Tio av fjorton testade modeller får högsta betyg, fem stjärnor, av Euro NCAP.
Det efter säkerhetsorganisationens senaste test av vuxenskydd, fotgängarskydd, barnskydd och förarassistanssystem vid frontal- och sidokollisioner.
Bland modellerna finns Kia Venga som i februari 2010 endast tilldelades fyra stjärnor. Betyget skrivs nu upp sedan Kia bland annat förstärkt strukturen i bilens front.
Två stjärnor till kines
Krocktestet visar också att dyra bilar inte självklart innebär högsta krockbetyg. Exklusiva Jaguar XF får bara fyra stjärnor och kritiseras för bristfälligt skydd mot pisksnärtskador och dåligt skydd för bröstkorgen vid sidokollisioner.
Euro NCAP testade dessutom Landwind CV9 som första kinesiska bil någonsin. Minibussen är inte utrustad med antisladdsystem samt saknar sidokrockkuddar och skydd för huvudskador.
Resultatet blev ett fiasko – två stjärnor.
– Fordon från Kina, Indien och andra tillväxtländer kommer under de närmaste åren bli vanliga på de europeiska vägarna. Euro NCAP kommer att se till att konsumenterna vet vilka säkerhetsnivåer som dessa fordon erbjuder, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, i en kommentar.
Euro NCAP pekar dock på en aspekt som är glädjande, att fotgängarskyddet blivit betydligt bättre än tidigare.
– Men det är fortfarande en bit kvar tills vi kan tala om ett fullgott skydd, säger Anders Lie, fordonsexpert på Trafikverket och styrelseledamot av Euro NCAP.
Fem stjärnor:
Audi A1 (1.2 TFSI)
Ford C-MAX (1.6 TDCI)
Ford Grand C-MAX (1.6 TDCI)
Kia Sportage (2.0 diesel EX)
Kia Venga (1.4 GLS)
Mini Countryman (1.6 diesel)
Opel Meriva (1.4)
Seat Alhambra (2.0 diesel)
Volkswagen Passat (1.9 diesel)
Volkswagen Sharan (2.0 diesel)
Fyra stjärnor:
Jaguar XF (3.0 diesel)
Nissan Micra (1.2)
Volkswagen Amarok (2.0 diesel)
Två stjärnor:
Landwind CV9 (2.0)
Diskutera: Vad tycker du om de senaste resultaten från Euro NCAP?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem är förvånad? Kineserna kommer nog med bättre bilar så småningom.Det gick lika som när man testade nya Toyotan härom halvåret där man skrev att Toyotan visserligen fick 5 stjärnor om man räknar med de två stjärnorna bilföraren ser då han krockar...
Bra att även typ kinesiska bilar testas. Men betänk att bilar på förmodad högre utvecklingsnivå, t.ex. PT Cruiser, Voyager för inte så länge sedan föll pladask i krocktest. Jag gissar att Kines-modeller för Europamarknad inte behöver många år, innan de når i alla fall hyfsade resultat.
Väntat... Där borde Biac,.. eller vad dom hette. Dom som köpte Saabs gamla 9-5:a, ligga bättre till. 9-5:an hade ju trots sina år på nacken ändå ett gott resultat i krocksäkerhet. Men en del av säkerheten bygger även på vilken typ av stål som används och om de snålar med höghållfatshetsstål på kritiska områden så blir det nog inte så bra ändå. Om några år, 5 -10 år, kommer Kineserna däremot bli livsfarliga även på den europeiska markanden gissar jag..
Fortfarande litar jag bara på Volvo och Saab.
Tyvärr är inte alltid säkerhetsargument något som köparna frågar efter. Först och främst är det priset, sedan är det förbrukningen - och att säljaren är trevlig.- i det större bilsegmenter är det först och främst statusen i bilmärket. När köparen står inför att kunna köpa en Ny Kinabil billigare än en begagnad Europabil så kommer valet i 80% att hamna till Kinabilens fördel. Och en säljare kommer ivrigt att häja på och säga att "Det är naturligtvis trots allt bättre med en ny bil" osv. osv.- Under tiden kommer Kina att tillverka bilar som håller mottet.
Tyvärrär det så! För det behövs inte fler biltillverkare eftersom det redan råder kraftig överproduktion.
Hälsningar :www.bilbranschkonsulten.se
Tyvärr är inte alltid säkerhetsargument något som köparna frågar efter. Först och främst är det priset, sedan är det förbrukningen - och att säljaren är trevlig.- i det större bilsegmenter är det först och främst statusen i bilmärket. När köparen står inför att kunna köpa en Ny Kinabil billigare än en begagnad Europabil så kommer valet i 80% att hamna till Kinabilens fördel. Och en säljare kommer ivrigt att heja på och säga att "Det är naturligtvis trots allt bättre med en ny bil" osv. osv.- Under tiden kommer Kina att tillverka bilar som håller mottet.
Tyvärr är det så! För det behövs inte fler biltillverkare eftersom det redan råder kraftig överproduktion.
Hälsningar :www.bilbranschkonsulten.se
Kineserna lär sig snabbt, snart så är deras bilar, lika säkra som de övriga tillverkarnas. 10 av 14 fick högsta betyg, inte illa. Snart så kommer också Indien... konkurrensen hårdnar. Vad kommer hända med den europeiska biltillverkningen, när bra billiga och säkra bilar från Asien väller in? Kommer EU införa extra tullar på sina konkurrenter? Och vad kommer hända i Ryssland? Intressant är det iallafall.
Det här stämmer väl knappast.
Nog har det väl testats kinesiska bilar tidigare i Euro NCAP?
Visserligen med ungefär samma resultat.
Men det är kanske för att kunna klara sig bättre i de här testerna som BAIC köpte Saabkunskap och Geely köpte motsvarande från Volvo.
Men för de bilar som säljs åt kineser kanske man ändå prutar på säkerheten, där har man väl inte så höga krav.
Jag tror jag missförstod artikeln! Trodde att alla 14 bilarna var byggda i Kina. Men det var väl bara en bil som var det? Landwind, 2 Stjärnor det var ju inte så hävligt.
saabnisse:
Detta är första gången Euro-ncap testar en kina-bil. Tidigare har dock en annan Landwindmodell samt Brilliance BS6 testats av Adac och nyligen testades en Geely-modell av Latin-Ncap. Alla med nedslående resultat
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.