Nästa artikel
Elbilar vinner mark i Norge
Nyheter

Elbilar vinner mark i Norge

Publicerad 9 oktober 2012 (uppdaterad 9 oktober 2012)
I Sverige har försäljningen av elbilar inte tagit fart – men i Norge är situationen en annan. Där är var tjugonde ny bil eldriven.

Norrmännen registrerade inte mindre än 583 elbilar i september, visar färsk statistik. Elbilarnas marknadsandel under månaden uppgick därmed till 5,2 procent.

Registreringarna är mer än dubbelt så många jämfört med antalet elbilar som sålts i Sverige under hela året. Mellan januari och september registrerades 588 så kallade supermiljöbilar i Sverige, varav 220 renodlade elbilar.

Norge har satsat stort för att driva på försäljningen av eldrivna bilar. Den som köper en elbil får kraftiga skattelättnader och slipper dessutom betala vägtullar och parkeringsavgifter. Elbilister tillåts även att köra i körfält avsedda för kollektivtrafik.

De mest sålda elbilarna i Norge var under september Nissan Leaf och syskonmodellerna Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero och Peugeot Ion.

Diskutera: Tycker du att elbilar ska subventioneras mer än i dag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-09 13:19
Mistro

Tycker att det är dax för biltillverkarna att visa prov på vad dem kan och sluta överprisa elbilen.
Varför är det staten som skall betala för tillverkarnas trams?
Nä,...elbilen är ju en helt ny uppfinning så nog kan vi vänta några Decennier till på att tillverkarna skall vilja göra den brukbar? ...Elmotorn och batteriet är ju som sagt high-tech produkter och sådana växer ju inte på träd...

Vad gäller i-MiEV så är det helt obegripligt att faktiskt någon köper den.
Inte minst idag då Citroens och Peugeots version utav den kostar 80.000kr mindre. ( man kan ju undra hur man motiverar detta? )
Bilarna är löjligt och patetiskt dyra och man har inte ens orkat att erbjuda några tillval utöver metallic-lack.

En halvering utav priset räcker inte när man får en Colt för 120.000kr.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Och när staten anser att det finns tillräckligt med el-bilar så slopas skattelättnader, vägtullar införs och det är slutåkt i bussfiler...

För att inte tala om elpriset som knappast lär bli lägre när allt fler blir tvungna att tanka el.

Får dock hoppas att priserna på el-bilar pressats nedåt då tillverkarna fått sälja lite volymer annars dör el-bilarna självdöden, för de kan inte leva på statliga subventioner hur länge som helst.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-09 15:28
kurrewi

Om bilfabrikanterna bara satsar på elbilar tror jag att dom blir ganska bra snabbt.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-09 16:32
saabnisse

Mistro, elbilen en helt ny uppfinning?
Där tycker jag du har helt fel om något som funnits i 120 år!
Men i övrigt ger jag dig helt rätt.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-09 20:52
Roger Skagerström

Med tanke på att en vanlig familjebil kostar 4-500 000 kr norska inkl 60% skatt så är det väl drömlandet för elbilssäljarna :P

Minns när jag tittade på norska Autofil på NRKs webplats, och de testade Dodge RAM SRT-10. Eftersom det var en "varubil" kostade den 450 000 kr. Minns att Mazda6'an dom testade i samma serie kostade ungefär lika mycket. Och det var en 2.0'a. Kostade i Sverige knappt 200 000 då.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-10 08:47
Mistro

"Saabnisse": Ursäkta min ironi ( mellan "Nä till träd..." ) som tydligen inte alltid går fram.
Elmotorn och batteriet är knappast någon nyhet som sagt men om man frågar en biltillverkare så är det lättare att flyga till månen än att tillverka en elbil som fungerar till vettiga pengar. ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-10-10 09:53
saabnisse

Ja Mistro, det är helt rätt..
Men det fanns en tid fram till mitten av 1910-talet då elbilen faktiskt var populär, men även då fruktansvärt dyr i förhållande till motsvarande bensinbil.
Den hade en stor fördel, den behövde inte vevas igång!
Miljöaspekten hade man ingen tanke på då.
Nackdelarna med kort körsträcka och lång laddtid var ju likadana för hundra år sedan som idag.

Men en fördel jämfört med dagens elbilar hade de, det fanns ackar som fungerar än idag!
Efter hundra år.
Det tror jag inte att dagens Li-ion ackar gör.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-10 10:16
eric70

Låt miljötalibanerna betala de sjuka prisrna för dessa ofullständiga produkter så att de inte får sin nattsömn störd!

#9 • Uppdaterat: 2012-10-10 19:52
Per_K

Att subventionera elbilar är inte effektivt. Mycket bättre vore att satsa mer på biogas, metanol, vätgas och bränsleceller. Batterier kan nog aldrig bli en bra energibärare för bilar. Bränsleceller har mycket större potential.

#a • Uppdaterat: 2012-10-11 10:05
saabnisse

Så är det nog batterier kommer kanske aldrig att bli riktigt bra för fordonsdrift.
Och en seriös satsning på utbyggnad av gasmackar och metanol/etanol
vore absolut bättre än subventionerade supermiljöbilar.
De som klarar sig med dessa bilar har får ju sin ersättning genom lägre milkostnader(?) och behöver knappast ytterligare pengar från oss som av en eller annan anledning måste ha större bilar som förmodligen aldrig skulle klara supermiljöbilskraven.
Bränsleceller för vätgas tror jag inte på, vätgas är inget bra energilager, dyrt att framställa, läckaget är stort och distributionen begränsad.
Däremot tror jag att bränsleceller för metanol kan vara en bra lösning, men det dröjer nog innan det kommer ner i acceptabla kostnadsnivåer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.