Suven från Citroën har haft Europapremiär, den kommer lanseras i Sverige kring årsskiftet - men det dröjer för hybriden.
Hittills har det bara varit Kina som fått ta del av den högbyggda bilen, men igår hade den premiär i Europa. C5 Aircross skryter med bagageutrymme om 580-720 liter (med fällt baksäte 1630 liter), fokus på komfort och 20 olika assistanssystem
Till det sistnämnda hör bland annat autobroms och Highway Driver Assist, som är en typisk kombination av adaptiv farthållare och filhållningsassistans för att automatiskt positionera bilen på motorvägen. På insidan av bilen hittar vi en 8-tums pekskärm och en ännu större instrumentering om 12,3 tum.
Till det sistnämnda hör bland annat autobroms och Highway Driver Assist, som är en typisk kombination av adaptiv farthållare och filhållningsassistans för att automatiskt positionera bilen på motorvägen. På insidan av bilen hittar vi en 8-tums pekskärm och en ännu större instrumentering om 12,3 tum.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja när den här når marknaden tror jag att Citroen kommer att öka sin försäljning. SUV:ar är en förutsättning för tillväxt.
Sedan är hybridlösningen den enda fyrhjulsdrivna versionen och det lär inte falla alla i smaken. Förhoppningsvis är kördynamiken bättre än på dagen hybrid-SUV:ar som inte kan matcha en dieseldriven version på långa vägar.
Komfortinriktningen lockar annars. Synd bara att den berömda fjädringen inte finns kvar. Den hade varit kalas i en sådan här vagn.
MVH AL
Plug-in hybriden kommer i två versioner:
* Framhjulsdrift: 250 hk totalt, med elmotor fram.
* 4-hjulsdrift: 300 hk med elmotor även bak.
Det är samma drivlina som för DS7 Crossback e-Tense (hybrid). Finns prototyper att provköra i Frankrike. DS7 Crossback blir första bilen ut med systemet.
För mig är C5 Aircross för stor men den är onekligen intressant. Och den har Citroëns nya fjädring och stolar som är gjorda för varandra.
Automatlådan är nya EAT8, detta gör att EAT6 bara kommer återfinnas i de mindre modellerna. Nya Berlingo får också EAT8 och högst troligt även nästa Picasso.
Nya fjädringen inbillar jag mig kommer till sin rätt med en tung kaross.
Tycker att den knappt märktes på c4 kactus men blir förmodligen mer markant med last.
Kan någon förklara vilken funktion den rödinramade "gälen" under dörren har? Verkar sitta rätt i saltsprutet.
580l, står det rätt? Har läst 480l förut, vilket gjorde mig besviken då jag tycker det är för litet. Jag är i övrigt mycket sugen på denna och hoppas att det är 580l, då kan detta vara nästa bil.
Körde C5 kombi med stora dieselmotorn i tjänsten ca 3år nyligen - en dröm på långfärder. Dessutom drog motorn knappt 6 dl/10km i dryg motorvägsfart, vilket gjorde att jag kom nästan till Sundsvall från Skåne på en tank! Det enda som jag saknade i C5an (på vinterväg) var 4-hjulsdrift - vilket gör nya C5 Aircross intressant. Fast ren eldrift med 4 hjulsdrift gäller framöver - hybriderna känns redan gamla (och är enbart ett politiker påhitt)...
Pinjong, det är ”Airbumps”. Plastkomposit med luftbubblor. Stötskydd på sidorna helt enkelt. Mer avancerat än bara en sidolist av gummi.
http://www.citroen.se/bilar/kommande-modeller/c5-aircross-suv.html
Aha. Tack Raphael!
Är detta Citroens variant av Peugeot 3008 ? Och är skillnaderna dessa emellan i så fall speciellt stora ?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.