda gång och cyklisterna är några stackars oskyldiga satar. 90 procent av cyklisterna skiter i allt vad trafikregler, lyse och reflexer heter. Börja där i stället, Folksam.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-04 12:21
raggej

Det här är ju helt ointressant så länge man inte redovisar bakgrunden till att cyklisterna drabbas. I Göteborg är det inte ovanligt att cyklister kör omkull i spårvagnsspår utan att någon bil är i närheten. En stor del av de cyklister som skadas gör det i singelolyckor utan att något annat fordon varit inblandat och ofta på cykelbanor eller krockar med varandra.

#5 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Stackars bilister!

Att behöva visa hänsyn till oskyddade trafikanter som bilist är ju bedrövligt

Tänk vad många bilar som får bestående skador av dessa illvilliga cyklister som med berått mod kör rakt in i sidan på dyra prestigevagnar varje dag. Dessutom är det ju bara miljömuppar, knarkare och kommunister som cyklar. Skjut dom jävlarna!

Och till ni som behöver klartext: Ironi ;-)

#6 • Uppdaterat: 2012-05-04 12:52
hultarn

raggej är inne på en bra linje här.

Många kör ju omkull mot kanter, och i grus, ofta beroende på hög hastighet.
Jag ser ju här i Stockholm hur de far fram i otäckt hög fart, ofta på fotgängarnas del av den kombinerade gång/cykelbanan.

Däremot har säkert 9 av 10 cykelhjälm, och de har hyfsad respekt för trafikljus. Sånt är det sämre med på mindre orter.

Sen måste jag tillägga att det suger att min bonus sjunker om jag blir påkörd av en cyklist, även om det är dennes fel. Vad gjorde jag som bilist för fel som gör att jag ska straffas? Befann mig på fel plats vid fel tidpunkt..?

#7 • Uppdaterat: 2012-05-04 15:39
KaptenOberkommando

hultarn, det är obegripligt att systemet får vara utformat så som det är idag. Det räcker med att du har parkerat fullt lagligt för att du klämmas åt om ett blindstyre till cyklist kommer. Är det ens lagligt, det här?

#8 • Uppdaterat: 2012-05-04 22:57
Erlandson

Tänk bara vad många liv och olyckor som skulle undvikas om cykling förbjudes!

#9 • Uppdaterat: 2012-05-05 05:53
Roy J

Alltid är det några här i spalterna som misstror allt vad statistik heter, vilket är befängt. Statistik är aldrig annat än faktasamlingar - och fakta är vad man alltid ska utgå ifrån. Det är alltid bra att ha svart på vitt hur det verkligen ser ut. Ibland kan man tycka att man redan känner till hur det är, men lika ofta går resultaten stick i stäv med mångas personliga uppfattning. Och det brukar minsann synas i kommentarerna. Extra märkligt att de mest idignerade (för att inte säga ilskna) skribenterna aldrig ser någon anledning att revidera sina egna uppfattningar. De kan till och med själva uttrycka sig i statistiska termer utan minsta bevis för sina förmodanden. 90, ja till och med 99,9 % av mänskligheten stöder de egna idéerna eller åtminstone "den tysta majoriteten", "alla" eller annat obevisat trams.

Nu har man alltså svart på vitt hur farligt cyklisterna lever, vilket borde vara en tankeställare. Själv hade jag ingen aning om att det var såna skillnader mellan trafikgrupperna.
Nästa steg är naturligtvis att analysera orsakerna.
Det var en mindre del än jag trodde av olyckorna som skedde i trafikkorsningar. Den absolut största delen sker längs vägarna.
De cyklister man lägger märke till är de som kör som idioter, men hur stor del de är vet jag faktiskt inte, men de känns som många. Gudarna ska veta att gående ändå är de som minst planerar sina förflyttningar och kan plötsligt korsa gång- och cykelbanor utan att så mycket som vrida på huvudet.

Kapten, var i artikeln ser du att cykelolyckorna skulle vara bilisternas fel?

Raggej tar upp ett lokalt problem - spårvagnsspåren. Körde själv omkull med moped tack vare ett sånt en gång i tiden. Det är kanske värt en egen liten undersökning om de vägar där språvagnsspår förekommer.

Är det månne dags för försäkringsbolagen att räkna fram vad en trafikförsäkringspremie för cyklister skulle kosta?

#a • Uppdaterat: 2012-05-05 07:23
Thommys

Det framgår inte hur mycket cykelhjälm hjälper. Jag tycker det hade varit intressant och se vad det är för skador på cyklisten.

Att de flesta olyckor beror på att cyklisten själv cyklar omkull tyder mycket på att cyklisten överskattar sin förmåga och inte ser riskerna i situationen. Jag skulle även vilja veta ålder på de som kör omkull. Lika så hur många olyckor som beror på tekniska fel på cykeln. t ex dåliga bromsar, kedjor som hoppat, trampor som gått av, framgafflar som gått av, osv. Och hur många som fått matkassarna in i framhjulet. Att prata om att kommunerna ska ta större ansvar utan att man vet mer än platsen på olyckan är lite märkligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.