Elbilsracing får sin motsvarighet till Formel 1. Det första mästerskapet körs 2014 och ambitionen är att tio stall med två förare vardera ska delta. FIA hoppas att serien ska locka de stora tillverkarna och fungera som testbädd för utveckling av elbilar.
Vilka bilar blir då aktuella? Enligt FIA är serien öppen för elbilar som utvecklats av tävlingsstallen, men stallen erbjuds också att köpa bilar från franska Formulec.
Den franska bilen accelererar 0-100 km/tim på tre sekunder och har en toppfart på 250 km/tim, vilket kan jämföras med F1-bilar som når hastigheter över 300 km/tim och sprintar från stillastående till 100 km/tim på tider under två sekunder.
Den begränsade räckvidden innebär att det kommer att krävas mer än en bil per tävlande eller möjligen batterier som snabbt kan bytas i samband med depåstopp.
Diskutera: Vad tycker du om racing med elbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu fattas bara elskenan i banan så är Scalextric GP igång! =)
Kan det driva på utvecklingen - så, jovisst!
trasten, Scalextric ... jo, du =) Jag funderar på att köpa en sådan där sats modell större. Roligare blir det knappast.
Men jag undrar om just det här kommer att driva på utvecklingen av elbilar. Däremot lär antalet tinnitusskadade förare, mekaniker och åskadare bli noll! Och ett byte av batteripaket under tävlingen lär väl vara lika självklart och enkelt som att tanka under vanliga tävlingar. Det gäller bara att inte tappa skiten på tårna ...
Ja i dessa sammanhang så spelar det ju ingen som helst roll vad tekniken kostar och det kommer ju att kasta rejält med grus i dess maskineri som tror att en elbil inte kan vara snabb.
Anser ju att det inte finns någon anledning att tro att en elversion skulle vara långsammare.
Sen är det ju frågan om någon vill titta på sporten utan ljud? ( som enligt mig är oerhört trist som den är ;) )
Tekniken finns och om nu någon äntligen är villig att erkänna detta så varför inte?
På sådana bilar bytts ju det mesta ut ändå mellan loppen och vad spelar det för roll om ett depåstopp skulle ta några sekunder längre tid för att byta batteri i början? ( smartast konstruktion lär ju vinna även här )
Mistro, att du tycker att F1 är trist kan bero på att du inte riktigt satt dig in i vad sporten går ut på.
Men jag håller med om att den delvis blivit något urholkad.
Ursprungligen var F1 och dess föregångare GP-loppen en anledning att utveckla nya tekniska lösningar som senare hamnade i standardbilar.
Det finns mängder av sådana exempel, det mest kända är kanske skivbromsarna.
Men nu har hela den tekniska utvecklingen försetts med handbojor genom en mängd regler som är till för att inget stall ska kunna få några egentliga tekniska fördelar framför något annat.
Ärligt? Kanske!
Men tråkigare, absolut!
Ska man köra med eldrivna bilar tycker jag att man få det, men tillsammans med konventionella F1- bilar.
Kan inte reglerna och bryr mig inte då den delen utav motorsport helt enkelt inte intresserar mig.
Fattar inte hur någon orkar att sitta och titta på dessa "bilar" varv efter varv,..men det kanske har en viss tjusning med surround-ljud?
Genom TV-rutan är det dessutom svårt att få någon uppfattning om farten men som sagt så låter dem ju fränt vilket är kul under 5 minuter.
Samma sak med dragsters eller traktor-pulling ....Vad är grejen?
Rikast vinner eller nåt? Jo det går att bygga bilar som går fort när kostnaderna är helt utan betydelse ....imponerande? ....Tyvärr inte för mig! :)
( ändå var min far mycket intresserad och tjatade alltid om Ronny P ...R.I.P )
Mistro, visst finns det lopp som är väldigt tråkiga, men tråkiga förekommer ju i alla sporter.
Inom motorsporten tycker jag t.ex. Speedway är det absolut tråkigaste och jag skulle inte slösa två minuter för att titta på det.
Det är ju dessutom den i särklass farligaste motorsporten.
Men om man återgår till F1 eller Formel E, så tror jag att det skulle vara intressant om man tog bort en massa regler som stryper utvecklingen.
Nu kommer man ju att tillåta överladdade motorer från 2014 och det är ju riktigt.
men varför ska man överhuvudtaget lägga sig i hur motorerna ser ut?
Det ska väl inte ha någon betydelse om man väljer att köra med en 12 cyl turbomotor eller en encyl, tvåtakts tändkulmotor eller en elmotor eller en kombination av dessa.
Om man har regler om max förbrukning, t.ex. 20 liter per tävling, beroende på banan som oftast körs omkring 250 km, inga däcksbyten mer än om vädret förändras, ingen viktbegränsning, enbart krav på säkerheten, då skulle man kanske kunna komma tillbaka till det som tävlingarna ursprungligen syftade till.
Nämligen att få fram teknisk utveckling som kan införas på standardbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.