Första elbilen har nu krocktestats i Euro NCAP:s laboratorium. Extra säkerhetsåtgärder hade vidtagits och utrustning för att släcka bränder stod redo.
Testet av Mitsubishi i-MiEV blev dock odramatiskt och Euro NCAP:s stab kunde konstatera att nollutsläpp inte nödvändigtvis betyder en kompromiss när det gäller säkerhet.
– Mitsubishis ansträngningar visar att elektriska bilar kan vara lika säkra som vanliga. I framtiden är betyget fem stjärnor inte otänkbart för elbilar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Med delbetygen 73 procent i vuxenskydd, 78 procent i barnskydd, 48 procent i fotgängarskydd och 86 procent i förarhjälpsystem tilldelades Mitsubishis elbil betyget fyra av fem stjärnor.
Elsystemet intakt
Eftersom Citroën C-Zero och Peugeot iOn bygger på samma teknik och har motsvarande säkerhetsutrustning ger Euro NCAP samma betyg till dessa modeller.
– Vare sig elbilar är tillverkade av etablerade tillverkare eller nya aktörer ska konsumenterna förvänta sig samma säkerhet som i konventionella fordon, säger Michiel van Ratingen.
Mitsubishi i-MiEV testades under samma förutsättningar som vanliga bilar. Särskild uppmärksamhet riktades dock mot batteriet och hur väl det var isolerat samt om högspänningssystemet stängdes av tillräckligt snabbt vid en kollision.
Efter testet kunde Euro NCAP konstatera att elsystemet inte skadats. Däremot noterades att fotgängarskyddet var bristfälligt samt att karossens struktur var instabil. Enligt testingenjörerna kan bilen skadas mer allvarligt vid en högre krockhastighet.
Klicka här för att läsa mer om krocktestet av Mitsubishi i-MiEV.
Diskutera: Tvivlar du på säkerheten hos elbilar?
Förutom Mitsubishi i-MiEV har Euro NCAP krocktestat följande modeller:
BMW X1: 5 stjärnor
Citroën C-Zero: 4 stjärnor
Dacia Duster: 3 stjärnor
Hyundai ix20: 5 stjärnor
Mitsubishi ASX: 5 stjärnor
Nissan Juke: 5 stjärnor
Peugeot iOn: 4 stjärnor
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen aning om de är mer farliga men en så här liten bil blir aldrig säker.
Enligt Euro NCAP kanske men de jämför bara med bilar i samma storleksklass = inte bra.
Dessutom hör man inte när dessa kommer.
Men Toyota Aygo är värre, tappar nackskyddet vid lätt inbromsning.
Det finns naturligtvis ingen motsättning mellan eldrift och säkerhet - snarare tvärtom!
Undrar på vad som sker om man krockar med i-MiEV och hamnar i ett vattenfyllt dike. Blir det som att simma med en elektrisk ål?
S-E-S en sak är säker det blir som för börje bilkunnig ... kortslutning ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.