Nästa artikel
Euro NCAP: Fem stjärnor till elbil
Nyheter

Euro NCAP: Fem stjärnor till elbil

Publicerad 25 maj 2011 (uppdaterad 30 maj 2011)
För första gången tilldelas en elbil – Nissan Leaf – fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Se resultaten för sex nya bilmodeller.

Nissan Leaf klarade de olika momenten med starkt resultat. Batterierna under golvet var väl skyddade och elsystemet bröts automatiskt vid testets kollisioner.

När det gäller vuxenskydd uppnådde Leaf 89 av maximala 100 procent. Barnskyddet värderades till 83 procent, fotgängarskyddet till 65 procent och bilens säkerhetssystem till 84 procent. Slutbetyget blev fem av fem stjärnor.

– Nissan Leaf visar att elbilar kan vara lika säkra som traditionella bilar. Nu har ribban lagts för nästa generation elbilar på den europeiska marknaden, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, i en kommentar.

– Det är glädjande att Nissan kunnat visa att en bil driven med el kan och ska ha samma säkerhetsegenskaper som en bil driven med konventionella drivkällor, säger Anders Lie, bilsäkerhetsspecialist på Trafikverket och svensk representant i Euro NCAP.

Tidigare har elbilen Mitsubishi i-MiEV och systermodellerna Citroën C-Zero och Peugeot iOn krocktestats av Euro NCAP. Då blev betyget fyra stjärnor.

Sex femstjärniga bilar
Samtliga sex bilar som krocktestades i den här omgången tilldelades toppbetyget fem stjärnor. Förutom Leaf gäller det Citroën DS4, Ford Focus, Lexus CT200h, Peugeot 508 och Volvo V60.

För att kunna stoltsera med fem stjärnor måste bilarna klara 40 av 100 procent i fotgängarskydd. De två franska modellerna, Citroën DS4 (43 procent) och Peugeot 508 (41 procent), uppnådde betyget med nöd och näppe. Från 2012 höjs kravet till 60 procent.

Volvo V60 utmärkte sig med sina säkerhetssystem och betyget 100 procent i det testmomentet.

Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s senaste resultat?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-26 08:13
Peugo

"Fotgängarskyddet" anser jag vara löjligt. Om man sett videor på vad som händer när bilar kör på fotgängare (behöver inte vara så hög hastighet heller) så förstår man att "fotgängarskyddet" inte har någonting med verkligheten att göra. Mycket bättre vore det att dela ut hjälmar åt fotgängare.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-26 14:23
Peugo

Tycker ni att nackstödet är rätt inställt (whiplash 0.6 pts)? http://www.youtube.com/watch?v=tfwKgbZJjTQ&feature=player_embedded#at=110
Vet att också andra saker inverkar på testresultatet som tex sittställning och sitsens byggnad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.