Det här är på flera sätt ingen vanlig provkörning. Framför bilen står en banvakt och håller fram en arm i väntan på att jag ska få ge mig ut och tackla de nio kurvorna på den 1,86 km långa backtävlingssträckan på Goodwood Festival of Speed i England.
Och fordonet jag ska köra är i sig en utmaning till begreppet bil – åtminstone som bilar har tett sig de senaste sextio åren. Twizy påminner om de enkla mikrobilar som fanns på 1950-talet. I likhet med Messerschmitt KR200 finns det en passagerarplats rakt bakom föraren.
Visserligen har jag tak över huvudet, men jag är ändå utsatt för elementen genom att sidorna är öppna. Den enklaste Twizymodellen, Urban, saknar helt dörrar medan Color och Technic har saxdörrar som täcker upp till där en sidoruta hade funnits på en vanlig bil.
Det finns ett mycket gott skäl till varför den inte har sidorutor. Med en stängd kupé behövs ventilation och en sådan kräver utrymme och inte minst skulle det tära på bilens räckvidd. För Twizy drivs av en 17 hästkrafter stark elmotor. Den har en räckvidd på 100 km och efter 3 1/2 timmes laddning är den åter redo. Som Twizyägare äger du bilen men hyr batteriet.
NU Sänker banvakten armen och jag trycker på gasen. Som med alla elbilar är det en speciell upplevelse att få all kraft på en gång – även om det i det här fallet är en ytterst begränsad kraft.
Min känsla av att den smala karossen borde välta i minsta kurva minskar för varje sväng. Sannolikt finns många av bilens 450 kilo samlade i batteriet långt ner i bilen. Däremot är det ingen större mening med att bromsa in inför kurvorna, farten är modest nog och när lutningen på backen är som störst minskar farten ytterligare då Twizy inte riktigt orkar med.
Även om det inte går fort så är det definitivt roligt. Den är förstås inte smidig som en motorcykel, men de nätta måtten ökar möjligheterna till vägvinnande framkomlighet i storstäder.
Jag hade föreställt mig att Twizy skulle köpas av dem som idag kör skoter och motorcykel i Paris. Men de Renaulttjänstemän jag pratar med ger bilden av att Twizy snarare säljer bättre i andra franska städer och inte sällan är det föräldrar som köper den som förstabil till sina barn. I den är de skyddade av tak, skivbromsar, bälten och förarairbag.
För svensk del finns det ännu inte ett slutgiltigt beslut om import, men planen är lansering under 2013 enligt Renault Nordic.
Den officiella rekordtiden för backtävlingssträckan vid Goodwood House sattes 1999 av Nick Heidfeld som körde en McLaren MP4/13 Formel 1-bil på tiden 41,6 sekunder. Jag går i mål efter 2,14 minuter. Men jag tror faktiskt att jag hade roligare än Nick Heidfeld.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Twizy?
PRIS, FRÅN KR: 63 658 (pris i Frankrike + 414 kr per månad i batterihyra).
MODELL: Elbil.
SÄLJSTART: 2013.
MÅTT, CM: L 234/B 124/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: 450.
MOTOR: Elmotor på 17 hk, max vridmoment 57 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: En växel, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 80 km/tim.
RÄCKVIDD: 100 km.
CO2-UTSLÄPP: 0.
KONKURRENTER: Smart Fourtwo, Toyota iQ.
Plus: Kul att köra, lättparkerad, gör omgivningen lite gladare, relativt lång räckvidd.
Minus: Inga sidorutor, begränsat användningsområde.
Vad nytt? En helt ny bil och kanske också ett nytt sätt att se på vad en bil kan vara.
För vem? Stadsbon som vill åka bil korta sträckor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det bara jag som får vibbar från Legolands trafikskola?
Tycker inte att man skall jämföra Twizy med en vanlig bil eller ens kalla den för en bil,men många har svårt med detta.
Man skriker rätt ut och påtalar brister i krocksäkerhet och allt mellan himmel och jord som säkert inte är bra med eldrift.
Nu känns ju den här artiklen aningen förlegad då modellen redan har diskuterats men jag tror inte på fullt allvar att någon står och väljer mellan Twizy och en Golf -04 eller för den delen ...en Aygo -12,..utan att den kan hitta andra köpare.
Skall man nu tvunget diskutera prisvärdhet,krocksäkerhet och prestanda så varför inte jämföra med en motorcykel eller kanske en 4 hjuling?
Med Mc menar jag lättare modeller som Scooters m.m som inte heller har en så hög toppfart utan mer är avsedda som transportmedel.
Folk betalar ofta mycket pengar för en 4 hjuling och hur praktisk är den...igentligen ( som Björn Gustavsson säger )
Då den inte används som rent arbetsfordon och då har 4wd,vinch m.m
Hur prisvärd är en mopedbil som är minst dubbelt så dyr?
-Som enbart är dyr för att den KAN vara det.
Tycker att man skall se Twizy för vad den är,...ett billigt transportmedel för 2 pers.
Charm och en låg driftskostnad får man på köpet ...
Tycker det är helt rätt med konceptet. Man behöver inte mer för jobbpendling och andra små ärenden som inte funkar med t.ex. cykel och kan nog ersätta 80-90% av de flesta vanliga bilresor. Har man utekläder som funkar för att gå, så funkar det här också.
Och det lirar bra ihop med eldrift, som i en vanlig storlek bil blir dyr och otymplig, och där den begränsade räckvidden alltid ligger i bakhuvudet. Men en Twizy vill man nog oftast inte köra längre än vad räckvidden klarar ändå. Då kan man ha en vanlig billig begagnad storbil som andrabil för dem gångerna man verkligen behöver utrymmena eller räckvidden. Eller så kan man hyra eller dyl.
Hoppas den kommer även till Sverige.
Intressant koncept. Skulle ha varit intressant att veta hur den ter sig i den allt viktigare säkerhetsaspekten. Vem minns inte artiklarna om hur mopedbilarna är rena dödsfällor även i moderat fart. Kunde också varit kul att få ett hum om accelerationen 0-50/60 som är denna fordons arbetsområde.
En annan undran är om inte den öppna konstruktionen också är en batterislukare genom att fartvinden som kommer in i kupén bidrar till luftmotståndet?
Det är en bil. Fyra hjul och tak, fråga barnen bara.
Om det ändå är lite svårtsmält, kalla den för:
E n l i t e n e l b i l
Brukar det inte vara en pelare brevid, där man stoppar in mynten?
Solklart är det en bil. Då bör den vara supermiljöbil och rabatteras med 40000. Jag skulle nog köpa den för 23 658, trots avsaknad av bakåtsikt och bagageutrymme anpassat för en mikrob etc.
Vintertid inte jämförbart med varm kupé, men öppnar åt andra sidan upp mot icke-alternativet att köra MC på vintern... kanske tilltalar just MC-förare som vill vara liite i det fria även vintertid men då på fyra stadiga hjul...
"IngoS" : Bra poäng! ;)
Med dörrar med fönster skulle nog användbarheten öka markant - även om det skulle gå åt lite energi för att driva en defrosterfläkt. Vore priset sen överkomligt (håller med om att den borde klassas som supermiljöbil) så varför skulle man inte kunna åka till jobbet i en sån ? Vill man ha en aning värme i bilen utan att slösa alltför mycket på energin så kanske ett uppvärmt förarsäte skulle räcka.... Om den verkligen har en räckvidd på 10 mil utan "köld-hjälpmedel" så skulle nog räckvidden i praktiken räcka för många av oss även med lite sådana hjälpmedel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.