Nästa artikel
Inga elbilar utan subventioner
Nyheter

Inga elbilar utan subventioner

Publicerad 3 augusti 2012 (uppdaterad 6 augusti 2012)
Det finns ett tydligt samband mellan vilka länder som säljer elbilar och i vilka länder som elbilar subventioneras.

Biltillverkare satsar på eldrivna modeller och elbilar finns med när medier och politiker pratar om satsningar på fordonsmarknaden. Samtidigt säljs inte särskilt mycket elbilar just nu. Snarare är det så att elbilsmarknaden är beroende av saftiga subventioner för att överhuvudtaget kunna existera. Det rapporterar SvD Näringsliv efter att ha tigit del av en omfattande undersökning från konsultfirman Roland Berger i frågan.

Vid en jämförelse av försäljningssiffrorna för elbilar på de sju största marknaderna ser man att länder utan subventioner inte heller säljer några elbilar. Totalt är inte ens en promille av de sålda bilarna i världen elbilar. I länder som Tyskland och Sydkorea, som inte subventionerar elbilar alls, är försäljningen mycket låg.

Norge långt före
I Sverige finns nästan dubbelt så många bilar som i Norge. Ändå rullar nästan tio gånger så många elbilar på de norska vägarna. I Norge slipper kunderna både moms, importavgifter och biltullar. Dessutom får de köra i bussfilerna.

Enligt SvD förslår konsultfirman Roland Berger subventioner på 100 000 kronor för att få fart på försäljningen av elbilar. Samtidigt krävs att man satsar stora belopp på forskning för att minimera batteriernas begränsningar.

Just nu satsar Kina och Tyskland mest på nödvändig forskning kring batterier.

Diskutera: Bör elbilar subventioneras? Hur?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-04 08:21
saabnisse

Det snacket har förekommit i över hundra år!

#2 • Uppdaterat: 2012-08-04 08:34
W1F1

Och i hundra år till ska det tydligen snackas vidare. Pinsamt...

#3 • Uppdaterat: 2012-08-04 09:51
Thommys

De kan subventioneras till så vida att ägarna slipper fordonskatt, p-avgifter och vägtullar. Men inköpspriset bör inte subventioneras. De kan motverka en lägre produktionskostnad.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-04 10:39
Per_K

Så länge batterierna är så dyra och begränsade (i kapacitet och livslängd) som idag kommer de flesta inte att ha råd med elbilar. Eventuella subventioner måste vara mycket höga för att balansera detta - orimligt höga. Den så kallade supermiljöbilspremien räcker ju inte ens för att kompensera det höga inköpspriset. Till detta kommer kostnader för batteribyte.

Bättre vore att satsa på hybridbilar, där batterierna faktiskt kan få en acceptabel livslängd (då laddningsgraden kan hållas i ett begränsat intervall), i kombination med förnybart bränsle (biogas är det bästa alternativet).

#5 • Uppdaterat: 2012-08-04 10:56
saabnisse

Javisst kan hybrider vara ett alternativ, men ännu bättre är ju om det går att alltid köra på gas, men det förutsätter att det går att tanka gas i princip på alla ställen det idag går att tanka bensin eller diesel.
Känd och enkel teknik, fordonens livslängd minst lika bra som med konv. drivmedel och vid en storskalig övergång behöver kostnader för ny bil bara bli marginellt högre.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-04 12:18
saabnisse

Det är rätt märkligt att det land som subventionerar mest är Japan med över 9500€ per bil men ändå är bara 0,5% elbilar eller plug-inhybrider.
Kina satsar enormt på elbilar och spås bli det ledande landet inom elbilar ganska snart.
Jaha, vi får väl se!

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/elbilsmarknaden-helt-beroende-av-subventioner_7393722.svd

#7 • Uppdaterat: 2012-08-04 23:45
Pender

Självklart ska fotgängare/cyklister/kommunaltrafikanter m.fl., via skatt, betala 100.000 kr till de som köper batteribil. Och det med glädje. Heja Roland Berger! Så ska en slipsten dras.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-05 09:48
Hackenbush

Varför skulle inte fotgängare betala vägskatt? (eller trottoarskatt)
De sliter ju också få asfalt/stenbeläggning även om det sliter mindre än bilar.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-05 11:09
PREVIA

I Japan var 20 % av alla försålda bilar hybridbilar senaste tolv månaderna, eller var femte såld bil. Men med många äldre bilar tar det ett tag innan den totala andelen av bilarna ute i trafiken är hybrider eller elbilar.
http://business.nikkeibp.co.jp/article/eng/20120622/233685/
Toyota räknar med att 80 % av bilarna i Japan 2020 är hybridbilar och 20% i övriga länder.

#a • Uppdaterat: 2012-08-06 08:19
saabnisse

Nu handlar ju faktiskt inte den här artikeln om hybridbilar utan om elbilar.
Och när det gäller dessa tror jag det är svårt att få upp försäljningen även med kraftiga subventioner.

Hybridbilar, seriella eller parallella, kan nog sälja bättre, men även med dessa kan det för närvarande bli svårt att köra in mellanskillnaden vid inköp jämfört med en konventionell bil i samma storlek.
Men det gäller ju vid nybilsköp.
T.ex. är ju en beg. Prius ganska billig och där kan det finnas möjlighet att spara lite pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.